Auteur Topic: Unisette  (gelezen 1245 keer)

losgoud

• Sr. Member
Unisette
« Gepost op: 20 december 2021, 20:58:57 »
Via MP had ik een doos videobanden gekocht en toen ik de doos uitpakte kwam ik dit tegen. De cassette is 15 bij 9.5 cm groot en zo te zien zit er hetzelfde soort tape in als we voor tapedecks gebruiken. Heeft één van jullie ervaring met dit soort cassette? Een speler vinden zal denk ik wel onmogelijk zijn, maar misschien is het wel mogelijk om de tape uit de cassette te halen en op een "gewone" taperecorder af te spelen. Ik ben benieuwd of er wat op die band staat.

Groeten

Ben

Johan TEAC

• Sr. Member
  • The magic smoke keeps us bussy
Re: Unisette
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2021, 00:33:29 »
Welke maat tape zit erin
TEAC A 3300 S(X) 3440 X1000R 2300SD AKAI 630 635 650

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2021, 08:37:31 »
Welke maat tape zit erin

Ik schreef : "hetzelfde soort tape in als we voor tapedecks gebruiken"

Groeten

Ben

DdH

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2021, 10:19:31 »
Het deed me meteen denken aan de Elcaset. Niet verbazend:

[ik citeer https://www.1001hifi.com/elcaset.html]
?The ELCASET is a short lived audio cassette format introduced in 1976. According to the SONY literature of the times the ELCASET was
?"The Revolutionary Sony Elcaset System" while the Technics literature said that: "ELCASET, jointly developed by Matsushita Electric Co. (Technics), Sony Corporation and Teac Corporation" The main goal was to offer the handling performance of the smaller Compact Cassette, but with the same tape width and tape speed as open-reel for a much better dynamic range, frequency characteristics, and sound quality. This was not a novel idea as a similar approach was made by RCA with their Tape Cartridge system introduced in 1958. On the other hand it seems that the ELCASET was based on the Unisette introduced by BASF. At a European Trade Show in the early 70's Sony and Technics received the drawings and specifications from BASF for the Unisette with the intention to build recorders for the system. What happened was that Sony and Technics about a year later returned with the ELCASET, a system modified enough to avoid patent infringments. The name ELCASET comes from the expression Large Cassette or short as L-Cassette.
?[einde citaat]

Dirk

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2021, 11:24:14 »
Het deed me meteen denken aan de Elcaset.

Ja, dat had ik ook gelezen. Ik meen me te herinneren dat men verwachtte dat de Elcaset interessant zou zijn voor radiostations, om jingles en commercials op te zetten. Maar de NAB cards lieten zich niet verslaan. Ik neem aan dat de Unisette/Elcaset een kwartspoor systeem was, maar de cassette is groter dan een 8-track of Card cassette, dus zou meer ruimte innemen.

Groeten

Ben

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2021, 11:56:27 »
Aparte maat, de elcaset die ik heb zijn 15 X 10,5 cm

Nieuwsgierig in welk systeem dit thuis hoorde!
Na wat onderzoek op het net blijkt dit de voorloper te zijn van de elcaset, gemaakt door BasF.
Deze firma heeft in Japan gezocht naar bedrijven zoals Sony etc. om er hardware voor te maken.
Na enige tijd kwam de elcaset op de markt... een copie...........

Ik zie dat hierboven zo onderhand hetzelfde staat.

Bram
« Laatst bewerkt op: 21 december 2021, 12:10:25 door bramhartog »

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2021, 17:28:17 »
Ik las dat Studer en Nordisk plannen hadden om een recorder/speler voor de Unisette uit te brengen, of dat ooit gebeurt is is me niet duidelijk. Op ebay zie ik hier en daar wel wat Elcaset spullen aangeboden, maar als ik op Unisette zoek krijg ik van alles te zien, maar niets dat lijkt op de cassette  ;)

Ik las ook dat men de recorder ook met een snelheid van 38 cm/s wilde uitrusten, speciaal voor studiogebruik. Ik ga de tape binnenkort 's uit de cassette halen om te kijken of er wat op is opgenomen.

EDIT : ik lees net dat Studer het systeem CAMOS 3000 ontwikkeld heeft, dat in 1979 in gebruik werd genomen. Het was een radio automatiserings systeem (met computer besturing). Deze foto vond ik in een service manual.

Groeten

Ben

« Laatst bewerkt op: 21 december 2021, 18:00:40 door losgoud »

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2021, 10:15:31 »
Al geprobeerd of de unisette niet in een elcaset recorder past?

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2021, 13:46:30 »
Al geprobeerd of de unisette niet in een elcaset recorder past?

Bedankt voor je suggestie, Bram. Ik heb 't niet geprobeerd. Ik begrijp echter dat de cassettes van Elcaset een ander (fysiek) formaat hebben, dus ik vraag me af of het wel zou passen. Ik heb overigens ook geen Elcaset recorder tot m'n beschikking. Ik ga 't op een taperecorder proberen.

EDIT : Ik heb 't meteen maar ff geprobeerd. Ik heb de band overgezet op taperecorder spoelen en hoor op A- en B-kant twee testtonen (links en rechts één), ik vermoed van 1 en 10 kHz. Helaas niet zo spannend ;) Uiteraard moest ik de band voor de kop wel omdraaien, omdat bij deze cassette de magnetische laag aan de onderkant zit en niet aan de bovenkant, zoals bij een taperecorder band.

Groeten

Ben
« Laatst bewerkt op: 22 december 2021, 14:10:55 door losgoud »

pvdm

• Full Member
  • Adventures of a vintage audio geek
    • Adventures of a vintage audio geek!
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2021, 21:14:04 »
In het Studer boek:
"Studer Unisette und Camos 3000,
modulares Rundfunk·Automatisationssystem
(1973-1983)

In den frühen 80er Jahren war in den europäischen Rundfunkanstalten die Rationalisierung ein brennendes Thema. Zunehmende Werbeeinschaltungen und das stetig wachsende Volumen von Unterhaltung mit kurzen Musiktiteln riefen noch einer Automatisierung. Eine Lösung fand man in einem Archivsystem, das auf einer neu lancierten, professionellen Kassette von BASF mit dem Nomen <<Unisette» basierte. Diese Kassette, mit Normalband bestückt und mit einer Bandgeschwindigkeit von 9,5 cm/s betrieben, ermöglichte eine Laufzeit von 2 x 10 Minuten.

1976 stellte Studer anläßlich der AES-Convention in Zürich erstmals ein Kassettenlaufwerk für die Unisette-Kassetten vor. Doch bis zur Automation war es ein longer Weg. Es dauerte drei Jahre, bis Studer das technische Konzept einer solchen Anlage vorstellen konnte (1979 an der AES-Convention in Brüssel). Daraufhin erfolgte die Unterzeichnung eines Kaufvertroges mit dem SDR Stuttgort für eine «CAMOS-Kossettenmodulationsspeicheranlage», die über eine Speicherkapazität von rund 40 000 Musiktiteln verfügte. 1982 nahm der SDR Stuttgort die erste Prototypenanlage in Betrieb, und ein Jahr später wurde die serienmäßig gefertigte Anlage ausgeliefert.

Kernpunkt einer CAMOS-Anlage war ein Prozessrechner, der nicht nur die Sendeablauf und den Transport der Kassetten aus dem Archiv zu den Spielertürmen und zurück ins Archiv steuerte, sondern auch den administrativen Aufwand von der Sendeablaufplonsteuerung bis hin zu den Honorar- und Urheberrechtsabrechnungen reduzierte.
Die technischen Lösungen waren beeindruckend: Der gesamte Ablauf war seriell gesteuert, mit moderner Streckenblocktechnik und Strichcodelesern für den Kassettentransport und seri­ellen Fernsteuereinheiten für die Bedienung vom Mischpult aus.

Mißt man den Erfolg an den verkauften Stückzahlen, muß das CAMOS-System allerdings als Flop eingestuft werden."

Voor degenen die het Duits niet machtig zijn:
"Studer Unisette en Camos 3000,
modulair omroepautomatiseringssysteem
(1973-1983)

Begin jaren tachtig was rationalisering een hot item voor Europese omroepen. Het toenemende aantal advertenties en het gestaag groeiende volume aan entertainment met korte muziektracks vroeg om automatisering. Een oplossing werd gevonden in een archiefsysteem gebaseerd op een nieuw gelanceerde, professionele cassette van BASF met het zelfstandig naamwoord << Unisette ». Deze cassette, voorzien van normale band en bedreven met een bandsnelheid van 9,5 cm/sec, maakte een speelduur van 2 x 10 minuten mogelijk.

In 1976 presenteerde Studer ter gelegenheid van de AES-conventie in Zürich voor het eerst een cassettedrive voor de Unisette-cassettes. Maar het was een lange weg naar automatisering. Het duurde drie jaar voordat Studer het technische concept van een dergelijk systeem presenteerde (1979 op de AES-conventie in Brussel). Vervolgens werd met SDR Stuttgart een verkoopcontract getekend voor een "CAMOS cossette modulation storage system" met een opslagcapaciteit van ongeveer 40.000 muzieknummers. In 1982 nam SDR Stuttgort het eerste prototypesysteem in gebruik en een jaar later werd het in serie geproduceerde systeem geleverd.

De kern van een CAMOS-systeem was een procescomputer die niet alleen het uitzendproces en het transport van de cassettes van het archief naar de afspeeltorens en terug naar het archief regelde, maar die ook de administratieve werklast van de controle van de uitzendschema's naar vergoedingen en auteursrechten verminderde. boekhouding.
De technische oplossingen waren indrukwekkend: het hele proces werd serieel aangestuurd, met moderne lijnbloktechniek en barcodescanners voor het transporteren van cassettes en seriële afstandsbedieningen voor bediening vanuit de mixer.

Als je succes echter meet in termen van het aantal verkochte items, moet het CAMOS-systeem als een flop worden geclassificeerd."

« Laatst bewerkt op: 22 december 2021, 21:20:11 door pvdm »
Studer A80/R, B67 Mk2, A810, A807. Revox PR99; Otari MX-55 N-M;Philips N4520, N4522, DCC; Tascam 32&34B; Teac X2000R, A-3300sx2Tr; Technics RS1500, SL-1900/Ort. 2MRed, SL-P777; Mackie 24.8; KEF Q700; HiFiMan Sundara; FiiO K5 Pro
Studer ftp site:
https://www.reeltoreel.nl/

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2021, 22:18:21 »
Leuk om te lezen, bedankt voor het plaatsen.

Ik vraag me nu wel af hoe mijn Unisette tussen een stapel Betamax videobanden verzeild is geraakt, die ik via MP kocht (als Betamax videobanden). Hoe dan ook, een leuk verzamel item voor m'n collectie  :)

Groeten

Ben