Auteur Topic: Cassette-tape probleem.  (gelezen 4547 keer)

Decktap

• Sr. Member
Re: Cassette-tape probleem.
« Reactie #30 Gepost op: 13 augustus 2021, 13:27:26 »
Hi Gauss ,

Hopelijk kan je met deze werkwijze uit de voeten.
Bedenk ook dat de samenstelling van het rubber in de loop der tijd (zeer waarschijnlijk) ook iets is veranderd.

Zo`n 40 jaar geleden werd door Akai en anderen het gebruik van alcohol op de rubber rol afgeraden.
Maar ik heb het weleens gedaan bij gebrek aan rubber cleaner.Ja , de fabrieks cleaners kosten erg veel soms.

Zoals ik al zei , ik heb Platen cleaner en MEK , dus voorlopig kan ik uit de voeten .

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 14 augustus 2021, 20:21:17 »
@ Hobbyman,
Vandaag heb ik op jouw advies (zie Reactie #20) een flesje Glycerine-Kamferspiritus gekocht.
Ruikt erg medicinaal.

Ik herinner me dat mijn broer (maraton-loper en zes-daagse-loper) altijd zijn voeten behandelde met kampferspiritus. Het hardde de huid en gaf minder snel blaren.
Glycerine daarentegen voelt vettig aan.

Ik dacht dat de roller juist níet gehard moet worden en ook niet vettig gemaakt.

Vraag: wat is jouw ervaring wat het effect dit middel op het rubber van de roller heeft? Is het een soort conditioner? Laat het een laagje achter of wordt het opgenomen? Verbetert het de grip (maar hoe zit dan dan met dat "vettige" glycerine?). Gebruik je het al jaren?

Voor dat ik een roller insmeer, zou ik toch iets meer willen weten.
Laat ons svp wat van je ervaringen weten.

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 18 augustus 2021, 21:44:31 »
Om de Shadow-tape toch weer spelend te krijgen, heb ik het volgende ondernomen.

Geïnspireerd door de Cassette Tape Cleaner van Losgoud (zie Reactie #12), bedacht ik deze opstelling: een lucifer, een katoenen lapje en IPA:

Aanvankelijk gemotoriseerd met de aandrijving van een manicure-set.
Helaas ging dat een beetje té goed!
Binnen mum van tijd ware alle tandjes van de opneem-spoel verdwenen!

Daarna moest ik met UV-lijm weer moeizaam tandjes "kweken" en kon ik weer verder, maar nu moeizaam met de hand, decimeter voor decimeter.

Uiteindelijk kwam er dit vuil van de achterkant van de tape.
Dus niet van de gepolijste magnetische laag, maar van de achterkant, waar de capstan aan trekt:

Het dan nu het resultaat van al deze inspanningen:
De Shadows-cassette is weer grotendeels afspeelbaar!
En de geluidsweergave is na 40 jaar goed,ondanks dat dit een budget-tape geweest moet zijn.
Maar op enkele plaatsen slipt de capstan nog altijd en slaat de recorder af.

Waarom de capstan nu nog op een aantal plaatsen slipt is mij een raadsel.
Maar ik denk dat je dan terechtkomt op de werktuigbouwkundige principes van de interactie tussen capstan, tape en roller en de krachtoverbrenging.

Een kaapstaander (capstan) aan boord van een schip werkt ook alleen als het touw voldoende strak staat om de krachtoverbrenging via wrijving te realiseren.
Ik denk dat waar de capstan nu slipt op de tape, dat daar onvoldoende wrijving is.
Ik vrees dat dan de schoonmaak operatie nog een keer over moet.

Als dit album op Spotify beschikbaar was geweest, had ik misschien niet al die moeite gedaan!  :-\
Maar nu weet ik -mede dankzij al jullie suggesties!- in ieder geval waarom de Shadow-cassette niet afspeelbaar was, zoals gesteld bij de start van deze draad.
Dankzij al jullie suggesties kon ik afstrepen wat de oorzaak in ieder geval níet zou zijn.
En bleef uiteindelijk alleen de tape zelf over!
Kortom: weer wat geleerd! ^-^

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2021, 22:17:58 door Gauss »

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #33 Gepost op: 18 augustus 2021, 22:52:36 »
Gefeliciteerd met dit resultaat, Gauss! Mijn ervaring is dat ik sommige banden wel drie tot vier keer moet "schoonpoetsen" voordat de band schoon genoeg is om in één keer goed te lopen om te digitaliseren.

Overigens vind ik de behandeling met Glycerine wel een geweldige uitvinding (met grote dank aan Hobbyman)! Ik heb de aandrukrol van m'n N1502 Philips VCR recorder ermee bewerkt en voor het eerst heb ik een band van "The day the music died" op de juiste snelheid helemaal kunnen afspelen (voorheen begon de tape in de tweede helft en met name tegen het eind van de tape erg langzaam te lopen).

Groeten

Ben

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 19 augustus 2021, 22:11:50 »
Hallo Losgoud / Ben,
Bedankt voor je positieve reactie!
Nog even een paar puntjes.

Glycerine. Gebruik je zuiver Glycerine of de Glycerine-Kamferspiritus die Hobbyman had aanbevolen?
Het merkwaardige is als je een druppel glycerine op je handen uitsmeert, dat vettig aanvoelt en dat ook lang zo blijft. De huid wordt waterafstotend.
Hoe gedraagt zich dat dan op de rubber roller, die -naar ik aanneem- niet vettig mag zijn.
Graag jouw ervaring waarin de goede werking zit.

Tape-reiniging. Begrijp ik goed dat het "schoonpoetsen" jouw R2R-tapes betreft?
Die laten zich gelukkig wat makkelijker schoonpoetsen dan de cassette-tapes, die opgesloten zitten in hun behuizing.

Daarom had ik deze oplossing bedacht: een lapje gewikkeld over een luciferhoutje, bedruppeld met IPA.
Want dat kon ik het lapje heen en weer bewegen en ronddraaien om steeds een schoon plekje te zoeken ( zie groene pijlen).
En omdat de tape over een "bult" loopt geeft dat wat wrijving, wat een grondiger schoonmaak-effect heeft.
Heel slim bedacht, vond ik zelf.  ::)

Maar toch niet slim genoeg: want de cassette-behuizing is niet ontworpen voor dit soort acties!
Bij de rode pijlen schraapte de tape langs de randen.
Uiteraard heb ik het zo zorgvuldig mogelijk gedaan, maar de magnetische laag is toch al zo kwetsbaar ( hoeveel micron ook al weer?) dus dat geschraap is een slechte zaak.

Daarom heb ik een modificatie bedacht: geen lucifer meer, maar van Japans rijstpapier (of een ander dun en sterk papier, zoals een stapeltje vloeitjes) een rolletje maken, dat onder de tape steken, met IPA bedruppelen en vervolgens de tape transporteren.
De tape blijft dan nagenoeg horizontaal en zal dus niet meer tegen de randen schrapen.
Als ik tijd heb, ga ik dit testen.
Het voornaamste doel van deze operatie is om de achterkant van de tape schoon te maken, zodat de capstan daar niet meer op kan slippen.

In mijn vorige post beschreef ik hoe de capstan door wrijving (frictie) de tape vooruit trekt en waar de wrijvings-coëfficiënt te laag is (bijv. door vuil), gaat de capstan slippen, de roller komt stil te staan en de recorder slaat af.
Tenminste, dit is -wat ik denk- hoe het werkt.

Audio-tape smering. Naast de capstan-slip (zie hierboven), is er nog een ander probleem: de tape-squeal, het gepiep!
Voor zover ik begrijp is squeal is een resonantie-probleem: de tape schuurt langs de tape-head en veroorzaakt een mechanische trilling die doordringt tot in het audio-gedeelte.
Op bepaalde fora las ik dat er mensen zijn die de magnetisch (gepolijste) laag van de tape behandelen met een contact-spray die ook smeert.
Dit zou dan een probaat middel zijn tegen het verlies van smeermiddel die in de loop der jaren uit de tape verdwijnt.
Heb jij of de andere forum-leden daar ervaring mee?

De Shadows-tape loopt nu weer aardig door de recorder, maar op bepaalde plaatsen piept die irritant, zodat ik de tape nog steeds niet kan kopiëren.
De problemen zijn nog niet voorbij!
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2021, 22:58:24 door Gauss »

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #35 Gepost op: 20 augustus 2021, 09:07:07 »

Glycerine. Gebruik je zuiver Glycerine of de Glycerine-Kamferspiritus die Hobbyman had aanbevolen?

Ik heb zuivere Glycerine gebruikt, dat is het enige dat ik zag staan bij het Kruidvat. Ik breng met een wattenstokje wat glycerine op de aandrukrol, wacht even en poets het dan met een doekje stevig schoon. Mocht het gewenst effect dan nog niet bereikt zijn, dan herhaal ik dat nog een keer. Ik ben van plan de Glycerine-Kamferspiritus te bestellen om te kijken hoe dat gaat. Ik heb nog geen ervaring met de langere termijn effecten van deze behandeling.

Tape-reiniging. Begrijp ik goed dat het "schoonpoetsen" jouw R2R-tapes betreft?

Klopt
Daarom heb ik een modificatie bedacht: geen lucifer meer, maar van Japans rijstpapier (of een ander dun en sterk papier, zoals een stapeltje vloeitjes) een rolletje maken, dat onder de tape steken, met IPA bedruppelen en vervolgens de tape transporteren.
De tape blijft dan nagenoeg horizontaal en zal dus niet meer tegen de randen schrapen.
Als ik tijd heb, ga ik dit testen.

Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan, laat svp weten.

Audio-tape smering. ...
Op bepaalde fora las ik dat er mensen zijn die de magnetisch (gepolijste) laag van de tape behandelen met een contact-spray die ook smeert.
Ik heb (op advies van ervaren forumleden) wel 's een piepende R2R (dunne zwarte Shamrock) band behandeld met WD40 en op die manier de band succesvol kunnen afspelen (zonder gepiep) en digitaliseren. Het geeft wel "troep" op je afspeelkop en bij en videoband zou ik dit bijv niet doen. Maar het werkte wel! Ik meen me te herinneren dat er een bepaald merk recorders was (Akai?)  waarbij een bepaald soort olie (geen WD40) en een containertje werd geleverd om dit als een soort "standaard"oplossing te gebruiken.

De Shadows-tape loopt nu weer aardig door de recorder, maar op bepaalde plaatsen piept die irritant, zodat ik de tape nog steeds niet kan kopiëren.
De problemen zijn nog niet voorbij!

Tape "bakken" werkt bij mij meestal ook wel goed. Ook bij Compact Cassettes. Ik spoel dan de band naar de helft van de cassette, haal de spoeltjes uit de cassette en leg deze dan een tijdje in de fruitdroger.

Succes gewenst!

Groeten

Ben

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #36 Gepost op: 20 augustus 2021, 09:17:15 »
Glycerine is geen vet, maar een dikke alcohol.
 :)

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 20 augustus 2021, 09:37:05 »
Klopt! Glycerine is geen vet.

Maar zoals ik beschreef, als je wat op je handen smeert en de handen uitwrijft, voelt dat vettig aan, zonder dat het vet is
Bovendien maakt het de handen waterafstotend, vergelijkbaar met een vet.

Artiesten of hobbyisten die met klei boetseren, smeren hun handen in met glycerine.
De klei bevat altijd een percentage water en die blijft dan minder aan de handen plakken.

Mijn vraag was dan ook wat het effect van glycerine op het rubber van de roller is.
Ik neem aan een positief effect, anders smeer je het er niet op.
Maar ik wil weten wélk effect.
Wordt het rubber stroever, soepeler, enz.
De vraag aan Losgoud en aan de forumleden was dan ook wie daar proefondervindelijke ervaring mee heeft.

En kan je dan beter kiezen voor zuivere glycerine in plaats van de glycerine-kamferspiritus, welke door Hobbyman werd aanbevolen?
Dat soort vragen.

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #38 Gepost op: 20 augustus 2021, 10:02:13 »
Misschien is het een idee daar 's wat op te gaan googlen (wat het effect van de glycerine is op het rubber). Zoals ik ergens op het internet las:

The glycerin mainly preserves rubber and prevents it from drying out, but can also rejuvenate and restore rubber, albeit to a limited extent. The down-side is that it does attract dirt, and you'll have to re-apply every few months. If you do some google and Pelican searches on glycerin, you may find more information.

Ik kijk eerlijk gezegd alleen naar het effect op het afspelen van banden en dat is tot nu toe zeer positief!

Succes!

Groeten

Ben

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #39 Gepost op: 20 augustus 2021, 10:48:46 »
Dat is goed nieuws, Losgoud, waar je ons op attendeert!

Volgens het citaat beschermt de glycerine het rubber o.a. tegen uitdroging en zorgt het zelfs in beperkte mate voor "verjonging"van het rubber!
Gekoppeld aan jouw eigen positieve ervaring, is dat reden om het op de rollers te gaan gebruiken.
Ik zal zeker  ook verder op internet zoeken en zelf ook enige proefjes doen.
Bijvoorbeeld: laat het een film achter? Want er wordt gesproken dat het -anders dan bij onbehandeld rubber- extra vuil aantrekt.

In ieder geval schiet mij te binnen dat sommige mensen hun auto-portier-rubbers insmeren met glycerine. Zelf deed ik dat tegen het vastvriezen van de rubbers.
Het stoot immers water af.
Maar heb er nooit bij stil gestaan dat de glycerine ook wel een een conserverende functie voor het rubber kon hebben, met name tegen uitdroging in de hete zon. Meestal behandelde ik het rubber met dure rubber-conditioner spuitbussen van bijvoorbeeld McGuire. Dat is dan niet meer nodig.

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 20 augustus 2021, 22:37:16 »
Deze draad begon met een Shadows-cassette die onafspeelbaar bleek.
Die cassette bevatte alle nummers die wij met onze band begin jaren '60 ook allemaal zélf gespeeld hebben!

Vandaag kwam met de post deze Shadows-cassette.
Ik hoopte dat deze cassette het tenminste zou doen.

Deze nieuwe cassette bevat de allereerste LP die The Shadows in 1961 uitbrachten.
En als je de originele LP beluistert,  dan sta je verbaasd over de kwaliteit van de opnamen in de EMI-studio's van 1961 met hun simpele recorders.
Alle opnamen moesten in één take goed op de band staan.
Alle hulde voor de geluidstechnici van toen.

Deze editie bevat ook The Shadows in originele bezetting: Hank B.Marvin (solo-gitaar), Bruce Welsh (begeleidings-gitaar), Jet Harris (bas) en Tonny Meehan (drums).

Maar... deze cassette is ook uitgegeven door mfp (staat op de binnen-flap)!
Dezelfde budget-maatschappij als de eerste cassette met alle gevolgen van dien!
En dus bleek óók deze tape onafspeelbaar: overal capstan-slip!

Gewapend met de kennis opgedaan in deze draad heb ik de cassette weer grotendeels speelbaar gemaakt.
Ik heb ik een modificatie toegepast zoals aangekondigd in Reactie #34.
In plaats van papier, heb ik verbandgaas gebruikt (Cambric Windsel 6cm breed).
Dit is 100% schoon en heeft de juiste ruwe textuur om goed te reinigen.

Knip max.8cm verband af, rol het strak tot een rolletje (immers de opening waar die in moet is 1cm en daar moet het ruim binnen blijven, zodat de magnetische laag niet gaat schrapen tegen de cassette), zet het rolletje aan weerskanten vast met ductape, bedruppel het gaas met IPA en spoel de tape voorwaarts en weer terug.

Het ziet er dan zo uit:

Zelf heb ik het gaas 3x moeten vervangen, zodat de tape weer enigszins ging lopen.

Het moet nog een vierde keer, omdat er nog "pockets" zijn waar de capstan slipt.
Maar het komt nu zeker goed!

Ten slotte een anecdote.
Twee van onze bandleden van toen zijn altijd op top-niveau Shadow-muziek blijven spelen. 
Daar is nog altijd een groot publiek voor, ook veel jongeren!
Ze hebben als cover-band door heel Europa getoerd en zijn goed bevriend geraakt met The Shadows.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2021, 23:39:05 door Gauss »

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #41 Gepost op: 21 augustus 2021, 08:55:15 »
Gefeliciteerd, Gauss! Het vraagt veel geduld van je, maar uiteindelijk kun je de cassette weer afspelen!

De muziek van de Shadows heb ik altijd wel erg kunnen waarderen. In mijn jonge jaren heb ik 's de LP "Shadows - 20 Golden Greats"gekocht en veel gedraaid. Als verzamelaar van videoclips heb ik door de jaren heen ook wel wat videomateriaal van de Shadows weten te verzamelen.

Voor jou is het bijna zover dat je de cassette weer in de auto kunt afspelen. De vraag is dan wel voor hoe lang want het "proces" in de cassetteband gaat door en de kans bestaat dat afspeelprobleem over een tijdje weer terug is. In dat geval kun je de cassette zelf opnamen van LP en de spoeltjes met die tape in de originele Shadows cassette monteren  ;)

Dankzij jouw (dit) "draadje" ben ik inmiddels weer VCR banden aan 't digitaliseren, met dank aan Hobby man voor de Glycerine tip!

Groeten

Ben

Hobbyman

• Hero Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2021, 10:19:02 »
Voor vele jaren terug repareerde ik al alle Akai recorders voor een kennis uit 4000 serie en trof daar dus ook de dikke aandrijf  riemen aan die glad van uitdroging waren en eigenlijk vervangen dienden te worden.
Ook ik heb een tip gekregen om het in te smeren met Glycerine met kamferspiritus , dus de riemen en de capstanrollen
zolang stevig met een pluisvrij doekje insmeren tot het weer soepel is en de bruine aanslag van de tape op de rollen weer mooi dof opdroogt.
Het geeft weer goede grip en kan weer vele draai uren mee.
Ik heb me verder niet verdiept in wat het uit eigenlijk doet WEL MOET IK EVEN WAARSCHUWEN VOOR DE WERKING van kamferspiritus zonder Glycerine OP ALUMINIUM of ander materiaal dat als toevallig het flesje omvalt en wat over een voorplaat loopt of sputtert  er rare strepen achter blijven die niet meer goed te verwijderen zijn , is mij dus een keer overkomen , dus daarvoor wel oppassen dus niet zonder Glycerine gebruiken !!.
Doe er jullie voordeel mee , succes verzekerd.
grt. Willem.

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2021, 23:09:43 »
Hartelijk dank allemaal en in het bijzonder Losgoud (Ben), Decktap en Hobbyman (Willem)!

Mede dankzij jullie hulp draaien de beide cassette-tapes inmiddels op volle toeren!
Terwijl ik dit zit te schrijven, vullen volle Shadows-klanken mijn huiskamer!
Da’s pas genieten!  :)

Alle reden om nog even terug te kijken op de afgelegde weg en hoe we uiteindelijk de oorzaak van de problemen vonden én konden oplossen!

Capstan-slip en tape-squeal.
Beide verschijnselen traden op bij beide Shadows-cassttes.
Het zijn twee verschillende tape-problemen, omdat ze zich aan de verschillende zijdes van de tape voordoen en vaak niet gelijktijdig opteden.
Maar hebben wel een gemeenschappelijke oorsprong!

Capstan-slip. Het keerpunt in de zoektocht naar de oorzaak, kwam op het moment dat ik via het inspectieluikje in mijn M/K-recorder met een LED-lampje zag hoe de capstan nog draaide, terwijl de roller stil stond en de tape niet meer werd getransporteerd.
Direct daana sloeg de recorder af.  Zie reactie #11.

Uitgaande  van de wetenschap dat het tape-transport gebaseerd is op het klassieke mechanica-principe van de wrijving (krachtoverdracht door frictie  – in dit geval dus de frictie tussen de super gepolijste capstan en de tape )1 -  kon de conclusie niet anders zijn dat er zich op het tape-pad “iets” bevond dat de wrijvingscoëfficiënt omlaag haalde: d.w.z. vuil wat daar niet hoorde.
En met de schoonmaak-methode uit reactie # 40  bleek het mogelijk het pad weer schoon te maken, waardoor beide tapes zich thans weer vlekkeloos laten transporteren.

Maar hoe komt dat vuil daar?
De tape bestaat uit polyester met bovenop de magnetische laag gewalst.
Maar de onderkant, die tegen de capstan loopt is het naakte polyester.
Polyester “bloedt” niet. Dus het vuil kan niet van die kant komen.

Maar de magnetische laag kan door degeneratie wél gaan “bloeden”.
Allerlei stoffen die tijdens de productie in de magnetische laag worden ingebracht, komen met het verstrijken van de tijd door diverse oorzaken aan de oppervlakte, zoals de stoffen die zorgen voor gladheid, waardoor de tape frictieloos langs te tape-head behoort te lopen.

De bovenkant en de onderkant van de tape hebben dus tegenovergestelde eigenschappen.
De bovenkant moet super-glad zijn.
De onderkant moet juist stroef zijn.

Omdat de tape in de spoel strak op elkaar gewonden ligt, draagt de bloedende magnetische laag de uitscheiding (hoe microscopisch ook) over op de laag die daaroverheen gewonden wordt.
Het is op deze uitscheiding (shed) dat de capstan gaat slippen.

Tape-squeal. Dit irritante geschraap /gepiep treed alleen op bij oude tapes en wel bij tapes waarvan de gladde, magnetische laag is gaan “bloeden”, dwz glijmiddel heeft verloren.
De niet meer zo gladde tape wordt langs de tape-head getrokken en komt nu door frictie tot vibreren.

Vergelijk het met de situatie dat je met je half-natte voet stevig over de rand van je stalen bad wrijft / rubt. De voet veroorzaakt trilling en het bad gaat klinken.
Dit verschijnsel treedt op ook op de tape-head: er ontstaat een trilling die doordringt tot  in het audio-systeem.
Het impliceert wel dat er door deze wrijving slijtage aan de tape-head optreedt!

Je zou kunnen overwegen om tijdens de reiniging van de onderkant van de tape zoals beschreven in reactie #40, gelijktijdig de bovenkant te smeren d.m.v. een lapje met een drupje WD40.
Maar op jet moment dat dit smeermiddel via het opspoelen van de tape weer op de onderkant terecht komt, heb je weer kans op capstan-slip. Ik moet dat nog eens uitzoeken.
In ieder geval heeft Losgoud hierover een positief bericht gegeven: reactie #35.

Overigens heb ik de ervaring dat een tape die regelmatig wordt gedraaid ook beter gaat klinken.
Ik denk dat de oorzaak er van is gelegen dat bij de passgage van de capstan/roller de tape toch enigszins wordt “gekneveld” of gemasseerd, wat de mechanische eigenschappen –en dus de klankweergave- ten goede komt.

Ik vergelijk het met een auto die lang stil staat.
Die krijgt “vierkante”wielen.
Het rubber moet draaien en belast worden om zijn mechanische eigenschappen, zoals elasticiteit, te behouden.
In ieder geval is het mijn stelling dat het regelmatig afspelen van een tape het behoud van de tape bevordert.

-------------------------
Noot )1.
De zienswijze zoals beschreven in reactie #13 is dus niet juist gebleken.
Daar veronderstelde ik nog –die zienswijze volgend- dat de capstan de roller aandrijft en de roller vervolgens de tape mee neemt.

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #44 Gepost op: 22 augustus 2021, 09:50:22 »
Bedankt voor dit uitgebreide verslag, Gauss. Ik denk dat dit ook voor toekomstige bezoekers van dit forum met een vergelijkbaar probleem een waardevol document is.

Ik zit nog wel wat te denken over de rol van de capstan en de aandrukrol. De capstan bepaalt de snelheid waarmee de band voortbewogen wordt (in R2R en video apparaten wordt de snelheid van de capstan dan ook veranderd bij een andere "tape snelheid", de aandrukrol blijft dezelfde). Wanneer de aandrukrol glad is, gaat de band soms "janken" of zelfs heel langzaam lopen of stoppen. Mede door een zwaarlopende (gedegenereerde) band krijgt de aandrukrol dan blijkbaar niet genoeg "grip" op de band. Ik vermoed dat de kracht, waarmee de band tegen de capstan wordt gedrukt, dan afneemt (de wrijvings-coëfficient zal ook wel een rol hebben in de formule om dat uit te rekenen).

Hoe dan ook, door het schoonmaken van de band en door de aandrukrol een "verjongingskuur" te laten ondergaan draait alles weer als een zonnetje, zelfs de Shadows  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2021, 09:57:47 door losgoud »