Auteur Topic: Cassette-tape probleem.  (gelezen 4547 keer)

Gauss

• Jr. Member
  • **
Cassette-tape probleem.
« Gepost op: 1 augustus 2021, 21:38:58 »
Beste Allemaal,
Ik loop aan tegen het volgende probleem.
Wie weet raad?

Ik kocht het onderstaande cassette-bandje.
Volgens de inlay in 1980 geproduceerd door Music For Pleasure (mfp).
Een deelneming van EMI die de originele recordings inbracht.
Het was een budget-serie met talloze beroemde artiesten.

Mijn standaard cassette-recorder is een Harman/Kardon TD420.
Het afspelen kent twee problemen:

De muziek weergave begint uitstekend.
En dat stopt de tape plotseling: het auto-shut-off circuit constateert blijkbaar teveel tractie op de capstan en slaat af.
Dat gebeurt op tal van plaatsen op de tape.

Het tweede geval is dat de tape moeizaam vooruit wordt gesleurd met allerlei laag "geblurb" tot gevolg.
Totdat de tractie het te zwaar krijgt en alsnog af slaat.

Vervolgens de cassette afgespeeld op mijn oude werkpaard, de Technics M205.
Hetzelfde tractie-probleem.

En dan stop ik de cassette in een Sony Walkman model WM-EX162 (met anti-rolling, wat dat ook moge zijn) ... en alles wordt perfect afgespeeld!
Wie heeft hier een verklaring voor?

Uitsluitingen:
- Capstans, pinchwheels en bandgeleiding zijn schoon;
- De tape onder een loupe bekeken: strak en glad. Geen sticky troep.

Opmerking:
De WalkMan heeft geen auto-shut-off: je moet de tape zelf stoppen aan het eind.
Anders blijft die doorslippen!

Zou het kunnen zijn dat bij de HK en de Technics de electronica rond de gelijkstroommotor van de capstan bij een bepaalde weerstand op het toerental, het auto-shut-off-circuit inschakelt, waarna de band stopt
En dat als door een zekere weerstand die net onder een bepaalde waarde blijft, de capstan probeert de tape er doorheen te sleuren, tot het moment dat het net boven die waarde komt en de tape alsnog afslaat?
Blijft over de vraag: wat veroorzaakt dan de weerstand op c.q. van de tape?
Zou de band niet nauwkeurig genoeg gesneden kunnen zijn (een paar micron te wijd)waardoor die aanloopt/vastloopt tegen de geleiders? Het was tenslotte een budget-editie.

« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2021, 22:39:15 door Gauss »

losgoud

• Sr. Member
Re: Cassette-tape probleem.
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2021, 23:20:17 »
Dat een cassette slecht loopt kan ook aan het viltje achter de band (op de plaats, waar de band tegen de weergavekop wordt gedrukt) liggen als deze voor teveel weerstand zorgt. Verder kunnen de doorzichtige kunststof "vellen" tussen de bandspoeltjes en de cassette behuizing voor extra weerstand zorgen bij het afspelen. Het kan wel 's helpen om de spoeltjes naar de behuizing van een andere cassette te verhuizen (TDK CrO2 behuizing bijvoorbeeld). Als het en Ferro cassette betreft dan dienen de nokjes van de CrO2 cassette wel afgeplakt te worden bij een afspeler, die automatisch Ferro/CrO2 selecteert.

Ik heb afgelopen week een cassette die ontzettend piepte bij het afspelen eerst een tijdje in de fruitdroger gelegd en vervolgens de spoeltjes in de behuizing van een BASF CrO2 cassette gedaan. Toen was het piepen voorbij en kon ik 'm digitaliseren.

Groeten

Ben

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2021, 16:07:31 »
Zoals Losgoud reeds heeft aangegeven , de binnenzijde van het cassettehuis heeft (soms) plastic inlegvellen.
De 2 band rollen + band zitten ingeklemd tussen deze 2 inleg vellen.Met een Bic ballpen kan je de band spoel door draaien en zo voelen of er op bepaalde plekken wat meer frictie optreed.

Als je het cassette huis kan openmaken , kan je proberen om 1 inlegvel te verwijderen en dan voelen of de frictie weg is.Zo niet , kun je ze alle 2 verwijderen.

Er waren /zijn bepaalde merken die er veel last van hadden.

Of je verplaatst de complete band met spoelen naar een ander cassette huis die je over hebt.

Di t gezegd hebbende , je zegt dat de capstan , aandrukrollen en andere mecahniek in orde is.
Je zegt dus dat de aandruk rollen geen bolle kant hebben maar rechte platte zijde hebben.
Verder is de capstan schoongemaakt met alcohol.De rollen zijn behandeld met MEK als ik mij goed herinner Methyl Ethyl Keton.

Kon je vroeger bij de apotheek halen.Tegenwoordig is er ook Platen cleaner voor rubberen rollen.
Oa via Bol.com te verkrijgen.Maakt de rubber rollen super schoon

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2021, 21:07:48 »
Beste losgoud en Decktap,
Hier alvast bedankt voor jullie denkwerk en inbreng!

Ik heb de oorzaak van het cassette-probleem gevonden!
Zoiets doms, dat had ik niet eerder gezien.
Maar goed, alles moet een keer de eerste keer zijn.

Om het spannend te houden ga ik eerst in op een paar aandachtspunten die jullie noemen.
Een fout zoeken is tenslotte een kwestie van zorgvuldig analyseren en wegstrepen wat het in ieder geval niet is.

Teflon anti-frictie sheets tussen spoeltjes/tape en de behuizing (shells).
Kunnen een oorzaak zijn zijn dat de tape in zijn vrije loop wordt belemmerd.
Maar dit is eenvoudig te checken met een hand-winder. Als de tape soepel door loopt, is dat niet de oorzaak van het probleem.
Bij gebrek aan hand-winder, neem je inderdaad een potlood

Hieraan gerelateerd is dat de shells tegen de spoelen drukken.
De oplossing is dan de schroeven uit de cassette te halen, met een dun scherp mes de cassette lichtjes te openen en dan de schroeven terug te plaatsen zonder ze strak vast te zetten. Bij een ultrasoon gelaste cassette zit er niets anders op dan deze aan de rugzijde voorzichtig open te breken. Je constateert dan snel genoeg of de cassette nu wel soepel doorloopt.

Cassette-transplantatie. Een zeer secuur werkje, dat ik alleen zou doen als de cassette onherstelbaar is beschadigd. Bijv. als aan de koppen-kant stukjes zijn afgebroken.

Capstan, pinchwheel en bandgeleiders. Inderdaad altijd schoonmaken bij band-problemen. Was in dit geval in orde.

Pinchwheel inspecteren. Inderdaad, vervorming van het pinchwheel kan slip veroorzaken, waardoor de tractie (trekkracht) van de capstan niet goed werkt.
Secuur onderhoud van het pinch-wheel is van groot belang.
Zelf doe ik dat nooit met chemicaliën omdat je niet weet wat op den duur de uitwerking is op het rubber.
Daarom houd ik periodiek een wattenstaafje met zuiver gedestilleerd water tegen het draaiende pinchwheel aan. Er komt dan vuil op het wattenstaafje en het rubber is weer mooi egaal zwart en behoudt zijn zachtheid (grip).
In dit geval dus ook niet het probleem.

Maar naar aanleiding van een opmerking van losgoud dacht ik: "Ik zal toch eens nader naar dat viltje kijken. Maar ja, het zit toch op zijn plaats?!"
Ik pak een scherpe sateh-prikker als probe.
Wat gek! Het vliesdunne stripje geanodiseerd veren-staal beweegt niet mee!
Ik kijk wat nader en wat blijkt? Het fors uitgevallen stukje schuimrubber is rechtstreeks geplakt op net mu-metaal!
Blijkbaar is was dat destijds een van de bezuinigingen in deze budget-serie!
Ook de bandkwaliteit laat te wensen over: veel drop-outs.
Maar goed, ik ben blij met de muziek die er op staat!

Een dezer dagen breek ik de cassette voorzichtig open (is gelast! Ook lekker goedkoop!) en breng een stripje veren-staal aan met een vers viltje.
Deze keer niet van goedkoop schuimrubber, maar gesneden uit écht piano-vilt. Het mooiste materiaal dat er is.

Blijft één onopgelost raadsel over!
Waarom konden de twee tape-decks (H/K en Technics) de band niet afspelen, maar de simpele Sony-WalkMan wel?!
Wie kent de oplossing?

Bedank voor het meedenken!

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2021, 22:04:14 »
Je denkt dus de oorzaak te hebben gevonden.Ik denk dat ik weet wat je bedoelt.
Ja , in een ver verladen is er een soort van spons achtig spul gebruikt om de cassette band tegen de kop aan te drukken.

Ik weet zelf niet meer of het metaal dan wel ook kon mee bewegen.In jouw geval dus niet.

Toch zou ik voorzichtig zijn met ander metaal en viltje te plaatsen.Je kan onbedoelt de druk op de kop toch teveel maken.Misschien eerst proberen om metaal + vilt uit een andere cassette te halen als je die nog hebt.

Waarom de walkman toch gewoon het bandje afspeelde ??
Een andere vraag. Heb je de rubber roller van de walkman ook geregeld met water schoon gemaakt ??
En hetzelfde aantal keren als je bij de 2 decks hebt gedaan ??

Maak nu de rollen van de HK / Technics schoon met Platen cleaner.Zelf doe ik het met een wattenstaafje en wanneer de rollen stilstaan.

De frictie die de rol krijgt met Platen cleaner is toch wel hoger als schoon maken met water.
Eventueel kan je een niet pluizend papier om het wattenstaafje wikkelen en dan de rol schoon wrijven.

In de service handleiding van de HK /Technics zou ook moeten staan , wat de druk van de rol moet zijn op het moment dat die de capstan raakt.
Heb je weleens gemeten hoeveel gram het nu is ?En is het conform de opgave van de fabrikant ?

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2021, 22:07:51 »
Helaas! Te vroeg gejuichd.

Decktap schrijft:
Citaat
Ik weet zelf niet meer of het metaal dan wel ook kon mee bewegen.In jouw geval dus niet.
Toch zou ik voorzichtig zijn met ander metaal en viltje te plaatsen.Je kan onbedoelt de druk op de kop toch teveel maken.Misschien eerst proberen om metaal + vilt uit een andere cassette te halen als je die nog hebt.

Normaliter bevat een audio-cassette twee stukjes metaal:
1. een stukje mu-metaal direct onder de tape-spoelen, dat de tape afschermt voor magnetische velden; als de kop "schrijft", produceert die een magnetische veld en dat moet niet in de spoel kunnen doordringen;
2. een flinterdun stukje verend metaal waarop een klein aandruk-viltje is gemonteerd; dit geheel zorgt dat de band secuur langs de kop loopt, zonder echt druk uit te oefenen.

Bij de Shadows-cassette ontbrak 2. Ook was er niet sprake van een viltje maar een stuk schuim dat rechtstreeks op 1. was geplakt.
Ik had deze goedkope methode niet eerder gezien, maar zoals gezegd het was destijds een budget-serie.
Ogenschijnlijk was het schuim nog aanwezig, maar toen ik het aanraakte verbrokkelde het helemaal: volledig vergaan.
Dit stukje heb ik nu vervangen, met als gevolg dat de tape nu goed langs de kop loopt. De geluidsweergave is nu prima en de drop-outs zijn weg. Maar....

De tape loopt nog steeds op allerlei plaatsen regelmatig vast!
Ook hoor ik nu voor het eerst op bepaalde plekken "squeal" (gepiep door aanlopen).
Er moet dus iets in de tape zijn dat de frictie veroorzaakt waardoor de recorder vastloopt!
Zoals eerder gezegd is er onder de loep niets afwijkends aan de tape te zien: glad en strak. Geen sticky substantie o.i.d.

Het enige dat ik nu kan bedenken is een wel vaker gesignaleerd verschijnsel, nl. dat na vele jaren de tape inwendig degradeert.
De smerende elementen zouden dan (op bepaalde plekken) uit de tape zijn verdwenen.
De tape wordt stroef en de tractie van de capstan is niet sterk genoeg en de recorder schakelt uit.

Een transplantatie (tape overbrengen naar een andere behuizing) zal in dit geval ook niet helpen, want het probleem zit in de tape zelf. Ik heb dit nl. al eens eerder gedaan bij een oude cassette met een soortgelijk probleem. Het hielp niet, want het probleem zat ook toen in de tape.

Weet iemand nog een oplossing, want ik wil de cassette niet kwijt.
Het bevat al de nummers die wij vroeger met de band speelden.

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2021, 22:56:50 »
De tape loopt nog steeds op allerlei plaatsen regelmatig vast!
Ook hoor ik nu voor het eerst op bepaalde plekken "squeal" (gepiep door aanlopen).
Er moet dus iets in de tape zijn dat de frictie veroorzaakt waardoor de recorder vastloopt!
Zoals eerder gezegd is er onder de loep niets afwijkends aan de tape te zien: glad en strak. Geen sticky substantie o.i.d.

Daar dit om een voorbespeelde cassette gaat kun je waarschijnlijk niet zien wel merk/soort band erin zit. Maar dat gepiep zou kunnen komen van het zgn sticky shed probleem : https://en.wikipedia.org/wiki/Sticky-shed_syndrome

En dan wil "bakken" nog wel 's helpen. Ik ben momenteel bezig een collectie van zo'n 300 cassettes (opgenomen eind jaren '70 - eind jaren '80) voor iemand te digitaliseren en daar zitten een paar BASF LH Super SM cassettes tussen. Sommigen draaien zonder problemen maar tot nu toe ben ik er twee tegengekomen die piepten. Zoals ik hierboven al schreef heb ik tot nu toe één van de twee goed kunnen digitaliseren na "bakken" in de fruitdroger en verhuizing naar een betere behuizing. De tweede heeft vandaag in de fruitdroger gelegen en ga ik morgen proberen.

Groeten

Ben

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 4 augustus 2021, 14:29:37 »
Ik had dit probleem verschillende keren - piepen - met bepaalde cassettes.En ze waren echt niet een paar jaren oud.
Redelijk nieuw mag je wel zeggen.Soms hielp het om de inlegvellen te verwijderen.

Of de behuizing wat ruimer te zetten.In een enkel geval de band overzetten in een ander huis.
En ik kon ook niets met het oog zien , wat mogelijk verkeerd kon zijn.

Misschien dat het huis een ietsje was gedeformeerd.

Maar waarom koop je niet de LPs van de Shadows ??Je kan hun vinyl platen nog wel vinden denk ik.
Of je een platenspeler hebt weet ik niet.

En wat denk je van hun audio cds ??Voor zover ik weet staan al deze nummers on 2 cds

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 4 augustus 2021, 21:45:58 »
Decktap,
De oplossingen die je aandraagt wanner cassettes gaan "piepen"( "squeal") zijn juist:
- de teflon sheets ("vellen") verwijderen;
- de behuizing ruimen (schroefjes wat losser zetten);
- tape transplantatie toepassen (tape overbrengen naar andere behuizing).
Maar voor mijn tape-probleem zit daar niet de oplossing, omdat de oorzaak hoogst waarschijnlijk het "sticky-shed-syndrome"is.

Losgoud, nog bedankt voor de link naar Wikipedia over dit thema.
Ik kende het verschijnsel, maar in de link wordt alles nog eens op een rijtje gezet.

Het opvallende met de Shadow-cassette is alleen, dat in bepaalde gedeelten de tape de tape uitstekend wordt afgespeeld,  zeker na het vervangen van het vilt (schuim).
Alle frequenties zijn er: van de diepe bas (bijv. in Nivram) tot het heldere hoog van de bekkens (bijv. in Frightened City). Alles klinkt helder en fris.

Ongetwijfeld klinkt de tape niet meer als 40 jaar geleden (productie 1980), maar in 40 jaar is mijn gehoor ook niet zoals toen. Boven 12k Hz hoor ik niets meer, terwijl mijn kleindochter tot 18kHz hoort!.

Decktap schrijft:
Citaat
Maar waarom koop je niet de LPs van de Shadows ??Je kan hun vinyl platen nog wel vinden denk ik. Of je een platenspeler hebt weet ik niet.
En wat denk je van hun audio cds ??Voor zover ik weet staan al deze nummers on 2 cds
Ja, ik heb een platenspeler en ook Shadow-LP's. Sterker nog via Spotify kan je alles in FLAC-kwaliteit krijgen. Waarom dan niet alles overnemen op een kwaliteits-cassette?
Ik ga dat ook zeker doen.
Maar ik wil altijd graag eerst de oorzaak van een tape-defect weten.
Na het nodige onderzoek en discussie weten we nu in welke hoek we het moeten zoeken.

Decktap noemt de mogelijkheid de tape te "bakken".
Het is een paardenmiddel. Maar zelfs conservators van collecties magnetische tape raden die in uiterst geval aan, om daarna de tape snel over te zetten naar nieuwe tape of te digitaliseren.
Maar ik ga deze cassette niet bakken. Ik laat hem nu in deze toestand en ga op een goede tape de nummers een-voor-een van andere bronnen overnemen in dezelfde volgorde. Want die was goed gekozen op deze editie van het mfp-label.

Decktap schrijft:
Citaat
Een andere vraag. Heb je de rubber roller van de walkman ook geregeld met water schoon gemaakt ?? En hetzelfde aantal keren als je bij de 2 decks hebt gedaan ?? Maak nu de rollen van de HK / Technics schoon met Platen cleaner.
Zelf doe ik het met een wattenstaafje en wanneer de rollen stilstaan.
Ik heb zo'n spuitbus cleaner besteld. Bedankt voor de suggestie.

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2021, 09:12:21 »
Ik had zo'n stukje schuim achter de band bij CC's nog niet eerder gezien voor zover ik me kan herinneren. Wel bij NAB Carts en 8-track cassettes en daarin heb ik er al redelijk wat vervangen.

Maar ik zie nu dat bijvoorbeeld de voorbespeelde CC Sladest, uitgebracht op Polydor, ook zo'n schuimblokje achter de band heeft zitten.

Interessant, weer wat geleerd.

Groeten

Ben

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 5 augustus 2021, 11:52:18 »
Het was losgoud die het "bakken" advies gaf.Ik had al wel gezien dat bij sommige reel banden , de back coating en oxide laag los liet.
En deels komt dat door ouderdom en vocht opname dus.

Die band kan je natuurlijk weggooien nu.

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 5 augustus 2021, 20:01:38 »
Sorry, het was inderdaad losgoud die het "bakken" van de tape ter sprake bracht.

Hij merkt verder nog op:
Citaat
Ik had zo'n stukje schuim achter de band bij CC's nog niet eerder gezien voor zover ik me kan herinneren. [....]
Maar ik zie nu dat bijvoorbeeld de voorbespeelde CC Sladest, uitgebracht op Polydor, ook zo'n schuimblokje achter de band heeft zitten.
Zelf ben ik ook eens in mijn collectie cassettes gaan "bladeren" en het viel me nu pas op dat bijv. budgetlabels als K-tel allemaal een brokje schuim hebben rechtsteeks op het mu-metaal.
Maar bijv. ook een budget-cassette van The Beach Boys, uitgebracht op het label van Odeon.

Verder ontdekte ik nog iets dat te maken heeft met de vraag waarom de Shadow-cassette, waar ik het draadje mee begon, zich niet laat afspelen.

Het viel mij - zoals eerder opgemerkt- op dat de Shadow-cassette bepaalde gedeelten uitstekend afspeelt en dan plotseling stopt.
Met een LED-lampje heb ik geprobeerd te kijken wat er nu precies in de Harman/Kardon gebeurt.
Ik zag dat, als ik de tape startte, de capstan direct de tape tegen het pinchwheel drukt (dat is ook de bedoeling), maar dat daarna de capstan even draait, terwijl het pinchwheel stil staat!
En dat is níet de bedoeling!
Een fractie van een seconde later slaat de recorder dan ook af!
Volkomen juist: het besturingssysteem "ziet" nl. dat de capstan draait, terwijl de tape stil staat, want de opwind-spoel draait niet.
Een goed uitgedacht stukje techniek, want als de capstan zou blijven door draaien op een stilstaande tape, dan zou door wrijving en hitte de tape onherstelbaar beschadigd raken!

De conclusie is dus dat de tape niet door de capstan wordt meegenomen, maar de capstan juist laat slippen.
In hoeverre dit met sticky-shed te maken weet ik niet.
Ik heb daarna de capstan en het pinchwheel schoongemaakt en voorzichtig "opgeruwd" met ultra-fijn schuurpapier 2500 voor betere grip op de tape.
De gedeelten van de tape die toch al mooi door liepen, lopen nu nog strakker: de geluidsweergave is uitstekend.
Maar daarbuiten blijft de capstan slippen.

Iemand nog een idee?

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 6 augustus 2021, 17:06:27 »
Misschien ben je toe aan een Cassette Tape Cleaner:

https://youtu.be/4AxhNpT_PFI

Groeten

Ben

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2021, 21:55:50 »
Losgoud schreef:
Citaat
Misschien ben je toe aan een Cassette Tape Cleaner:
https://youtu.be/4AxhNpT_PFI
Buitengewoon interessant,Ben! Nooit geweten dat een dergelijk apparaat bestond!
Ik zet hem p.m. op mijn "Wanted"-lijstje.

Nog even terug naar het defect waar ik in mijn post van gisteren over schreef: de slippende capstan.

Gisterenavond het internet afgezocht wat er over "capstan slippage" bekend is.
Het blijkt een bekend euvel.
En bijna allen zijn het er over eens dat de oplossing ligt in het vervangen van het pinchwheel (de "roller").

Naar het "waarom" van de noodzaak van vervanging, heb ik een tijd moeten zoeken en kwam op deze verklaring, die ik verkort weergeef in een ander lettertype.

In tegenstelling tot de gangbare opinie is het niet de capstan die de tape transporteert, maar de roller.

1. Een tape heeft twee zijden. De ene kant is de magnetische kant, die super-glad en gepolijst is om slijtage aan de tapehead tegen te gaan.
De rugzijde is daarentegen ruw.

2. Het transport gebeurt door een capstan en de roller.
De capstan is een perfect ronde en hoog-gepolijste spil, waar absoluut niet aan geschuurd mag worden, wat sommigen helaas doen, omdat ze foutief denken dat de capstan de tape voorttrekt. De super-gepolijstheid van de capstan voorkomt schade aan de tape.
De roller móet bestaan uit rubber van een nauwkeurig bepaalde zachtheid en oppervlak om voor grip te zorgen.

3. Bij het inschakelen van Play drukt de capstan de tape tegen de roller. Echter, het onder- en boveneind van de capstan drukt -niet gehinderd door tape- enigzins in het zachte rubber en zet de roller in beweging. Vervolgens neemt de roller de tape mee.

In deze opvatting zet dus de capstan de roller in beweging en de roller neemt vervolgens de tape mee.
Ik had deze verklaring nooit eerder gelezen en misschien is dit al eerder op het forum aan de orde geweest.
Maar het verklaart in ieder geval waarom bij capstan-slip de roller vervangen moet worden

Deze zienswijze vind ik persoonlijk aannemelijk.
Maar mochten andere forumleden menen dat dit toch een foutieve zienswijze is, dan zie ik graag een reactie. Daar leren we van.

Overigens kwam ik een bekende naam tegen: Terry Witt een specialist die zich helemaal heeft toegelegd op rollers en de vervanging daar van.
Van niet gangbare rollers kan hij de rubberlaag vernieuwen.

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 6 augustus 2021, 23:40:12 »
Als de aandrukrol erg glad is wil de band inderdaad wel 's gaan slippen. Ik heb dat gemerkt bij VCR videorecorders uit de jaren '70. Nou zitten daar nogal logge videocassettes in die op zich al moeilijk in beweging te krijgen zijn. En de aandrukrol is dan echt helemaal uitgedroogd, verhard en glad.

Een andere reden voor slippen kan zijn dat de band wat "plakt" aan de wiskop of opname/weergave kop op sommige plekken op de band. Of dat de band op de linkerspoel wat plakt. Maar dat laatste zou na wat heen - en weer spoelen weg moeten zijn. Band schoonpoetsen, en dat is bij R2R en video wat makkelijker te doen, wil dan vaak wel helpen.

Ik had afgelopen week weer zo'n BASF Super SM LH cassette die piepte vanaf minuut 1 tot aan minuut 60 (2 uurs cassette en dus erg dunne tape). Ik heb deze in de fruitdroger gehad, in een ander cassette doosje gestopt, maar de band bleef piepen. Vandaag heb ik 'm gewoon, al piepend, twee uur laten afspelen op m'n Pioneer deck. Daarna stopt ik 'm in de Revox C115 en de band speelde zonder gepiep. Inmiddels heb ik 'm helemaal gedigitaliseerd. Alleen tegen het einde van zowel kant A en kant B kwam er wat gepiep, de bandspanning wordt dan wat hoger. Ik vermoed dat de behandeling in de Pioneer de band wat heeft schoongepoetst en dat de C115 een relatief lage bandspanning heeft. Soms moet je wat experimenteren om 't toch voor elkaar te krijgen  ;)

Groeten

Ben