Auteur Topic: Gx600DB  (gelezen 588 keer)

Jippetje

• Full Member
Re: Gx600DB
« Reactie #45 Gepost op: 12 oktober 2021, 22:22:25 »
Hoi

Hij doet alles perfect spoelen L/R afspelen enz alleen brand de rechter motor de pan uit Gemeten 80GR na test in waterkoker.
Linker motor nu 63 gr.
Alles klinkt naar behoren geen lussen of wat dan ook.

Ga een deze dagen even de killers testen is erg moeilijk bij te komen, ga het proberen.
ben niet zo kundig als jij.

Ben nu al geruime tijd bezig, neem even de tijd, zie het allemaal niet zo scherp meer.

Is er iemand die samen met mij wil kijken.

Gr Jan

Links blijft hangen op 62/64 Gr Rechts loopt op tot 79/81 Gr

guuz1

• Hero Member
« Reactie #46 Gepost op: 13 oktober 2021, 01:00:54 »
Hoi Jan,

Ik vermoed ten zeerste dat de Reel motors continu een veel te hoge spanning krijgen nl 160V AC ipv. 100V AC , vandaar de extreem hoge temperaturen van de reel motoren.

Je moet echt niet langer dan ca  3 minuten testen, anders branden niet alleen de reel motoren door , maar ook de Pinch en de Brake solenoids.

Ik vermoed nl. dat het QT (Quick tension Relais) niet opkomt.

De manier waarop het systeem werkt is dat the reel motors ca. 1.5 seconde 160 V moeten krijgen en dan 100V AC.
(middels het QT 4 contact van relay RL1 (QT relay).
Ook de solenoids (PINCH en BRAKE) krijgen een veel te hoge  spanning (100 V ipv 25V) , omdat contact QT 1 niet bekrachtigd wordt.
Het is de bedoeling dat deze solenoids eventjes een hogere spanning krijgen(100V)  om goed aan te trekken, en daarna voorzien worden van een veel lagere "houd spanning" (25V). 

Daarom had ik je al enkele malen gevraagd of het QT Relay RL1 (doorzichtig rechthoekig doosje op printplaat :  Power supply/Syscon Board wel schakelt:)  er moet een duidelijke klik hoorbaar zijn) en dit schakelen is ook zichtbaar omdat de kontakten in een transparant huisje zitten.

Oor Eric (STERREMUUR)  wees hier al op;

Als het RL1 relais niet klikt kan dit verschillende oorzaken hebben:

1) Vonkdiode  D10 over de relais spoel doorgeslagen. Even losmaken en diode doormeten..
2) een van de 2 transistoren TR1/TR2 (2SC711)  defekt (deze 2SC711 gaan vaak stuk) : zwarte pootjes syndroom.
Allebei vervangen door een 2SC945 van Elektro Andijk.
3) De condensatoren C4en C5 (33uF/25V) vervangen door nieuwe :  elk 33 uF 63V.

4) Checken of de microswitches FAST 3 (SW12) en BRAKE (SW16) naar behoren schakelen en niet vast zitten door vuil.
 Checken met een Ohm Meter.

Dus graag melden of het Quick Tension Relais inderdaad schakelt.

Ik kan helaas niet helpen, want ik woon aan de andere kant van het land.
Ik kom wel in R'dam, maar dan ga ik met mijn kleindochter naar de Kinderboerderij of Blijdorp ofzo.

Ik kan evt. die recorder meenemen om thuis te bekijken (als idd RL01 niet schakelt).

Success,  Mart

Jippetje

• Full Member
« Reactie #47 Gepost op: 13 oktober 2021, 10:38:23 »
Hallo Guuz

Ga er vandaag mee aan de slag.
De print TD 2060 is goed te benaderen, echter moeilijk om aan te werken, werkt niet mee ivm de vele bedrading.
Kan morgen onderdelen gaan halen.
Maar ik laat eerst even weten of de QT schakelt.

Gr Jan

Jippetje

• Full Member
« Reactie #48 Gepost op: 13 oktober 2021, 13:02:54 »
Hallo hier ben ik weer.
PC Board is bij mij niet de, 2060 maar de TD 2101 maar is wel het zelfde.
De QR schakelt, als ik spoel zowel ff/rw en op stop druk schakelt hij dicht cq open.
Dat doet het niet als ik op Play druk en dan de stopknop indruk, ook na een wat langere tijd spelen, gebeurd er niets,  hij blijft in dit geval constant dicht cq open staan.
Vonk Diode getest op 20k 7,60 is wat de meter aangeeft, TR 2/3 zijn de C 945 Maar vernieuw ze toch.
De TR 1 is de 2N5296, Vervangen naar C945?
Heb je hier iets aan, Elco's vervang ik ook gelijk.
Andijk heeft op dit moment niet de transistors die ik nodig, ook bij anderen niet te koop op dit moment.
De condensators gemeten die zijn ok. ook de transistors zijn ok.

Gr Jan 

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2021, 17:44:31 door Jippetje »

guuz1

• Hero Member
« Reactie #49 Gepost op: 13 oktober 2021, 18:23:46 »
Hoi Jan,

Dit is dus een mogelijke oorzaak van het heet worden van de spoelmotoren tijdens PLAY.

Het QT (Quick Tension Relay) RL1 werkt blijkbaar NIET in FWD (PLAY), maar wel in FF en REV

Observaties:

1) Blusdiode D10 is goed
2) RL1 is (voorlopig) goed)
   Hij schakelt in ieder geval (neemt niet weg dat een of meerdere kontaktparen QT1, QT2 QT3, QT4 ) niet lekker contact kunnen maken
   (wordt later  onderzocht, indien ueberhaupt nodig)
3) TR2 en TR3 zijn goed; vervangen is niet nodig; deze 2SC945 's gaan vrijwel nooit stuk door "zwarte pootjes ziekte"
    TR1 was een verschrijving : TR1 in de huidige schakeling werkt goed, anders zouden de AMPS ook niet werken.
    TR1 lekker zitten laten.
4) Het is een goed idee om zowel C4 en C5 te vervangen door 33 uF / 63V elk.
     Deze elko's drogen uit en zijn nu 46 jaar oud.  Ze worden bovendien in een timing schakeling gebruikt dus zijn kritisch mbt goede waarde.
5) Test ook de dioden D8 en D9 ;  (indien defect kun jij die gewoon door een simple Si diode zoals 1N4348 vervangen. (€ 0,05).

6)  De FAST 3 microswitch (SW12)  is niet getest (meet de maak en breek contacten in AAN en UIT stand met een Ohm meter,

7) Idem voor de BRAKE micro switch  (SW16).

Deze switches zijn de hoofdverdachten vooral SW16:  Ook even checken of een van de 3 draden vanaf SW16 niet gebroken is.
(BV tijdens het vervangen van de Capstan snaar): 
Draden WIT/GEEL,  WIT/ZWART en WIT/BRUIN
(Groen kader op SYSCON print).

8 )
Ook de ROZE en de ROZE/ZWARTE draden voor SW12 (FAST3) naar het Spark Killer Board,  Zie Groen kader op de Syscon print.

9)
Is de BRAKE microswitch  SW16  door jou correct afgesteld :  volgens de manual??

NB De QT  schakeling moet als volgt werken:

Nadat PLAY is ingeschakeld moet het QT relay na 1.5 - 2 seconden opkomen en in bekrachtigde staat blijven staan.
Nadat STOP is gedrukt moet het weer afvallen in Rust  na 1.5 -2 seconden.

Ik verwacht dat als de spoelmotoren 100V AC krijgen,(IPV 160V AC nu), dat ze veel minder heet zullen worden!
Idem voor de BRAKE en Pinch Roller Solenoids. Krijgen nu 100V DC ipv 25V DC!

(deze kunnen nu verbranden:
was trouwens de aanleiding tot de dood van de broer van JF Kennedy op een missie in WW2: design fout van de RAF elektra afdeling).

Succes,  Mart

Jippetje

• Full Member
« Reactie #50 Gepost op: 13 oktober 2021, 21:10:17 »
Hoi Mart

Geloof dat ik het gevonden heb.
Er vind geen schakeling plaats als de band word gedrukt Sw 12 het koperen plaatje houd de schakeling ingedrukt.
Ga het proberen terug te buigen, vraag me niet hoe dit kon gebeuren, ik weet het niet!
Is er iemand die evt zn schakelaar heeft, mocht het niet lukken.
Ben nog niet eerder daar in de buurt geweest.
Deze was dus constant ingedrukt. ga er van uit dat dit de boosdoener is, ga nog wel de 2 / 33uf vernieuwen.
hopelijk kan ik hem morgen testen. laat vanzelf wat van mij horen.

Gr Jan

Jippetje

• Full Member
« Reactie #51 Gepost op: 13 oktober 2021, 22:02:26 »
Helaas te vroeg gejuicht, dit was het niet.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #52 Gepost op: 13 oktober 2021, 22:06:00 »
Hi Jan,

Als die micro schakelaar gewoon werkt, kun jij hem het beste gewoon laten zitten.
(dus doormeten met een Ohmmeter in ruststand en dan met het bedieningspuntje ingedrukt).
Controleren of het wisselcontact werkt zoals het de bedoeling is.

(Deze OMRON microswitches zijn trouwens nog gewoon verkrijgbaar bij de Electronicashops  (bv Okaphone, Groningen) of de groothandel (Farnell).
Maar misschien heeft Sterremuur nog eentje in zijn onderdelenbak liggen.

Ik zou die 2 stuks  33uF  25V elko's even zitten laten, totdat het apparaat weer correct werkt.
Als er meer fouten geïntroduceerd worden, is het bijna onmogelijk om van een afstand nog een diagnose te stellen.

Dus ik zou ervoor zorgen dat die microswitch (en dus ook het QT relais) gestuurd wordt   zoals het zou moeten. 
Zie de SM voor een beschrijving hoe de afstelling moet gebeuren.

NB In de laatste zin staat duidelijk dat in Play Back modus,  er een speling van 0.5 mm moet zijn (als de  Brake solenoid helemaal is ingetrokken).

Er moet niets verbogen worden!!  De afstelling vindt plaats door de microswitch SW16 verticaal te bewegen.
Gebruik een voelermaat van 0.5 mm of dun karton, om deze speling af te stellen.

Er staat duidelijk dat de microswitch "los" moet zijn.

Dus, zeer waarschijnlijk, is dit de oorzaak van de oververhitte motoren in Play Back.
 -> Het QT relais kan  simpelweg niet opkomen door de foutief afgestelde SW16 (brake Switch).

Success!

guuz1

• Hero Member
« Reactie #53 Gepost op: 13 oktober 2021, 22:31:28 »
Jan,

Even voor de goede orde (onze mails hadden zich gekruist).

De switch die jij in je hand houdt is NIET de FAST3 (SW12) wat jij denkt.
(ik weet even niet welke switch je daar gedemonteerd hebt).

SW12 FAST 3 zit achter het  bedienings toetsenbord  en kan/hoeft niet afgesteld te worden.
(enige actie voor jou was te checken dat zijn aansluitdraden (ROZE en ROZE/ZWART) niet losgeraakt waren van het SYSCON Print Board.

Je moet SW16 (Brake) op de voorplaat afstellen zoals het duidelijk staat in de instructies van de Service Manual, die ik je ook nog gestuurd heb.

Nogmaals: In PLAY (wanneer het Brake Solenoid is aangetrokken) moet SW16 (Brake) 0.5 mm speling hebben.

Als je Play indrukt moet na 1.5- 2 seconden een duidelijke klik te horen zijn van het QT relais 1 :
dan wordt de spanning naar de reelmotoren 100V AC (vanaf 160V AC) en de spanning naar de Brake en Pinch Roller solenoid 25V DC (van oorspronkelijk 100V DC).

Stel die Brake microswitch SW16 goed af volgens de manual en je recorder functioneert, zeer waarschijnlijk, weer zonder hete reel motoren.

Jippetje

• Full Member
« Reactie #54 Gepost op: 14 oktober 2021, 00:24:20 »
Hallo Mart

Ik heb alle schakelaars doorgemeten zijn ok.
daarna weer de remmen afgesteld, en de schakelaar afgesteld, met de voelers van mij Vader.
Mijn eerdere afstelling op het oog was bijna goed.
Heb wel even aan het QT kastje getikt, of dat de oplossing is geweest, Joost mag het zeggen, maar hij doet het.
Hopelijk voor een lange tijd.

Ik wil jou uit de grond van mijn hart bedanken voor jou expertise en jullie geduld.
Zonder jou was ik er niet uitgekomen.

Hij staat nu al een goede 2 uur de draaien op 47Graden

Nogmaals  bedankt voor de les in elektronica.

M.v.g. Jan

guuz1

• Hero Member
« Reactie #55 Gepost op: 14 oktober 2021, 09:35:08 »
Moi Jan,

Mooi dat hij weer werkt, zoals het de bedoeling was van de ontwerpers.
Met jouw doorzettingsvermogen heb jij dit gerepareerd.
Nog veel plezier met deze mooie machine!

Groeten,

Mart

PS.

Als dat QT Relay (RL1) onbetrouwbaar  zou blijken,  kun je het vervangen door een modern exemplaar (is wel een vervelend werkje, om het eruit te halen).
Dan meteen ook een Relay printvoetje monteren.
Zo'n relais is o.a. hier verkrijgbaar:
https://www.elektramat.nl/finder-relais-4-wisselcontacten-7a-24v-dc-55-34-9-024-0094/?channable=0141ac69640036303833343722&utm_source=google-surfaces&utm_medium=organic&gclid=EAIaIQobChMInIvDobHJ8wIVwud3Ch34Jw_3EAQYASABEgKgQfD_BwE

Jippetje

• Full Member
« Reactie #56 Gepost op: 14 oktober 2021, 11:33:16 »
Mart
Nogmaals bedankt voor de samenwerking.
Hij staat weer te draaien in de huiskamer, heerlijk die nostalgie.

M.v.g. Jan

DdH

• Full Member
« Reactie #57 Gepost op: 15 oktober 2021, 10:59:24 »
Als ik mag, als toeschouwer  ::) wil ik een eervolle vermelding geven aan het onvermoeibare doorzettingsvermogen en het geduld van Mart.

Hulde! Chapeau!

Mogelijk ten overvloede: Geen ironie.

Dirk

Jippetje

• Full Member
« Reactie #58 Gepost op: 15 oktober 2021, 11:09:00 »
En ik dan Dirk ;) ;)

;D

Jan

Jippetje

• Full Member
« Reactie #59 Gepost op: 25 oktober 2021, 10:27:25 »
Hallo Mannen

Helaas en hopelijk een klein probleem?.
De output (kraakt stort) links, rechter kanaal is mooi stil.
Natuurlijk het geheel schoongemaakt, maar links blijft storen, zie foto. Ik heb nog niets opengemaakt, wil graag gericht (met jullie hulp) gaan kijken waarschijnlijk een transistor. Maar waar?.
Ps. Tot nu toe blijft het QT Relay goed werken.

Jan