Auteur Topic: Basisuitrusting voor de beginner?  (gelezen 106 keer)

DdH

• Full Member
Basisuitrusting voor de beginner?
« Gepost op: 3 oktober 2021, 18:28:36 »
Na een paar redelijk succesvolle reparaties aan mijn platenspeler en een aan mijn A-3300SX (dankjewel guuz, voor je ondersteuning) -en een mislukte aan mijn Video8-recorder- wil ik mij bekwamen in het herstellen van Hifi-apparatuur als hobby (dus ik hoef er niet per se op te verdienen). Ik ben begonnen met enkel-motorige bandrecorders op aanraden van ervaren collega's: lekker groot, veel mechanica en relatief weinig elektronica.
Ik heb twee TC-377s gekregen om op te oefenen en ik heb een van beide al een paar keer (mechanisch) redelijk vergaand gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar gezet.

In mijn gereedschapskist heb ik al:
* een set grote tot en met zeer kleine (0000) JIS-kruisschroevedraaiers
* een schroevedraaier die als circlip-verwijderaar kan fungeren
* een ijsklontjesbakje voor het op plaats ordenen van afkomende schroeven en andere kleine componenten
* Een fles IsoPropylAlcohol
* een fles aceton
* een spuitbus 'perslucht'
* een spuitbus Griffon contactspray
* een flesje naaimachine-olie
* een doos wattenstaafjes
* een bundeltje pijperagers
* een kwastje (dat Niet helemaal alcohol-bestendig bleek te zijn)
* een zak sateprikkers (niet magnetisch, maken geen krassen, je kunt ermee manipuleren en ze kunnen dienen om een druppel vloeistof zeer precies toe te dienen)
* een (eenvoudige?) Vellema DVM850BL digitale multimeter
- raden jullie me aan nog iets aan de bovenstaande lijst toe te voegen/aan te schaffen?
- als het om smeervet gaat: luistert dat heel nauw of kan het bijv best ook met vaseline?
Minigrabbers en Ballistol 'De Universele Olie'-spuitbus staan al op mijn boodschappenlijstje.

Ik ben nog vooral in de 'mechanische fase', maar wil later naar de 'elektronische fase' overgaan.
Daarom nu de volgende vragen:
- welk merk en type soldeergereedschap (station, tin met of zonder hars en/of lood), flux, lytze, 'ontsoldeerpen'/krullen etc) raden jullie me aan, als ik erbij aangeef dat ik geen ambitie heb om te gaan microsolderen en dat ik geen vermogen wil uitgeven, maar wel oog heb voor de prijs-kwaliteitsverhouding?
- Hebben jullie nog anderszins vragen, opmerkingen en/of suggesties?

Bij voorbaat vriendelijk dank voor de reacties!

Dirk

Johan TEAC

• Full Member
Re: Basisuitrusting voor de beginner?
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2021, 17:59:05 »
Je heb al meer dan de meeste :)
als je door wil met electronica een soldeerbout  is denk ik zoiezo handig als je iets mechanisch los wil halen en er zitten een paar draadjes in de weg.
hoeft nog geen station te zijn maar een simple 30 tot 60 wat boutje is voor het meeste voldoende. als er maar een kleine tip op zit. en een standaard om hem weg te leggen.
Als je echt door gaat met electronica is een scoop heel handig om te hebben. goede 2de hands scoop hoeft niet duur te zijn.

MVG Johan TEAC
TEAC A 3300 S(X) AKAI 650

guuz1

• Hero Member
Re: Basisuitrusting voor de beginner?
« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2021, 17:15:27 »
Hallo Dirk,

Enige opmerkingen:

1) Vaseline is GEEN smeermiddel; Gebruik kogellagervet of Molybdeniumdisulfide NGL2 vet.
2) Gebruik NOOIT soldeerwater (bv S39) of soldeervet), maar 60% Tin/ 40% Lood soldeer, met rosin flux, verkrijgbaar bij de Elektronicawinkel.

3) Ik weet niet waar je woont, maar iedere grote stad heeft nog zo'n winkel en de mensen adviseren je graag.

4) Zoals Johan al zei, is een kleine bout (max. 40W) en een fijne punt, prima voor elektronika werk (anders verniel je de Pertinax printplaten).

Maar ook een temperatuur geregelde bout is al verkrijgbaar voor zo'n € 100.- ;  het hoeft geen extreem dure Weller te zijn.
(en ook een desoldeerpompje: ca € 5.-).

5) Wat ik mis op het lijstje;

- Tangen; combinatietang, kniptang of oude schaar, striptang (of oude schaar).
   - Inbus sleutels (benodigd voor AKAI)
   - Moer sleutels

Er zijn handige assortimentsdozen met al deze zaken (wederom elektronika handel).

Voor je Android Telefoon zijn handige APPS (Tone generator, Sound Analyze) om je deck te analyseren: 

Als je meer info nodig hebt, stuur maar een PM.

Veel plezier met de nieuwe hobby.

Mart