Auteur Topic: N4504 probleem met line in  (gelezen 1451 keer)

Roco

• Newbie
  • *
N4504 probleem met line in
« Gepost op: 19 januari 2022, 15:44:47 »
Hallo, ik heb net een N4504 aangeschaft en wil muziek opnemen. De versterker is met Din pluggen aangesloten op de monitor aansluiting.
Ik heb een pick-up aangesloten via een Din plug op de line in.
Dat ging prima. Draden zitten aangesloten op pin 3 en 5 ( originele plug van de pick-up).
Ik kan echter met geen mogelijkheid een signaal krijgen , dat afkomstig is van een andere recorder of tuner.
Ik zal wellicht iets fout doen, maar wat?
De cassetterecorder heeft een verloop van cinch (tulp) naar DIN, evenals de tuner.
Het vreemde is, dat in het DIN schema van de N4504  staat, dat de line in op pin 1 en 4 zit en de line out op pin 3 en 5, terwijl er dan staat dat de pick-up op pin 3 en 5 moet.
Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik signaal krijgen zodat ik kan opnemen, anders dan via de pick-up?

wim-nl

• Sr. Member
Re: N4504 probleem met line in
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2022, 16:42:40 »
Je hebt 2 kabels nodig. Din naar tulp
In de Dinplug gebruik je pen 3 en pen 5.
Monitor van de Philips gaat naar de versterker IN (tape in bv)
De andere plug je in je Philips in bij  tape/tuner etc, dat is je ingang naar de Philips

Roco

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2022, 20:36:34 »
Dank voor de snelle reactie !  :)
Deze aansluiting had ik, maar deed het niet..... bizar.
Ik gebruikte vintage kabels van DIN 5 polig naar 4 x tulp.
Tulp was in paartjes van 2 natuurlijk.
Heb de DIN stekkers opengemaakt en de kabels die op pin 1 en 4 waren afgesloten afgeknipt.
Nu had ik enkel kabel van DIN , pin 3 en 5, naar tulp en verhip, nu werkt het wel !!!
Gelukkig, weer een probleem minder!

Nu nog laatste probleem.......
Is het mogelijk om een mp3 speler aan te sluiten op de line in van de N4504?
Of een laptop......

Ik zit te denken om de oortelefoon uitgang aan te sluiten op pin 3 en 5,
maar liever eerst gevraagd, dan iets doms gedaan!

update: na wat zoeken op internet durfde ik dit wel aan, maar er komt geen signaal binnen, dat bruikbaar is.
Ik ga op zoek naar een mp3 speler met line-out

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 17:39:29 door Roco »

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2022, 14:22:59 »
Nu nog laatste probleem.......
Is het mogelijk om een mp3 speler aan te sluiten op de line in van de N4504?
Of een laptop......

Ik zit te denken om de oortelefoon uitgang aan te sluiten op pin 3 en 5,
maar liever eerst gevraagd, dan iets doms gedaan!

update: na wat zoeken op internet durfde ik dit wel aan, maar er komt geen signaal binnen, dat bruikbaar is.
Ik ga op zoek naar een mp3 speler met line-out
Dit is geen gekke gedachte, alleen zijn hoofdtelefoon uitgangen vaak een tandje minder tov lijn uitgangen. Het is handig  om de gegevens van de recorder bij de hand te hebben, want dan had je kunnen zien wat je probeert te doen.

Ingangsgevoeligheid "Line"
pen 3 en 5 100mV 1mOhm
pen 1 en 4 2mV 20kOhm.

Wat je nu probeert is een hoofdtelefoon uitgang van de MP3 speler van waarschijnlijk 8 tot 32Ohm aan te sluiten op de recorder. Je zult met me eens zijn dat 8 tot aan zelfs 600 Ohm een beetje een "mismatch" is met de ingangsweerstand van 1mOhm, dat is 1 mega Ohm, als getalletje 1.000.000 Ohm. Het is dus veel beter om de ingang op pen 1 en 4 te gebruiken met een ingangsweerstand van 20kOhm, als getalletje 20.000 Ohm. De  grootste gevoeligheid is dan 2mV, dat is erg gevoelig voor een hoofdtelefoon uitgang. Zet de recorder in opname en pauze, we willen niet dat de recorder opneemt, alleen de spanning correct instellen (de recorder staat bij mij op de bekende zolder al 25 jaar of meer stof te happen, dus enige vaardigheid is een beetje in de modder gezakt, mogelijk kan de procedure nog slimmer). Zet het hoofdtelefoonvolume van de MP3 speler op een kwart. Probeer dan eerst met totaal dichtgedraaide opname regelaars en dan langzaam opendraaien, beetje voor beetje en de VU meters goed in de gaten houden. Ga niet verder dan de bekende 0dB of tot aan het rood. Je hebt twee regelaars, een op de MP3 speler voor het volume van de hoofdtelefoon en de opnameregelaars van de  recorder. Volgens mij moet er wel een stand te vinden zijn waarbij dit moet lukken. Noteer dan de gegevens, dus MP3 speler stand x en opnameregelaars recorder stand y. Het is daarbij verstandig om het hoofdtelefoonvolume van de MP3 speler uiterlijk niet verder open te draaien dan driekwart van het volumeregelbereik in verband met de vervorming. Begin dus eerst met minimale instellingen en elke keer een klein stukje verder open als het niet lukt. Beetje experimenteren dus.

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2022, 17:07:29 »
Die 1 milli-Ohm  klopt alleen niet.

Pin 3,5 100mV Impedantie 1MOhm.
Pin 1,4 2mV Impedantie 20kOhm.

Bied je een lijn signaal (100mV) aan op 1,4 dan kun je een 1MOhm metaal-film weerstand opnemen in de ingangs-plug op elk kanaal. Door de verzwakking blijft er dan 2mV over op deze ingang.

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 6 november 2022, 17:36:57 »
Die 1 milli-Ohm  klopt alleen niet.

Pin 3,5 100mV Impedantie 1MOhm.
Pin 1,4 2mV Impedantie 20kOhm.

Bied je een lijn signaal (100mV) aan op 1,4 dan kun je een 1MOhm metaal-film weerstand opnemen in de ingangs-plug op elk kanaal. Door de verzwakking blijft er dan 2mV over op deze ingang.
Sorry typo. Een weerstand opnemen van 1MOhm heeft niet zoveel zin, dan kun je net zo goed pin 3 en 5 gaan gebruiken omdat die 1MOhm dan al is  ingebouwd en op hetzelfde punt uitkomt. Probleem hier is dat dit niet werkt en er geen gegevens gegeven zijn van de MP3 speler. Dus ik heb een enigszins standaard antwoord gegeven van hoe je dit kunt oplossen.