Auteur Topic: Dolby S voor bandrecorder  (gelezen 1897 keer)

kees66g

• Newbie
  • *
Dolby S voor bandrecorder
« Gepost op: 1 januari 2021, 18:40:18 »
Goedendag allemaal,

Ik heb een vraag over ruisonderdrukkers. Een tijd geleden ben ik in bezit gekomen van een cassetterecorder met dolby s. Er zijn 4 dezelfde sub-boardjes geplaatst voor deze ruisonderdrukking.
Ik heb de paneeltjes los getest en het werkt best wel goed.

Mijn vraag is:
 Word er binnen het forum ook met dit soort ruisonderdrukkers geëxperimenteerd?
Of is er interesse in dolby s. Ook te gebruiken voor bandrecorders bijvoorbeeld.

Groetjes
kees

Fotohuis

• Hero Member
Re: Dolby S voor bandrecorder
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2021, 11:34:26 »
Meestal is een n.r. op een tape deck niet nodig maar op oudere tapes en lagere snelheid kan het wel eens handig zijn. Het nadeel van alle Dolby en DBX systemen is dat het opname afhankelijk is mbt. type en soort tape. Voor een goede werking geeft dat al een heleboel beperkingen.
Derhalve is een Philips DNL/DNR wat eigenlijk een actief hoog filter is niet eens zo slecht. Werkt effectief op alle tapes met een verbetering van 10dB s/n en is dus opname onafhankelijk. DNL/DNR is later door T.I. in een I.C. gegoten de LM1894N. Je kunt daar met een paar externe componenten zo een DNL/DNR van maken. Je zet het systeem op de tape out en je regelt eenmalig het niveau, wanneeer de DNL/DNR moet inkomen met een instelpot in.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm1894.pdf?ts=1609688653529&ref_url=https%253A%252F%252Fwww.google.com%252F

Fotohuis

• Hero Member

kees66g

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2021, 11:37:03 »
Hallo Fotohuis,

Ik zal eens het een en ander doorlezen an DNL.
Blijkbaar dus weinig interesse in dolby-S.

Groetjes
kees

pvdm

• Full Member
  • Adventures of a vintage audio geek
    • Adventures of a vintage audio geek!
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2021, 16:11:18 »
Kees,

Ik ben wel bezig geweest met Dolby SR. Da's wel wat anders dan Dolby S. Zie de filmpjes hieronder.
Dolby SR is speciaal ontwikkeld voor de professionele opnamewereld voor gebruik in studio's, en Dolby S is ontwikkeld als zijnde de opvolger van Dolby B/C voor de thuis cassettegebruiker om nou eens eindelijk een goed systeem te maken. Dus hele andere ontwerpeisen tijdens de ontwikkeling ervan en compleet andere gebruiksniveau's en operating levels in de praktijk.

deel 1:
https://www.youtube.com/watch?v=kmjmPYIdMis&ab_channel=PhilipvanderMatten

deel2:
https://www.youtube.com/watch?v=fTL2EYrX87c&ab_channel=PhilipvanderMatten

Studer A80/R, B67 Mk2, A810, A807. Revox PR99; Otari MX-55 N-M;Philips N4520, N4522, DCC; Tascam 32&34B; Teac X2000R, A-3300sx2Tr; Technics RS1500, SL-1900/Ort. 2MRed, SL-P777; Mackie 24.8; KEF Q700; HiFiMan Sundara; FiiO K5 Pro
Studer ftp site:
https://www.reeltoreel.nl/

kees66g

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2021, 17:00:43 »
Dag Philip,

Ja dat is compleet wat anders. Lijkt me een geweldig mooi en professioneel systeem ;D.  Maar ja of daar nou gemakkelijk aan te komen is? :-[
En de prijs? :(
Daarom mijn vraag over dolby s. Is heel erg gemakkelijk zelf te vervaardigen. Ik heb dan wel de printjes uit een cassettedeck maar deze zijn zelf ook gemakkelijk te maken. Mits je natuurlijk een beetje met elektronica uit de weg kan.
Het gaat eigenlijk maar om een ic. Die kan zowel voor in als uit worden gebruikt. En een opamp die je zelf moet toevoegen en wat passieve onderdelen.
Dus voor een driekops recorder worden dat 4 x ic  4x opamp en wat passieve onderdelen. Ja kan het natuurlijk uitbreiden met een toongenerator en vu meters voor de instelling.
Het enige probleem is .... hoe kom ik aan de IC's ?  Te verkrijgen?? als smd of in de "gewone uitvoering".
En als je zoiets gemaakt hebt kun je het voor elke recorder of cassette recorder gebruiken.
Ik weet dat het consumenten materiaal is maar ja..... het werkt wel erg goed.

Groetjes
kees

wim-nl

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2021, 11:11:21 »
Is het niet zo dat bij Dolby, een met Dolby gemaakt opname je deze niet kun afspelen op een recorder zonder Dolby. En omgekeerd, een opname zonder Dolby kun je niet afspelen mét Dolby (ja, je kunt Dolby uitzetten natuurlijk..). Dan is DNL beter wat dat betreft. DNL werkt alleen bij weergave, doet niets aan de opname.

kees66g

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2021, 19:56:55 »
Dag Wim,

Ja dat klopt. Als je met dolby opneemt moet je dat ook gebruiken om weer te geven. Dat lijkt me op zich niet zo een probleem. Heel erg veel cassettedecks hebben Dolby B en/of C in gebouwd. Je kunt dit wel of niet gebruiken bij opname en weergave.
Alleen praat ik hierover een losse unit met alleen de dolby S correctie daarin. Ook weer te gebruiken bij opname en weergave.
Dus bij  elke cassetterecorder of bandrecorder te gebruiken.

Ik zie wel dat  o.a. Marotick een voorstel doet om eventueel DNR in te bouwen in een Revox recorder maar hij heeft het niet
over Dolby S zover ik weet.
Vandaar mijn vraag.

Groetjes
kees

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2021, 22:21:54 »
Omdat het niet compatibel is, zijn de gebruiksmogelijkheden beperkt.

Ik maak zelf DNL/DNR met een eigen printje voor < Eur. 5. Oa. op de N4511 wat eigenlijk het beste 18cm Philips consumer deck is maar geen DNL heeft. Dat kwam 2 jaar  later (1976) op de fameuze Plastic Fantastic serie van Philips en zit dus ook standaard op mijn N4504.

Het beste consumer n.r. systeem is overigens Highcom II.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 22:24:55 door Fotohuis »