Auteur Topic: Gezocht: Operating (User/Owner) Manual voor een Dokorder 7500 en 8140.  (gelezen 1673 keer)

guuz1

• Hero Member
Hi,

Ik ben op zoek naar de Operating/User/Owner manuals van een Dokorder 7500 en Dokorder 8140.
(Ik heb de Service manuals van deze recorders  op Webstore gekocht), maar ik wil volledigheidshalve ook de  User/Operating/Owner Manuals hebben in PDF formaat.
(Ik heb de recorders gerepareerd, de recorders werken nu en ik kan ze bedienen, maar de Operating manuals ontbreken nog).

Ze staan op www.HiFiEngine.com  (maar niet op https://elektrotanya.com/keres ) , maar ik kan om een af andere reden (weet niet waarom)  niet meer Up - of Downloaden van HiFi Engine (kan wel nog steeds inloggen).
Ik ben dus blijkbaar  geblacklisted en ik kan niet protesteren en weer toegang krijgen tot HiFi Engine.

Misschien kan/wil  een van jullie   deze manuals voor mij downloaden van HiFi Engine en hier op de Server zetten.
(Ik kan zelf de Service Manuals van de Dokorder 7500 en 8140 Uploaden (PDF in goede kwaliteit) als er behoefte aan is.

Alvast bedankt voor hulp!!!

Mart

bramhartog

• Hero Member
Re: Gezocht: Operating (User/Owner) Manual voor een Dokorder 7500 en 8140.
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2020, 08:56:09 »
Ik heb ze beide voor je opgehaald bij HiFiEngine maar het uploaden hier bij sterremuur lukt momenteel niet.
Laat maar even weten of het via de mail kan.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2020, 09:31:04 »
Hi Bram,

Bedankt voor het aanbod!  Ik heb je een PM gestuurd.
Als ik iets terug kan doen, hoor ik het wel!

Groeten,  Mart

frank

• Koekiemonster
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2020, 09:23:46 »
Hi Bram,

Bedankt voor het aanbod!  Ik heb je een PM gestuurd.
Als ik iets terug kan doen, hoor ik het wel!

Groeten,  Mart

Hoe is de reparatie van de Dokorder's gegaan Mart? Ik heb er hier ook nog twee staan waar ik één hele van ga proberen te maken. Heb al wat onderdelen er voor besteld. Weet ook niet wanneer ik er aan toe ga komen maar ik ben benieuwd hoe het is om aan zo'n Dokorder te werken. Zou voor mij de eerste keer worden... ;D

guuz1

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2020, 10:41:01 »
Hoi Frank,

Ik zie jouw mail nu pas. Hierbij mijn ervaring met Dokorders:

1) Ze gebruiken i.h.a. goede onderdelen, en hebben zware Eddy Current motoren; Die gaan waarschijnlijk nooit defect.
2) Qua constructie lijken ze een beetje op TEAC recorders, maar de constructie is meer rudimentair, en wat ieler.
    Grootste nadeel vind ik dat ze geen "Tip Toetsen Board" gebruiken zoals de TEAC A-series, maar een schakelaar board met klik mechanisme: een veel slechtere (en goedkopere) oplossing.

Mijn ervaring is beperkt, maar hierbij:

1) Dokorder 7500:  (Bidirectional 7" deck met 6 koppen)

Riem gebroken, maar de vorige reparateur wist blijkbaar niet hoe hij deze moest vervangen.
Na vervanging van de riem en smeren van het mechanisme liep hij weer.
Geluid was aanvankelijk niet zo mooi, maar na een aantal uren spelen weer prima.  Elcootjes moesten blijkbaar opnieuw geformeerd worden.
Recapping moet nog  een keer gedaan worden.

2) Dokorder 8140 (4 Kanaaals 7" deck).

Hierin zat het mechanisme  door "sticky vet"  vast,
Uitgebreid smeren met synthetische motorolie en veel bewegen maakte het weer los en het deck speelde weer goed..
(wel koppenschakelaars met slecht kontakt ; veel schakelen brachten de contacten terug). Ook krakende potmeters.

3) Dokorder 1120

Dit is een 12" deck en lijkt een beetje op de AKAI GX-630

Deze had een rare fout in de bediening (o.a. capstan solenoid  en Brake Solenoid werkten niet).
Vorige reparateur kon klaarblijkelijk de fout niet vinden.

Ik heb me suf gezocht (de service Doku is een drama), maar uiteindelijk de fout in een onderbroken kabel gevonden (agv te enthousiast aantrekken van tie wraps).

Geluid is erg mooi.

Helaas heeft hij het weer begeven (geen PB geluid).En ook remmen zijn aarzelend : Bandsalade  >:(.
Ik ontdekte al , dat het PB Geluid volledig en goed terug komt als ik met de Pause button speel: Het fade dan vervolgens weer uit.
Is waarschijnlijk een voedingsissue  wat ook de  muting van de PB amplifier op zijn kop zet:
Waarschijnlijk moet ook  tenminste de Power supply gerecapped worden.
Ik moet de verschillende voltages etc. nog gaan nameten;
Ook word een "kick-in schakeling" van de solenoid gebruikt (Kick van 35V die afloopt naar 24V (3X)).  Ergens hier is is iets mis.

In de DOK1120 waren de solderingen van de pinnen van de bedieningsschakelaars op het PCB Board ook allemaal slecht (deze waren niet vertind en het automatische soldeerproces had deze zeer slecht of niet gesoldeerd (harslassen). -> Allemaal nasolderen!

Ook de printplaat connectoren moeten allemaal voorzichtig schoongemaakt worden (ook een typisch zwak punt).
Ik heb voorzichtig vaseline over de (zwarte) verzilverde printbanen gewreven, tot ze weer zilverachtig werden (vooral geen schuurpapier oid gebruiken!!,

Ik denk dat dit QA/QC probleem van de print toeleverancier, plus de uiterst chaotische schema's in de Service Documentation) Dokorder zo'n slechte naam hebben gegeven bij reparateurs.

Zoals je ziet, blijft de Dokorder 1120 voorlopig nog een zorgenkindje:
Iets voor het nieuwe jaar.

Welke Dokorder (s) heb jij?

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2020, 11:03:41 »
Frank,

Op Tapeheads kun je een aantal reparatie verslagen vinden over de Dokorder machines.

Ik ga hier niet over uitweiden, daar het niet mijn eigen ervaringen zijn maar bezint eer ge begint is hier wel op z'n plaats?

Groet, Bram

frank

• Koekiemonster
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2020, 13:39:41 »
Hoi Frank,

Ik zie jouw mail nu pas. Hierbij mijn ervaring met Dokorders:

1) Ze gebruiken i.h.a. goede onderdelen, en hebben zware Eddy Current motoren; Die gaan waarschijnlijk nooit defect.
2) Qua constructie lijken ze een beetje op TEAC recorders, maar de constructie is meer rudimentair, en wat ieler.
    Grootste nadeel vind ik dat ze geen "Tip Toetsen Board" gebruiken zoals de TEAC A-series, maar een schakelaar board met klik mechanisme: een veel slechtere (en goedkopere) oplossing.

Mijn ervaring is beperkt, maar hierbij:

1) Dokorder 7500:  (Bidirectional 7" deck met 6 koppen)

Riem gebroken, maar de vorige reparateur wist blijkbaar niet hoe hij deze moest vervangen.
Na vervanging van de riem en smeren van het mechanisme liep hij weer.
Geluid was aanvankelijk niet zo mooi, maar na een aantal uren spelen weer prima.  Elcootjes moesten blijkbaar opnieuw geformeerd worden.
Recapping moet nog  een keer gedaan worden.

2) Dokorder 8140 (4 Kanaaals 7" deck).

Hierin zat het mechanisme  door "sticky vet"  vast,
Uitgebreid smeren met synthetische motorolie en veel bewegen maakte het weer los en het deck speelde weer goed..
(wel koppenschakelaars met slecht kontakt ; veel schakelen brachten de contacten terug). Ook krakende potmeters.

3) Dokorder 1120

Dit is een 12" deck en lijkt een beetje op de AKAI GX-630

Deze had een rare fout in de bediening (o.a. capstan solenoid  en Brake Solenoid werkten niet).
Vorige reparateur kon klaarblijkelijk de fout niet vinden.

Ik heb me suf gezocht (de service Doku is een drama), maar uiteindelijk de fout in een onderbroken kabel gevonden (agv te enthousiast aantrekken van tie wraps).

Geluid is erg mooi.

Helaas heeft hij het weer begeven (geen PB geluid).En ook remmen zijn aarzelend : Bandsalade  >:(.
Ik ontdekte al , dat het PB Geluid volledig en goed terug komt als ik met de Pause button speel: Het fade dan vervolgens weer uit.
Is waarschijnlijk een voedingsissue  wat ook de  muting van de PB amplifier op zijn kop zet:
Waarschijnlijk moet ook  tenminste de Power supply gerecapped worden.
Ik moet de verschillende voltages etc. nog gaan nameten;
Ook word een "kick-in schakeling" van de solenoid gebruikt (Kick van 35V die afloopt naar 24V (3X)).  Ergens hier is is iets mis.

In de DOK1120 waren de solderingen van de pinnen van de bedieningsschakelaars op het PCB Board ook allemaal slecht (deze waren niet vertind en het automatische soldeerproces had deze zeer slecht of niet gesoldeerd (harslassen). -> Allemaal nasolderen!

Ook de printplaat connectoren moeten allemaal voorzichtig schoongemaakt worden (ook een typisch zwak punt).
Ik heb voorzichtig vaseline over de (zwarte) verzilverde printbanen gewreven, tot ze weer zilverachtig werden (vooral geen schuurpapier oid gebruiken!!,

Ik denk dat dit QA/QC probleem van de print toeleverancier, plus de uiterst chaotische schema's in de Service Documentation) Dokorder zo'n slechte naam hebben gegeven bij reparateurs.

Zoals je ziet, blijft de Dokorder 1120 voorlopig nog een zorgenkindje:
Iets voor het nieuwe jaar.

Welke Dokorder (s) heb jij?

Hoi Mart,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb zelf alleen 2x een 7500. Ik kocht er aanvankelijk ééntje. Gewoon uit nieuwsgierigheid, om te kijken hoe die dingen gebouwd zijn, hoe ze klinken en of ze een beetje reparabel zijn. Maar ook of al die slechte verhalen op internet over het merk nu echt kloppen. Echt heel 'mooi' vind ik ze niet; wel bijzonder maar dat komt waarschijnlijk meer omdat je ze niet vaak ziet. Ze zijn wat sober van uiterlijk en plastic-achtig, alhoewel ze niet licht van gewicht zijn. Degene die ik kocht had wel wat makken (afgezien van het feit dat hij het niet doet; dat is meestal wel te repareren). Je ziet die 7500's zelden maar toevallig zag ik kort daarna er weer eentje te koop. Die heb ik dus ook gekocht zodat ik in elk geval 2 dezelfde decks heb waarvan ik hopelijk één goede kan maken. Toen ik die decks kocht (dat is denk ik zo'n 3 á 4 jaar geleden) heb ik er wel eentje opengeschroefd om even een blik te werpen hoe ze van binnen in elkaar zitten. Ik heb later bij Siem in Andijk een nieuwe snaar gekocht voor het apparaat zodat ik die vast in huis heb als ik er aan ga beginnen. Ik heb van dit deck ook de originele service manual en ook een klein stapeltje met service bulletins want het deck had blijkbaar nogal wat kinderziekten toen het al op de planken in de winkels stond. Ook van de 7100, de 7200 (dat is feitelijk een 7500 in het zwart maar dan met alleen auto reverse tijdens weergave, niet tijdens opname) en van de 1120/1122 heb ik de originele servicedocumentatie. Die boekjes heb ik meer dan 10 jaar geleden eens gekocht via eBay Amerika toen veel reparatiecentra hun deuren sloten en ze alle overbodige manuals verkochten voor redelijke prijzen. Sommige waren maar iets van $ 1.00
Ik heb gelezen dat de meeste reparateurs niet heel erg staan te juichen als er een Dokorder binnen komt omdat ze (blijkbaar) niet heel duurzaam gebouwd zijn. Ik lees veel over rotte schakelaars, slechte solderingen, matige connectoren en dergelijk ongerief.
Ik heb vaker gehoord dat de 1120, indien gefixt, een mooi klinkend deck is. Zoals je zegt hebben ze iets weg van een Akai 600 of 630. Heb zelf geen ervaring met dit model maar als ik jouw verslag lees dan betwijfel ik of ik dat jammer vind... ;D ;D
Ik heb de service documentatie niet heel uitgebreid bestudeerd maar die van de 7200 is die in elk geval heel rommelig; veel is met de hand getekend. Dat wil niet zeggen dat het niet klopt maar van andere merken ben ik beter gewend.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2020, 13:46:48 door frank »

guuz1

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2020, 00:11:43 »
Hi Frank,

Die DOk7500, die ik heb werkt prima (had zoals gezegd alleen een vastzittend mechanisme en een gebroken snaar).
Alleen de potmeters kraken nog; Ook moest ik de Line, MIc & Phones sockets vervangen (Plastic was bros geworden en brak spontaan af)..
(Ik vond goede/passende  vervangers bij een bekende gitaarversterker onderdelen winkel in Zwartsluis).

Ik vind de DOK7500 idd niet zo'n mooie machine, maar hij is wel interessant geconstrueerd met die "pop Up" capstan rol.
Het autoreverse mechanisme werkt veel beter dan bij een TEAC A-4300 of A-6300 IMO, waar het toch een "afterthought" is: een rare asymmetrische constructie.

Je kunt die lelijke plastic spoelschotels volgens mij vervangen door de mooiere metalen typen, die bv in de DOK8140 werden gebruikt.
De tijd zal het leren of deze recorder (DOK7500 of  de DOK8140) probleemloos blijven draaien.

De DOK1120 is een ander verhaal d(ie moet ik weer aanpakken, waarschijnlijk fout in een van de voedingen en misschien door mijzelf veroorzaakt omdat ik hem meteen uit een koude kamer in een warme kamer heb gestart ( condensatie = kortsluiting).
Leerpunt: recorder eerst een uur op temperatuur laten komen, voordat je hem opstart!

Ben benieuwd hoe jouw DOK 7500 revisie verloopt (wat zijn de issues?).

frank

• Koekiemonster
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2020, 20:01:20 »
Hoi Mart,

Ik herinner mij van mijn 7500 dat ook inderdaad de koptelefoonbus is gebroken. Van de donor-7500 is deze nog goed maar als ik het zo van jou hoor dan is het enkel een kwestie van tijd tot die misschien ook sneuvelt. Ook doet een kanaal het niet tijdens weergave. Bij opname doen beide kanalen het niet.
Tot zover mijn test van een paar jaar geleden. Er is zo te zien nog nooit aan die recorder gesleuteld dus ik denk niet dat er door een verkeerde reparatie fouten in het apparaat zijn ontstaan. Zou nog wel eens zo'n originele passende Dokorder spoel met die ronde gaten willen hebben van 18 cm. maar die zijn ondertussen goud waard geworden, zo lijkt het. De 26 cm. variant heb ik een paar jaar geleden wel kunnen aanschaffen. Ook niet voor weinig maar hobby's kosten nu eenmaal geld en dat vind ik niet erg  :D

guuz1

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2021, 12:41:39 »
Hi Frank,

Allereerst:   Al het Beste voor 2021  !!.

Ik zou die MIC and Head Phone Jacks gewoon allemaal vervangen;  :)

Hierbij een link naar  goede passende vervangers van de ToneFactory, Zwartsluis  (worden in Fender versterkers bebruikt en zien  er ook nog mooier/robuuster uit):

Het oplossen van het wegvallen van het geluid, moet voor jou als ervaren reparateur toch geen probleem zijn.
(waarschijnlijk schakelaars en/of pots die slecht contact maken;  MN De line Out Pot).

De mijne werkt iig prima en spoelt ook nog eens heel snel, (zeker vergeleken met de AKAI's..

Maar de DOK 8140 en 1120 hebben een mooier, ruimtelijker geluid.

Maar hou ons op de hoogte van je reparatie ervaring van dit apparaat .