Hoi Frank,
Ik zie jouw mail nu pas. Hierbij mijn ervaring met Dokorders:
1) Ze gebruiken i.h.a. goede onderdelen, en hebben zware Eddy Current motoren; Die gaan waarschijnlijk nooit defect.
2) Qua constructie lijken ze een beetje op TEAC recorders, maar de constructie is meer rudimentair, en wat ieler.
Grootste nadeel vind ik dat ze geen "Tip Toetsen Board" gebruiken zoals de TEAC A-series, maar een schakelaar board met klik mechanisme: een veel slechtere (en goedkopere) oplossing.
Mijn ervaring is beperkt, maar hierbij:
1) Dokorder 7500: (Bidirectional 7" deck met 6 koppen)
Riem gebroken, maar de vorige reparateur wist blijkbaar niet hoe hij deze moest vervangen.
Na vervanging van de riem en smeren van het mechanisme liep hij weer.
Geluid was aanvankelijk niet zo mooi, maar na een aantal uren spelen weer prima. Elcootjes moesten blijkbaar opnieuw geformeerd worden.
Recapping moet nog een keer gedaan worden.
2) Dokorder 8140 (4 Kanaaals 7" deck).
Hierin
zat het mechanisme door "sticky vet" vast,Uitgebreid smeren met synthetische motorolie en veel bewegen maakte het weer los en het deck speelde weer goed..
(wel koppenschakelaars met slecht kontakt ; veel schakelen brachten de contacten terug). Ook krakende potmeters.
3) Dokorder 1120
Dit is een 12" deck en lijkt een beetje op de AKAI GX-630
Deze had een rare fout in de bediening (o.a. capstan solenoid en Brake Solenoid werkten niet).
Vorige reparateur kon klaarblijkelijk de fout niet vinden.
Ik heb me suf gezocht (de service Doku is een drama), maar uiteindelijk de fout in
een onderbroken kabel gevonden (agv te enthousiast aantrekken van tie wraps).
Geluid is erg mooi.
Helaas heeft hij het weer begeven (geen PB geluid).En ook remmen zijn aarzelend : Bandsalade

.
Ik ontdekte al , dat het PB Geluid volledig en goed terug komt als ik met de Pause button speel: Het fade dan vervolgens weer uit.
Is waarschijnlijk een voedingsissue wat ook de muting van de PB amplifier op zijn kop zet:
Waarschijnlijk moet ook tenminste de Power supply gerecapped worden.
Ik moet de verschillende voltages etc. nog gaan nameten;
Ook word een "kick-in schakeling" van de solenoid gebruikt (Kick van 35V die afloopt naar 24V (3X)). Ergens hier is is iets mis.
In de DOK1120 waren de solderingen van de pinnen van de bedieningsschakelaars op het PCB Board ook allemaal slecht (deze waren niet vertind en het automatische soldeerproces had deze zeer slecht of niet gesoldeerd (harslassen). -> Allemaal nasolderen!
Ook de printplaat connectoren moeten allemaal voorzichtig schoongemaakt worden (ook een typisch zwak punt).
Ik heb voorzichtig vaseline over de (zwarte) verzilverde printbanen gewreven, tot ze weer zilverachtig werden (vooral geen schuurpapier oid gebruiken!!,
Ik denk dat dit QA/QC probleem van de print toeleverancier, plus de uiterst chaotische schema's in de Service Documentation) Dokorder zo'n slechte naam hebben gegeven bij reparateurs.
Zoals je ziet, blijft de Dokorder 1120 voorlopig nog een zorgenkindje:
Iets voor het nieuwe jaar.
Welke Dokorder (s) heb jij?