Auteur Topic: philips N4510 neemt slecht op 1 kanaal op.  (gelezen 3902 keer)

Johan

• Jr. Member
  • **
philips N4510 neemt slecht op 1 kanaal op.
« Gepost op: 15 mei 2017, 22:09:17 »
Deze Philips recorder speelt een bestaande band goed af op 2 kanalen. Hij laat ook 2 kanalen horen bij de voorbandcontroie. Maar bij de nabandcontrole doet alleen 1 kanaal het.
Ik heb de diverse printplaatjes verwisseld om na te gaan of het probleem dan ook wisselt, maar ook dan blijft hetzelfde kanaal defect. De beide meters slaan uit bij de voorbandcontrole, bij de nabandcontrole slaat er maar 1 uit. Ze blijven wel beide branden.
De bedrading van de opnamekop nagelopen, de weerstand gemeten van de opnamekop (beide kanalen zijn ongeveer gelijk, rond de 100 ohm. Het schakelrelais werkt ook goed.
De audiosteker aan het mechanische dek zit goed. Nu weet ik het niet meer.
Heeft iemand nog een tip voor mij?

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: philips N4510 neemt slecht op 1 kanaal op.
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2017, 13:24:42 »
Opnamekop poetsen.
En daarna de opnamekop poetsen.
;)

Johan

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2017, 22:46:15 »
Ik heb een typefout gemaakt: 1 kanaal geeft helemaal niets weer bij de nabandcontrole en bij het weergeven van de opname. Een bestaande opname geeft hij wel op 2 kanalen weer.
Nog extra de koppen schoongemaakt, maar ze waren niet vuil.

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2017, 00:12:30 »
In de schakelaars zit een schuivend elementje. Ook die schakelaars goed schoonmaken. Contactsprayen, flink heen en weer jassen, contactspray eruit spoelen met IPA, en afmaken met een miniem pufje Brunox®.
Die Philipsen zijn heel gevoeling voor vuile of geöxideerde contacten in schakelaars, connectoren en potmeters.
En die printplaatjes dus.
Ben er ook eens lang mee aan het hannesen geweest maar uiteindelijk kwam het goed,
Ook de openklappende print goed nalopen.

Johan

• Jr. Member
  • **
Re: philips N4510 neemt slechts op 1 kanaal op.
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2017, 22:04:32 »
Best Forum,
Het is mij niet gelukt: alle bedrading zit zoals het hoort, de opname kop heeft een normale weerstand op beide kanalen, wisseling van de versterkerplaatjes heeft geen invloed, de contacten zijn het ook niet, op de printplaat zie ik geen afwijkingen. Heeft iemand nog een idee waar ik nog meer moet zoeken.
Of wil iemand eens met mij meekijken?

disco

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2017, 23:05:18 »
De schakelaar zelf. Probeer eens met een punttang voorzichtig naar links of naar rechts kracht uit te oefenen. Heb me er ook eens wild naar gezocht... ;)

Johan

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 11 november 2019, 19:17:49 »
Ik lees nu na een wat langere tijd de antwoorden. De recorder heb ik niet meer. het is mij niet gelukt om het voor de eigenaar de repareren. Dank voor het meedenken. gr. Johan

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2019, 20:10:52 »
Het zit bijna altijd in de schakelaars bij zo'n Philips. Net een N4511 gehad, identiek muv. de kleur aan een N4510. Zelfde probleem maar wel kunnen oplossen. Verder een half werkende Magno control wat bijna altijd in een defecte AC128 van de flipflops zit. Vervangen door de BC327-40, ook opgelost.
Niet oplosbaar de mechanisch afgebroken Reset in het teller mechanisme. Daar zal helaas een andere in moeten.