Auteur Topic: vreemd verschijnsel bij de RMG LPR35  (gelezen 3780 keer)

disco

• Hero Member
Re: vreemd verschijnsel bij de RMG LPR35 / toegift :)
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2022, 11:02:03 »
Ook ik heb wel eens het weglopen van de tape ervaren. Dat was op de autoreverse stand en met TDK Audua tape waarvan de dikte me even niet bijstaat. Heen geen probleem maar op reverse liep hij weg, zowel aan het begin, het midden als aan het eind van de tape, zodat de opwindkracht van de take-up-reel buiten beschouwing kan blijven.

Andere banden van hetzelfde type vertoonden dit verschijnsel in mindere mate en ik verklaarde het destijds als het gevolg van de tapesmering in combinatie met het ongelijk aandrukken van de rubberrol op de capstan. Deze staan nooit perfect parallel wat doorgaans geen probleem is, mits de tape niet 'wegglijdt'.

Uitwisseling van de aandrukrol (met een eveneens gebruikt exemplaar) gaf geen verbetering, misschien dat een nieuw exemplaar waarvan het rubber zachter is dit probleem zou verhelpen want ik kan niet geloven dat het probleem vanaf dag één heeft bestaan.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2022, 11:16:03 door disco »

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: vreemd verschijnsel bij de RMG LPR35
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2022, 19:02:49 »
Ik heb het bij enkele aanlooptapes.
De band loopt alleen op de aanloopstrook weg.

disco

• Hero Member
« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2022, 19:57:12 »
Voelen ze vettig aan?

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2022, 23:44:12 »
Nee, gewoon droog.
Iets tegenhouden helpt al.

disco

• Hero Member
« Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2022, 12:10:18 »
Omdat de opnamekracht maximaal is (bij afspelen van de aanloopstrook) en zich tijdens het afspelen geen probleem voordoet, mag je concluderen dat het weglopen aan de aanloopstrook zelf ligt. Waarschijnlijk dunner uitgevoerd dan de tape zelf. Of uitgerekt. Ik zag eens iemand bezig die de gewoonte had de aanloopstrook tussen duimnagel en wijsvinger te trekken, hoegenaamd om het laden te vergemakkelijken.

frank

• Koekiemonster
« Reactie #20 Gepost op: 6 december 2022, 15:53:21 »
Het weglopen van tapes bij met name Akai decks meen ik niet zo lang geleden een oplossing voor gevonden te hebben. Opvallend is dat de capstans altijd ontzettend glad zijn, bijna gepolijst. Er staat mij bij dat ze dat niet waren toen de decks nieuw uit de doos kwamen. Wat ik doe is het volgende: meet de diameter van de pinch roller op met een (digitale) schuifmaat en reken daarna de omtrek uit. (Iets met pi en zo....). Dan knip ik een reep polijstpapier (schuurpapier met bijvoorbeeld korrel 600) ter breedte van de pinch roller en met de lengte van de gemeten omtrek. Die strook rol je om de pinch roller en de uiteinden plak je aan elkaar vast met een klein reepje ducttape; gewoon plakband heeft meestal geen grip op het schuurpapier. Pinch roller weer op het deck monteren en het deck op PLAY zetten, zonder tape uiteraard. Na zo ongeveer 1 á 2 minuten draaien zie je de capstanas dof worden. Dan kun je het polijstpapier weer van de pinch roller afhalen.
Ook de pinch roller kun je eerst reinigen en daarna wat opruwen door eenzelfde reepje polijstpapier langs de pinch roller te houden terwijl het deck weer op PLAY staat; wederom zonder tape. Je schuurt dan een minimaal laagje oud rubber van de pinch roller af zodat deze meer grip heeft op de capstan.
Wie van mening is dat de bandsnelheid dan niet meer klopt: daarvoor bieden veel decks gelukkig nog de mogelijkheid om intern de snelheid af te regelen maar geloof mij: hetgeen wat je van de capstanas af 'schuurt' is zo minimaal: dat ga je echt niet horen. Sinds ik deze methode gebruik heb ik geen last meer van weglopende tapes.