Auteur Topic: N4520 motorsturing  (gelezen 572 keer)

RobS

• Newbie
  • *
N4520 motorsturing
« Gepost op: 23 april 2021, 09:38:51 »
Ik ben vrij goed bekend met deze recorder, maar ik loop nu tegen een merkwaardig probleem aan.
Onlangs via MP een exemplaar aangeschaft, deze is in nette staat en heeft weinig slijtage.
De motorsturing was defect, de spoelmotoren lieten zich na een paar minuten draaien niet goed regelen.
Transistoren TS314 en TS315 (BD681) bleken defect, deze heb ik vervangen.
De recorder vervolgens afgeregeld, waarna deze perfect loopt. De spanningen op de motoren kloppen.
Na enkele uren draaien raakte transistor TS314 (linker motor) weer defect. Na vervanging alles weer OK, even later ging TS315 (rechter motor) stuk!
Ik heb een motor opengemaakt, de collector ziet er goed uit. Opvallend is dat er meerdere biploaire elco's in de motor zitten.
Ik heb de indruk dat de transistoren door overspanning defect raken, als de stroom te hoog zou zijn zouden ze heet worden.
Dit is door metingen (scoop) niet vast te stellen, er is niets abnormaals te zien.
Nu verdenk ik de BD681 (NPN darlington) transistoren. Het schijnt wel eens voor te komen dat transistoren worden overgestempeld.
Graag jullie visie hierop...

Met vriendelijke groet,
Rob Steegs

guuz1

• Hero Member
Re: N4520 motorsturing
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2021, 10:39:29 »
Rob,

Kun jij die BD681 Darlington transistoren (100V  4A  40W ) niet door zwaardere vervangen,  BV  BD911 ?,  100V 15A 90W

bv   https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=437169

Ik zag trouwens ook dat in de latere versies van de N4520 de BD681's  op het chassis van het deck zijn geschroefd (veel betere koeling).

Is deze officiële Philips MOD al gedaan in jouw deck?

ChromeMaximaII

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2021, 13:00:47 »
Een BD911 is geen darlington

RobS

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2021, 17:07:06 »
Ik heb overwogen om wat robuustere darlingtons te monteren, zoals TIP122.
Deze zit in een TO220 behuizing wat montage lastiger maakt.
Bij mijn recorders ("recente" versies) zitten de transistors geïsoleerd op de metalen strip rond de printplaat gemonteerd, deze is op zijn beurt op het chassis geschroefd.
Is dit de modificatie die Guuz1 bedoelt? In mijn service documentatie, bijgewerkt tot WR04/926, vind ik niets hierover.
Mijn "oude" N4520 draait al 20 jaar probleemloos met de BD681, dus ik blijf twijfelen of de door mij gebruikte nieuwe exemplaren van goede kwaliteit zijn.
Intussen heb ik een Poolse bijdrage gevonden waarbij TS314 steevast sneuvelde tijdens afremmen na snelspoelen. Na het verwisselen van de spoelmotoren verplaatste het probleem zich naar de TS315! Mijn motoren heb ik gecontroleerd op lagering, stroomverbruik, piekspanningen maar niets bijzonders gevonden.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2021, 17:48:00 »
Sorry, Niet goed gekeken:

https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=437221

of zelfs

https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=437129

Zouden kunnen IMO.

Dit zijn wel Darlingtons

bramhartog

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2021, 10:43:45 »
Nu verdenk ik de BD681 (NPN darlington) transistoren. Het schijnt wel eens voor te komen dat transistoren worden overgestempeld.
Graag jullie visie hierop...

Het overstempelen gebeurt dus echt wel en ook vaak.
Ik zou eerst eens proberen een origineel te bemachtigen via Reichelt of Mouser of een goede vervanger.

RobS

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2021, 11:11:33 »
Allen,
Bedankt voor jullie bijdragen. Ik ga nieuwe darlingtons bestellen in TO-220 behuizing, en deze op een koellichaam monteren.
Ik zal t.z.t. laten weten wat de resultaten zijn.
Hartelijke groeten,
Rob Steegs

RobS

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2021, 16:47:12 »
Allen,

Bedankt voor jullie bijdragen!
Ik heb de spanningen en stromen van de motoren uitvoerig gecontroleerd, en mijn conclusies getrokken:
- De transistoren worden relatief zwaar belast (voor een BD681).
- Als er wordt afgeremd op de motoren vanuit snelspoelen bedraagt het te dissiperen vermogen ca. 70 Watt piek (zie scoopbeeld).
- De montage van fabriekswege op het frame, wat vervolgens op het chassis wordt geschroefd is kritisch. Ik heb al vele jaren 2 van deze recorders, met de originele transistoren, en nog nooit een probleem gehad. Blijkbaar geen garantie voor dit exemplaar...
- Na vervanging van de BD681 door TIP132, op het chassis gemonteerd, gaat de boel niet meer stuk, ook niet bij "mishandeling".
- Hoewel deze modificatie uiteindelijk van fabriekswege werd doorgevoerd, heb ik hier nergens een officieel document van Philips over gevonden (wie hem heeft...).

Hartelijke groeten,
Rob.