Auteur Topic: Probleem met hoogspanning D36  (gelezen 284 keer)

C.B.

• Sr. Member
Probleem met hoogspanning D36
« Gepost op: 16 april 2023, 17:23:05 »
Ik heb gisteren de hoogspanningsafvlakkingselco's van mijn D36 vervangen, alles proper weer hersoldeerd, weerstanden op de juiste plaats enz...
Ik zet hem aan en ik hoor, heel licht, een gesis. En dan opeens rook en een weerstand in brand. Nu geen reusachtig probleem, 't was enkel die weerstand, verder zo te zien niks, condensatoren nagekeken, mezelf ervan verzekerd dat ze nergens kortsluiting maakten, weerstand vervangen, nog eens geprobeerd...
Zelfde probleem, alleen was ik snel genoeg om hem niet te laten vlammen.

Nu gaat het om R90 op 't schema, 680 ohm, vlak na "A", dus na de eerste elco ('rot' op de elco). R91 heeft dat probleem niet, vanaf de tweede elco ziet dat er in orde uit.

Ik vrees dus dat ik de uitgangstrafo moet verdenken... "A" (260V) gaat linea recta naar de middentap ervan. Al weerskanten van de OT meet ik eens 66 en eens 90 ohm (dus de gelijkstroomweerstand). En als ik over de middentap meet, klopt dat want dan krijg ik ongeveer 156 ohm. Terwijl ik meet, hoor ik wat licht gekraak in de luidspreker, dus de trafo lijkt min of meer te werken.

Of moet ik kijken naar R92 (390 ohm), die te maken heeft met de opnameschakelaar, of de condensator erna, C66 (0,1 uF)?

rdenbekker

• Newbie
  • *
Re: Probleem met hoogspanning D36
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2023, 10:16:47 »
Heb je de rifa's al vervangen in die machine? (De 0.1uF condensatoren over de schakelaars?)
Vaak zijn de behuizingen van die dingen gebarsten en daardoor ontstaat er sluiting in de folielagen.
Ik zie in het schema dat bijv C62 een probleem kan zijn.
Overigens zit de aansluiting van de uitgangstrafo voor de betreffende R90, dus bij sluiting in die trafo zou de weerstand niet in rook op gaan..

guuz1

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2023, 10:41:39 »
Mee eens met vorige spreker.

Zie schema:

Ik zou R91 en R92 tijdelijk losmaken.  R90 vervangen door een nieuwe.

Als er R90  nu niet in rook opgaat zit er dus een kortslutiing "stroomafwaarts" van R91 of R92.

Nu R91 weer vastmaken en weer testen.  Als R90 nu goed blijft is het circuit vanaf R91 OK.  Anders daar het circuit volgen:

Nu R92 weer vastmaken:  Zeer waarschijnlijk begint R90 nu weer te roken. Dan het circuit stroomafwaarts van R92 ( de condensatoren achter R92  plus het circuit E )  nalopen.

Vraag: ben je er echt wel echt zeker van dat je  C60b correct vervangen hebt???

Dat verdenk ik  op de eerste plaats! 

guuz1

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2023, 10:45:39 »
Sorry :  C60B had C60a moeten zijn in mijn laatste regel van bovenstaande mail.

Dus moraal: heb je de nieuwe elko's echt wel goed gemonteerd/

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2023, 16:38:45 »
De Rifa's waren al met succes vervangen; de 0,1uF 'stroomafwaarts' (aan de opnameschakelaar) is een Philips mosterd-c dus daar verwacht ik geen problemen van.

Het probleem is in ieder geval opgelost; zowel de - van de gelijkrichter als de draad naar de weerstand van 390 ohm, zijn oranje...
Rest me enkel nog de draden te verwisselen en r90 te vervangen.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2023, 21:02:46 »
Snap ik niet.

Je zegt dat  je  +  en de -  van de   van de brugcel hebt verwisseld: 

Hoe kan het dat de 1ste condensator (C60C) geen problemen geeft en/of de brugcel het niet begeven heeft (met veel stank) ?

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2023, 23:03:43 »
Snap ik niet.

Je zegt dat  je  +  en de -  van de   van de brugcel hebt verwisseld: 

Hoe kan het dat de 1ste condensator (C60C) geen problemen geeft en/of de brugcel het niet begeven heeft (met veel stank) ?

R90 lag dus in plaats van tussen A en R92, tussen A en -. Maar die weerstand werkte blijkbaar als een soort buffer; daarom ook brandde die door. Moest hij lichter zijn, of geen weerstand tout court, dan waren de condensator en de cel inderdaad wellicht naar de knoppen.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2023, 09:29:43 »
Duidelijk, Bedankt voor de toelichting!

(Mooie taal, het verbaast me dat de Vlamingen aan de ene kant( tamelijk fanatiek) Franse woorden vermijden (boegie  - kaars), maar aan de andere kant weer juist Franse woorden gebruiken ( werkplaats - atelier ).

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2023, 21:52:00 »
De kortsluiting is dus opgelost denk ik, maar het lijkt alsof er nog problemen zijn.
Heeft er iemand duidelijke foto's van de afvlakkingselco's en de aansluitingen, draden, weerstanden,... in die omgeving? Indien mogelijk met vermelding van punt 'rot', 'grun', 'gelb'...
Ik zou er zeer dankbaar voor zijn.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2023, 17:49:12 »
Hoi,
Wat is de klacht?
Overigens, met het principeschema van de voeding, moet het toch makkelijk zijn om de bedrading te reconstrueren?

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2023, 17:54:59 »
Hoi,
Wat is de klacht?
Overigens, met het principeschema van de voeding, moet het toch makkelijk zijn om de bedrading te reconstrueren?

Het lijkt alsof ik ergens met een kortsluiting zit (zo leek het toch met de lamptester ervoor), maar ik zou nog eens moeten proberen.
Ik heb de indruk dat ik er niet meer aan uit geraak, hoewel ik wel de nodige aantekeningen gemaakt heb.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2023, 21:17:51 »
Hi
Is er iemand in jouw kennissen of vriendenkring met buizenversterker ervaring.
Het is een simpel probleem, maar o zo moeilijk van een afstand op te lossen cq te beschrijven
Kun je de bruggelijkrichter bij de + losnemen en met een dmm de dc spanning meten tov het chassis..

De lamptester moet niet branden.

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2023, 16:48:02 »
Kun je de bruggelijkrichter bij de + losnemen en met een dmm de dc spanning meten tov het chassis..

De lamptester moet niet branden.

De gelijkrichter werkt in ieder geval, heb ik nagemeten. Wel wat spanningsval, maar dat is niet zo slecht want er kwam teveel uit de trafo (230 t.o.v. 220 erin, scheelt meer dan 20-25V op de secundaire, die 230 zou moeten zijn).
Ik heb nog wat tips gekregen, ik denk wel dat ik er ga geraken (het zou kunnen dat er nog wat meer aan de hand is).