Goedenavond allen,
In het weekend heb ik een prima uitziende N4520 gekocht, van de eerste eigenaar.
Volgens de eigenaar heel weinig gebruikt.
Bij het testen ter plekke geen problemen tegen gekomen; bij beluisteren van een band van de eigenaar klonk deze heel goed.
Het enige wat me opviel is dat tijdens spoelen (vooruit) de rechtse bandspanningsregelaar wat zwabberde, maar dacht dat dit door de band zou komen.
De bandgeleiders en koppen waren wel vuil; vooral op de toonas zat het er dik op waardoor een opname-test geen zin had.
Thuis tijdens de schoonmaak-actie stuitte ik echter op een ernstig probleem.
Bij de linkse bandspanningsregelaar kon ik het afdekplaatje losdraaien om de geleiderrol te verwijderen.
Bij de rechtse bandspanningsregelaar zat het afdekplaatje heel vast; ik bleek wel het geheel (met roller en al) zowel linksom als rechtsom te kunnen draaien. Toen had ik dus ook de as in m'n hand.
De as kon ik helaas niet meer terug plaatsen. Ik wist niet of deze niet goed vast zat of dat deze was afgebroken.
Volgens de exploded view tekening blz. 25 (cs 64 766) in service-manual (4822 725 13077, pdf, 187 blz.) punt C (omcirkeld) betreft het de nummers 57 en 58.
Wat nr. 58 moet zijn is me niet duidelijk; het lijkt op een veer(tje) maar ben ik geen tegen gekomen.
Bij nadere controle blijkt de as helaas afgebroken te zijn, zie foto (bijlage).
Volgens de tekening zit in de geleider-arm een inbus-schroefje om de as te borgen.
Mijn kleinste inbus-sleutel van 2 mm past echter niet.
Onderaan de as zit volgens de tekening ook een moertje (M2.6).
Ik heb nu een mooie bandrecorder maar kan deze dus helemaal niet gebruiken.
Is er iemand die mij kan helpen aan een andere as, bijvoorbeeld uit een sloop-machine? Of op een andere manier?
Bij voorbaat heel hartelijk dank.