Auteur Topic: Afgebroken bangeleider-asje, ander exemplaar gezocht.  (gelezen 391 keer)

Looma

• Newbie
  • *
Afgebroken bangeleider-asje, ander exemplaar gezocht.
« Gepost op: 27 maart 2023, 22:33:17 »
Goedenavond allen,

In het weekend heb ik een prima uitziende N4520 gekocht, van de eerste eigenaar.
Volgens de eigenaar heel weinig gebruikt.

Bij het testen ter plekke geen problemen tegen gekomen; bij beluisteren van een band van de eigenaar klonk deze heel goed.

Het enige wat me opviel is dat tijdens spoelen (vooruit) de rechtse bandspanningsregelaar wat zwabberde, maar dacht dat dit door de band zou komen.

De bandgeleiders en koppen waren wel vuil; vooral op de toonas zat het er dik op waardoor een opname-test geen zin had.

Thuis tijdens de schoonmaak-actie stuitte ik echter op een ernstig probleem.
Bij de linkse bandspanningsregelaar kon ik het afdekplaatje losdraaien om de geleiderrol te verwijderen.
Bij de rechtse bandspanningsregelaar zat het afdekplaatje heel vast; ik bleek wel het geheel (met roller en al) zowel linksom als rechtsom te kunnen draaien. Toen had ik dus ook de as in m'n hand.

De as kon ik helaas niet meer terug plaatsen. Ik wist niet of deze niet goed vast zat of dat deze was afgebroken.

Volgens de exploded view tekening blz. 25 (cs 64 766) in service-manual (4822 725 13077, pdf, 187 blz.) punt C (omcirkeld) betreft het de nummers 57 en 58.

Wat nr. 58 moet zijn is me niet duidelijk; het lijkt op een veer(tje) maar ben ik geen tegen gekomen.

Bij nadere controle blijkt de as helaas afgebroken te zijn, zie foto (bijlage).

Volgens de tekening zit in de geleider-arm een inbus-schroefje om de as te borgen.
Mijn kleinste inbus-sleutel van 2 mm past echter niet.

Onderaan de as zit volgens de tekening ook een moertje (M2.6).

Ik heb nu een mooie bandrecorder maar kan deze dus helemaal niet gebruiken.

Is er iemand die mij kan helpen aan een andere as, bijvoorbeeld uit een sloop-machine? Of op een andere manier?

Bij voorbaat heel hartelijk dank.

DdH

• Sr. Member
Re: Afgebroken bangeleider-asje, ander exemplaar gezocht.
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2023, 10:48:07 »
Looma,

Ik raad je aan om ook even te kijken op

https://www.forum-mfbfreaks.nl/

en te zoeken op "4520".

Daar is enorm veel kennis aanwezig op het gebied van alle Philips-audio- (en -video), dus ook van de 4520.
Als je je registreert, kun je daarna zelfs je vraag posten.

Ik neem aan je hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Dirk

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2023, 16:04:21 »
Zeer veel voorkomend euvel bij de 4520, men raad ook aan bij deze recorder altijd de STOP knop te gebruiken alvorens andere spoel of play functie te gebruiken.

Ik heb wel ergens gelezen dat er vraag naar deze asjes is, ik denk dat Thomas Baur van MFBFreaks je wel verder kan helpen!

Verder heb je een fijne recorder gekocht met veel mogelijkheden, ik heb 'm hier ook staan tussen z'n vriendjes!

Succes,

Bram

Looma

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2023, 17:54:27 »
@Dirk,
@Bram,

bedankt voor jullie reacties.

Ik was al gestart op forum-mfbfreaks; een forumlid verwees me hier naar toe.

Thomas kon me niet verder helpen - hij zoekt iemand of bedrijfje die deze asjes kan maken.

Ik zag in een topic uit 2019 (alhier) dat forumlid Dik mogelijk zo'n asje kan maken.
Of Dik hier nog actief is (?).

Martin

Looma

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2023, 14:37:40 »
In de bandspannings-arm zit nog het stukje afgebroken asje.
Volgens de manual zit dit vast met een inbusboutje, maar ik kan niet achterhalen welke maat inbussleuteltje.

De kleinste maat die ik heb is 2mm maar die is te groot.

Kan iemand achterhalen welke maat het moet zijn?

Bij voorbaat dank.

leo

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2023, 14:59:46 »
volgens mij 1.5 mm

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2023, 18:09:37 »
Iedereen met een beetje kennis van fijn metaal en uiteraard in het bezit van het juiste gereedschap kan een dergelijk asje maken.

Op diverse fora en FB pagina's voor Philips R2R ben ik al wezen vragen, maar tot nu toe is er niemand mee bezig om dergelijke asjes te produceren.

Jammer, maar je moet toch zelf een fijn metaal technieker zoeken!

Succes,

Bram

Looma

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2023, 19:05:10 »
@Leo,
bedankt voor de info.

@ Bram,
zeer bedankt voor het actief meehelpen.

Citaat
Iedereen met een beetje kennis van fijn metaal en uiteraard in het bezit van het juiste gereedschap kan een dergelijk asje maken.
Volgens Thomas van MfbFreaks moet het een asje zijn van gehard staal; dat zal de kans op bovenstaande aanzienlijk kleiner maken.

Ja ik zal idd zelf verder op onderzoek uit moeten.

Martin

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2023, 21:00:03 »
Er is al iemand gevonden die (als het goed is) ermee aan de slag gaat.

Verdere info komt van Thomas (MFBFreaks)

Looma

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2023, 21:40:05 »
@Bram,
dat klinkt goed.

Bedankt voor de update.

Ben benieuwd naar een vervolg.

Martin

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 1 april 2023, 19:11:52 »
15 jaar geleden heb ik een aantal van die asjes laten maken. Die waren toen van hard staal €25/stuk. Het bedrijfje bestaat inmiddels niet meer. Het zelfde verhaal van de bekende Thorens Zwitserse 16-polige synchroonmotor, nog in het gulden tijdperk. NLG. 150 zo'n €70. Die asjes heeft jaren geduurd voordat ik ze weer kwijt was met €20 om ze te laten maken destijds. Ja een N4520 kon je toen kopen voor €200. En die synchroon motoren werd ik uitgescholden voor afzetter, inkoop toen iets van NLG. 100 ex. Btw. Jaren mee blijven zitten. En nu kun je ze met veel moeite in het buitenland kopen voor Eur. 200 ex. verzenden sinds vinyl weer erg populair is geworden. Inmiddels investeer ik niet meer in deze zaken. Het laatste wat ik heb overgenomen voor vrijwel niks was de rest voorraad van het Philips Service centrum op de Pettelaarseweg in Den Bosch. Het ging anders de container in. Natuurlijk veel incourant spul.