Auteur Topic: Akai GXC 760D stopt met afspelen  (gelezen 744 keer)

John

• Jr. Member
  • **
Akai GXC 760D stopt met afspelen
« Gepost op: 27 januari 2023, 17:29:45 »
Goedemiddag,

mijn AKai GXC-760 stopt soms midden in looptijd van het cassettebandje. Op zich maakt het niet uit welke kant de tape opgerold zit. Het lijkt random op te treden. Als ik het deck in de gaten houd zie ik dat de rechtse reeltafel (voor aanzicht) stopt met draaien waarna het deck afslaat. Als ik dan weer op play druk speelt hij weer door om daarna weer op een ander random stuk afslaat en de rechtse reeltafel weer stil gaat staan. Als ik met de hand voel draait de rechtse reeltafel iets zwaarder dan de linkse. zou dat de oorzaak kunnen zijn van het stoppen? Ik verneem graag jullie ideeën.

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 19:58:57 door John »

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: Akai GXC 760D stop met afspelen
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2023, 19:25:14 »
Ik denk aan te slappe snaren.

John

• Jr. Member
  • **
Re: Akai GXC 760D stopt met afspelen
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2023, 00:58:11 »
Hoi de Sterremuur, het is een drie motoren cassettedeck. De capstan snaar slipt niet, ik zie de reel soms haperen/schokkent ronddraaien voor dat het deck afslaat. Spoelen werkt wel gewoon feilloos.

DdH

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2023, 09:46:57 »
John,

Voor wat het waard is:
Ik heb momenteel iets vergelijkbaars met een (tweemotorige) NAD 6100. Dat wil zeggen:
Ik heb in toenemende mate vastgesteld dat ie op onregelmatige momenten en met verschillende merken en kwaliteiten cassettes (bij de laatste test zelfs met een C-
15) zonder duidelijke aanleiding stopt en in het ernstigste geval na een paar keren afslaan zelfs niet meer reageert op het indrukken van de playknop, noch op de rew- en de ff-knop. Een mogelijke aanwijzing kan zijn dat de cassette enige bewegingsruimte heeft, omdat ik de ‘door assembly’ (nog) niet heb teruggeplaatst.
Als ik de cassette met mijn vinger op zijn plaats houd, lijkt de storing minder vaak voor te komen. Vlak voor het afslaan van de C-15 zag ik een op- en neer-beweging.
Het is mogelijk dat het te maken heeft met een (door veel gebruik onstaan) ‘dood’ punt in de motor, zoals ik op een ander forum vermeld zag (niet specifiek over de 6100 trouwens).

In het extreemste geval 'moet' je een nieuwe motor. Ik heb er geen commercieel belang bij, maar op Tapeheads is een zeer degelijke universele motor te koop voor $ 110,00 exclusief (heel veel) verzendkosten ...

Gelukkig heb je nog een andere *wink*

Dirk
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2023, 09:48:39 door DdH »

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2023, 18:22:01 »
Hoi Dirk,

ik begreep van iemand op MP die een defecte GXC 750D te koop heeft dat er een bedrijf VOSD in Nieuwkoop de reelmotors van hem heeft gereviseerd. Ik ga maandag eens vragen wat dat inhoud.
Betreft het uitlijnen heb ik ook het idee dat de tape niet geheel recht zit, dwv de as van de rechtse motor drukt het wieltje van de tape iets naar binnen. Wellicht dat het inderdaad daar op blijft hangen. Ik ga morgen eens kijken of ik het kan uitlijnen. Het deck is van zijn laatste service beurt slechter terug gekomen dan voor hij ging...

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2023, 13:40:22 »
@John ,

Zoals sterremuur al zei , het kan een rubber snaar zijn.Heb je daar al naar gekeken ?
Spoelt het deck nog goed vooruit en achteruit ??Zo ja , dan is het niet erg waarschijnlijk dat de spoel motoren defect zijn (kan natuurlijk wel).

Ik zou zelf heel goed naar het snaartje op de teller unit kijken.Het snaartje laat de magneet draaien , die de puls geeft - even uit mijn hoofd.
Als het snaartje slipt , komt de puls te laat of helemaal niet , en stopt het deck met afspelen.

Verder kan je de speling van de capstan - as (sen) zelf afstellen - er zit een stelschroef achterop de capstan - as (sen).Je hebt wel nog een voelermaat nodig.

Een 2e punt - is /wordt de solenoid erg heet , die de koppen omhoog trekt ?Of is die solenoid misschien niet erg lekker ?

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2023, 20:03:18 »
@Decktap,

teller en het magneet contact lopen goed door, spoelt meer dan goed, ze gaan nog echt hard.
Klopt inderdaad met de puls en het snel stoppen van de tape, wat er bij gebeurt is dat de linkse reelmotor stopt, daarna de koppenbrug pas naar beneden gaat. De solenoid is niet heet.
De rechter reeltable lijkt niet geheel in het midden te zitten maar iets meer naar links, kan het mogelijk zijn dat de motor bij het onderhoud niet goed terug gezet is? En soms draait hij een hele zijde zonder problemen af. En soms valt hij meteen al uit en wil de rechtse motor niet draaien lijkt het.

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2023, 13:33:20 »
Wat ik zo uit mijn hoofd weet , is dat de 2 reel motoren naar elkaar kijken.De snelheid van beide motoren wordt geregeld.

Je ziet het , wanneer je de volle kant naar de lege kant spoelt.In het begin gaat het heel hard.
Als de band op de beide spoelen ongeveer even groot is , zie /hoor je dat de snelheid begint af te nemen.

Het op- of afwikkelen gaat dan met een langzamere snelheid , totdat de band volledig op de andere spoel is gewikkeld.

Ook opletten wat er gebeurt , wanneer je een cassette erin legt.
Wat ik weleens deed , is een losse slag in de tape leggen (de band is niet strak opgewikkeld)

Leg de cassette erin en doe het deurtje dicht.De linker spoel motor moet dan in de richting van de klok draaien , om de band slag weg te halen.
Deze motor draait net zo lang totdat de band strak is gespannen , en stopt dan met draaien.

Dit is een voorzorgs maatregel om te voorkomen dat je band salade krijgt.

Wanneer de machine weet dat de band strak is op gespannen , zal die gewoon gaan werken.
Als alles verder goed is.

Edit :

Om te detecteren of er een cassette in het deurtje zit , is er een micro switch die dat doet.Werkt het switch-je nog goed , of is de afstelling te kritisch ?

« Laatst bewerkt op: 4 februari 2023, 13:44:38 door Decktap »

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2023, 22:11:42 »
Decktap, dank voor je antwoord,

de tape wordt keurig strakgetrokken, de schakelaar heb ik gecontroleerd en de switch ook doorverbonden, helaas geen resultaat.
Het spoelen gaat enorm snel, en het deck remt ook keurig af, echter waar ik niet aandacht had is de aandrukrol aan de rechtse kant :(. Deze draait keurig mee, echter bij de minste weerstand stopt deze met meedraaien, de linkse aandruk rol is veel sterker en ook iets groter? Ik ga er van uit dat het niet zo bedoeld is...Ik heb nu twee nieuwe rollen besteld en monteer deze eerst maar en met de hoop dat het opgelost is.

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2023, 21:50:33 »
Helaas de aandruk rollen zijn het niet, de motor begint af en toe geheel niet meer op te starten, wanneer ik de cassette terug spoel voor een dan kan hij weer gewoon afspelen. Ik begin toch te vrezen voor de motor. Eens kijken of ik een vervanger kan vinden. Wellicht is er hier een op het forum te koop?

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2023, 10:57:15 »
Motortje eens aansluiten op een externe stroombron en achteruit laten draaien voor een lange tijd.
Met deze methode menig cassettedeck gered!

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2023, 23:38:15 »
Helaas dat had niet het gewenste effect, het lijkt dat er iets los zit in het motortje.
Hij rammelt soms flink met spoelen. Zijn er vervangers voor deze Akai GSM 300 motoren?

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2023, 08:52:09 »
Hier wordt het probleem uitgelegd en mss wel opgelost? http://www.alexandrugroza.ro/vintageaudio/content/akai_gxc-760d/index.html

succes, Bram

John

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2023, 19:40:42 »
Top, dat is goed leesbaar bedankt!
Ik heb ondertussen weer een GXC 760 D kunnen vinden voor een schappelijke prijs. Ideaal is het dan een extra te machine te hebben om de prints onderhanden te nemen. Komende tijd eens tijd vrij zien te maken om de reelmotor te bevrijden en te demonteren.