Wat ik zo uit mijn hoofd weet , is dat de 2 reel motoren naar elkaar kijken.De snelheid van beide motoren wordt geregeld.
Je ziet het , wanneer je de volle kant naar de lege kant spoelt.In het begin gaat het heel hard.
Als de band op de beide spoelen ongeveer even groot is , zie /hoor je dat de snelheid begint af te nemen.
Het op- of afwikkelen gaat dan met een langzamere snelheid , totdat de band volledig op de andere spoel is gewikkeld.
Ook opletten wat er gebeurt , wanneer je een cassette erin legt.
Wat ik weleens deed , is een losse slag in de tape leggen (de band is niet strak opgewikkeld)
Leg de cassette erin en doe het deurtje dicht.De linker spoel motor moet dan in de richting van de klok draaien , om de band slag weg te halen.
Deze motor draait net zo lang totdat de band strak is gespannen , en stopt dan met draaien.
Dit is een voorzorgs maatregel om te voorkomen dat je band salade krijgt.
Wanneer de machine weet dat de band strak is op gespannen , zal die gewoon gaan werken.
Als alles verder goed is.
Edit :
Om te detecteren of er een cassette in het deurtje zit , is er een micro switch die dat doet.Werkt het switch-je nog goed , of is de afstelling te kritisch ?