Auteur Topic: Digitale harddisc & USB / SD card recorders  (gelezen 3976 keer)

guuz1

• Hero Member
Re: Digitale harddisc & USB / SD card recorders
« Reactie #90 Gepost op: 30 april 2023, 12:09:48 »
Rectificatie:

Vergeet svp de vorige (overbodige) mail.

Ik zag net in een eerdere bijdrage van jou (20-4-2023) dat je in 176/32 (float) gaat digitaliseren en dat je al het ASIO formaat gebruikt.

Overbodig commentaar van mijn kant, dus

(Sorry, het is een erg lange thread geworden)!

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #91 Gepost op: 30 april 2023, 18:10:32 »
@guuz1 ,

Ja , ik gebruik al de Asio drivers en ook een 24 /96 card.Met goede AD - DA ic`s.
Ik ga nu een card gebruiken die nog iets beter ICs zou moeten hebben en ook in 176.4 kan opnemen.

We gaan het meemaken.

@ losgoud ,

Ja , ik kan zo gauw ook niet zeggen waarom het hoog al vanaf 5kHz gaat afvallen op deze plaat.
Zoals ik nu hoor klinkt alles goed en kan ik geen dingen bedenken die het verklaren.

Ik wil er wel bij zeggen dat deze opnamen alreeds 10 jaar geleden zijn gemaakt.Heb ik misschien toch iets verkeerd ingesteld in de software ?

De bode plot van de DL - 103 geeft een rechte frekwentie karakteristiek.De gebruikte audio card is van goede kwaliteit.Maar ga nu een card gebruiken met nog betere ICs.

Bovendien ga ik met een nieuw software programma werken.En ik denk er sterk over om met
Sound Forge te beginnen.

Ik heb al naar een paar LPs geluisterd.En het klinkt allemaal echt fantastisch.Misschien komt het
door het re-cappen van de versterker.Deze heb ik ook heel lang niet gebruikt.

Over de fragmenten kom ik nog op terug.Ben nu even nog met de muziek pc bezig.

Bedankt voor de suggesties.Over de platen fabrikanten , ik weet helemaal wat je bedoelt.

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #92 Gepost op: 1 mei 2023, 15:53:43 »

@guuz1 ,

Even verder gaan over de fragmenten.Ik heb ze beluisterd met Foobar 2000 met de
koptelefoon.De koptelefoon aangesloten op de Creative speakers.
De lage tonen in de middenstand en de hoge tonen iets voorbij het midden.

Verder heb ik de equalizer van Foobar ingeschakeld om zoveel mogelijk vervorming
te kunnen horen.Het is afgespeeld op de internet pc met Quad Core 9550 cpu.

Kijk ook naar de kwaliteit van de HiRes file - deze is meer dan 5500 kbps.
Wat een zeer hoge kwaliteit is.Om het in andere woorden te zeggen , bij deze kwaliteit
zal je aanwezige vervorming moeten horen.

En ik moet je zeggen , ik hoor geen vervorming.Anders gezegd , als ik het niet hoor ,
dan is het er ook niet.Of het is zo laag , dat het niet hoorbaar is.
Ook bij het uit-faden hoor ik geen vervorming.

Wanneer je in alle fragmenten vervorming hoort , dan denk ik dat er iets anders
aan de hand is.

Heb je de fragmenten trouwens beluisterd met Foobar en met de koptelefoon ?
In Audacity had ik de instellingen trouwens ook aangepast.Dus daar kan het niet aan liggen.

@losgoud ,

In het begin van Drivers seat hoor ik wel een jankende gitaar.Maar dathoort bij de muziek.
Ook naar dit fragment heb ik met de koptelefoon geluisterd in Foobar2000.

En ook hier hoor ik geen vervorming.Mijn vraag aan jou is dan , heb jij dit fragment
beluisterd in Foobar2000?Zo ja , hoor je dan vervorming ?

Kun je aangeven hoe groot het percentage vervorming is , wat je ziet in het programma?
Zou deze vervorming hoorbaar moeten zijn volgens jou ?

Dan is de volgende vraag - klinkt die jankende gitaar net zo sterk op de cd ?
Of is het niveau (behoorlijk) verlaagd ?Wat mij niet zou verbazen.

Dit kan het verschil verklaren en daardoor wordt het gezien als vervorming.
Zoals ik al zei , ik ga er echt niet meer vanuit , dat de muziek die er op een
compact disc staat , die volledig 100% authentiek is.

Er kan behoorlijk aan zijn gesleuteld , om de normen van het rode boekje te halen.

Ik hoor geen vervorming op het nummer Drivers seat , bij het afspelen met Foobar.
Bij een kwaliteit van meer dan 5500 kbps , zou die zeker hoorbaar moeten zijn.

Ik ga tzt ook kijken naar het frekwentie verloop.Kan je zeggen met hoeveel dB het
hoog is afgenomen op 20000 Hz ?Vanaf 5 kHz .

En hoeveel dB is het hoog op de cd (van dit nummer) op 20000 Hz ?

Ik hoor graag jullie antwoorden

guuz1

• Hero Member
« Reactie #93 Gepost op: 1 mei 2023, 19:28:29 »

Hoi Decktap,

Omdat je mij expliciet om commentaar vraagt, hierbij mijn bijdrage:
(BTW:  het lijkt wel een examen;  Ik dacht dat we deze hobby voor de lol hadden, maar Soi!).

1) 
Mijn "Meetinstrumenten" zijn mijn oren (ik heb geen vervormingsmeter.
Correctie:   ik heb wel een oude HP 344 Distortion Analyzer), maar die gebruik ik nooit.

2)
Mijn gehoor is wegens ouderdom natuurlijk behoorlijk achteruitgegaan ( ik hoor nu max 11 Khz), daarboven ben ik doof.
(Als een tiener kon ik gemakkelijk de 15 625 Hz lijn frequentie van een Zwart / Wit TV horen. 
Wij, jeugd, moesten destijds lachen als ouderen vlak boven de lijntrafo van de geopende TV hingen (niet ongevaarlijk want er was lokaal 20KV aanwezig) en nog steeds niets hoorden, terwijl die doordringende 15 625 Hz piep toch overduidelijk de hele kamer vulde).

3)
Ik pretendeer dus niet een oordeel te kunnen geven over wat goed is of fout (enkel of het voor mij aangenaam klinkt)

4)
Jij bent blijkbaar in deze zaak wel heel zeker:

Citaat
En ik moet je zeggen , ik hoor geen vervorming.Anders gezegd , als ik het niet hoor ,
dan is het er ook niet.Of het is zo laag , dat het niet hoorbaar is.
Ook bij het uit-faden hoor ik geen vervorming.

maar wie ben ik om daar een oordeel over te vellen.

5)
Ik constateer enkel dat een 16 Bit/44.1 KHz CD (ex Qobuz)  in mijn oren "muzikaler" klinkt dan de "HiRes"  32 Bit (lossy)/88.2 KHz  gedigtaliseerde 45 RPM Vinyl  single  (Hint: let op de "S" klanken).

Ik moet zeggen dat deze HiRes Vinyl Rip wat negatief afsteekt vergeleken met de "LoRes" CD versie, dus ben je wel zo zeker dat die single van een goede master is, goed geperst, cq niet versleten?

Overigens vind ik wel dat je de opnames op een huisinstallatie via speakers moet afspelen en vergelijken  om een gefundeerd oordeel te kunnen geven.

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #94 Gepost op: 1 mei 2023, 20:40:05 »
Hallo Decktap,

Ik sluit me volledig aan bij de response van Guuz1.

Ik hoor geen vervorming op het nummer Drivers seat , bij het afspelen met Foobar.
Bij een kwaliteit van meer dan 5500 kbps , zou die zeker hoorbaar moeten zijn.

Dan is er dus geen probleem. Goed te lezen dat je geen vervorming in de opname hoort! Dan laten we 't hierbij.

Nogmaals veel succes gewenst met het maken van Hi-Res opnamen!

Groeten

Ben

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #95 Gepost op: 2 mei 2023, 12:13:08 »

@guuz1 ,

Ha ,ha , ha een examen ?Het woord is/was niet eens bij mij opgekomen.
Het is dat je het nu gebruikt.

Laat ik ook zeggen , dat ik het waardeer , dat je eerlijk jouw mening hebt gegeven.
Zoals ik in eerdere post heb gezegd - ik gun iedereen zijn /haar eigen muziek en
eigen luisterplezier.

Maar , dat was niet mijn vraag.Ik was alleen benieuwd of met het afspelen met Foobar
(eventueel met koptelefoon) , je ook vervorming hoorde.

Ik was /ben meer op zoek naar een verklaring , waarom ik iets niet hoor ,
wat jij wel hoort.

Maar misschien is de verklaring wel erg simpel en is het dat iedereen "anders hoort".
Het zou kunnen , maar ik weet het niet zeker.

Ik ken Qobuz niet , maar begrijp uit jouw woorden , dat er daar goede
digitale muziek is te vinden.Zo heeft iedereen zijn eigen soort muziek en voorkeur.

Ik vond de LP van Bert Kampfeart met zijn grote successen - deze versie is
ge - remastered om te klinken als audio cd.Het klinkt zeker niet verkeerd.

Het nummer Zambesi klinkt bijna hetzelfde als het stukje dat je hier hebt neergezet.
Overigens wel met de koptelefoon beluisterd.

Hoe gaat het klinken na de rip met de DAC op mijn huis installatie ?

Er komen mooie tijden aan.

@losgoud ,

Heel erg bedankt voor jouw reactie.En ik ga zeker nog wat metingen doen.
Het gaat goed komen.En jij ook veel succes.

Beiden bedankt voor de eerlijke antwoorden.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #96 Gepost op: 2 mei 2023, 19:49:35 »
Hoi Decktap,

1)
Citaat
Maar , dat was niet mijn vraag.Ik was alleen benieuwd of met het afspelen met Foobar
(eventueel met koptelefoon) , je ook vervorming hoorde. 

Nee Decktap, niet zo gedaan.
Foobar staat op een WIN7 HP laptop (HP Pavillion DV6), WIN7SP3  64Bit, ca 2011.
Hoewel het een media PC is, is de "geluidskaart" niet geweldig.
De ingebouwde speakertjes zijn natuurlijk primitief (ook al staat er "Altec Lansing" en "Dolby" op.
Ook heb ik maar een middelmatige (JBL) koptelefoon .

Ik heb jouw mediafiles afgespeeld op mijn BRYSTON (BDP-1), mediaplayer,
https://www.whathifi.com/bryston/bdp-1/review
 die een Musical Fidelity MX DAC ( 192/32 upsampling )
https://hifi.nl/artikel/23400/Musical-Fidelity-MX-DAC-compacte-High-End-volgens-de-uitvinders.html
aanstuurt.

Dit combo is aangesloten op mijn huiskamer Audio installatie op een AUX ingang.

2)
Citaat
Maar misschien is de verklaring wel erg simpel en is het dat iedereen "anders hoort".
Het zou kunnen , maar ik weet het niet zeker.

Dat is, denk ik, zeker het geval.
Sommige, veelal muzikale mensen, hebben een Absoluut Gehoor;  ondergetekende heeft dat zeker niet.
(Zal wel een kwestie van erfelijkheid (genen) en training zijn.

3)
Citaat
Ik ken Qobuz niet , maar begrijp uit jouw woorden , dat er daar goede
digitale muziek is te vinden. Zo heeft iedereen zijn eigen soort muziek en voorkeur.

Er zijn tegenwoordig inderdaad gerenommeerde Betaalsites zoals
Quobuz 
https://www.qobuz.com/nl-nl/discover?qbzs=adwords&qbzc=brand&qbzs=adwords&qbzc=st-m&gclid=EAIaIQobChMIrNSF-5DX_gIV0NDVCh37yAS5EAAYASAAEgJ3AvD_BwE

HiResAudio
https://www.highresaudio.com/en

of   Linn Records
https://www.linnrecords.com/

Deze websites hebben de optie van HiRes streamen (maandabonnement) of  digitale downloads (HiRes Files (24/192, 24/96 of CD Qualiteit 44.1/16).

Hun muziekaanbod is enorm (voor elke smaak een repertoire).
Struin maar eens rond!

Je hebt ook de Amerikaanse Site HDtracks  ( https://www.hdtracks.com/ ), maar die heeft helaas soms fake HiRes downloads (opgewaardeerde LoRes  opnamen, zonder extra digitale  informatie) en een typisch Amerikaans muziek aanbod (moet je van houden).

Een gerenommeerd AlOud Audio blad (Hi Fi News and Record Review), https://www.hifinews.com/    heeft iedere maand uitgebreide reviews van HiRes downloads (Technische Kwaliteit, maar bovenal Artistieke Performance ).
Voorts, zeer interessante Hi End equipment reviews (van betaalbaar tot extreem kostbaar (prijs van een rijtjes huis).
Maar altijd erg interessant om te lezen.
Ook veel info over nieuwe technische ontwikkelingen (Hardware en Broadcast), maar ook verhalen over Studio's, Producers en Artiesten.
En Reviews van Audio Shows, en Fabrikanten, All over the World.

Hi Fi News is verkrijgbaar bij de betere tijdschriftenwinkel of misschien ook wel beschikbaar in jullie de lokale openbare Leeszaal.

Als je een HiRes Media Player hebt gekocht (plus kwaliteits DAC), is het altijd interessant om van de bovenstaande sites HiRes downloads te kopen.

Ik zou zeggen: probeer het eens!

(Maar Vinyl Draaien op je eigen speler heeft toch ook zeker zijn charme : Er gaat bv niets boven die mooie hoezen en het "Gepiel met Vinyl".
Bovendien zit je niet te prutsen met allerlei software (veel mensen hebben daar een hekel aan) en het is toekomstbestendig.

Veel plezier met je hobby!

Al het Beste,

Mart