Auteur Topic: Digitale harddisc & USB / SD card recorders  (gelezen 5625 keer)

bramhartog

• Hero Member
Re: Digitale harddisc & USB / SD card recorders
« Reactie #60 Gepost op: 15 maart 2023, 09:26:21 »
@decktap,

Bedankt voor de info, zal eens verder rondsnuffelen of er nog iets te vinden is van dat soort bladen.

Mijn vraag over het digitaliseren van deze bladen (en soortgelijke) gaat hierom: je kunt sommige van deze terug vinden op het archive account van Jeever (Jos Verstraten)

Hier is de link: https://archive.org/details/@jeeverblog?sort=titleSorter

Dus vraag ik mij af of de auteursrechten niet vervallen zijn na 25 jaar net als muziekrechten?

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #61 Gepost op: 21 maart 2023, 16:28:58 »

@guuz1 ,

Ja , ik ken die platen stofzuigers.Werkt het wel goed ?
Wordt de plaat niet statisch opgeladen wanneer je het gebruikt ?

Voor mij werkt Disco Antistat gewoon goed.De platen worden redelijk schoon en
blijven ook erg lang anti - statisch.
In een plastic binnen hoes doen is geen probleem.Ook wordt er erg weinig
stof aangetrokken.Het werkt gewoon perfect.

Ik heb een gewone borstel met koolstof haren dacht ik.Als platen erg statisch zijn
voel je gweoon de haren aan elkaar klitten.Wanneer de platen zijn gewassen in Antistat
heb ik er geen last meer van.

Verder gebruik ik een Antistat apparaat van National (Panasonic).Moest erover nadenken ,
voor ik tot aankoop over ging.Maar uiteindelijk toch maar gekocht.
Het werkt subliem.Er zit een meter op , waarmee je kan controleren of en hoeveel
statische lading op de plaat zit.

Je hebt natuurlijk ook de Zero - stat pistolen , om statische lading van platen
te verwijderen.Maar ik vind de National toch wat prettiger werken.
Er schijnen nu apparaten op de markt te zijn , die op de National Anti - stat lijken.

Tot slot , of er een Shibata / Elliptical naald op de Denon DL - 103 zit.
Nee , op de DL - 160 /110 /103 zitten alleen een ronde naald tip.

Maar sinds ik heb gehoord wat het element echt presteert , is een ronde naald
voor mij ook perfect.Het doet wat het moet doen.

Wil ik nog vermelden , dat iedere DL - 103 wordt geleverd met een uitdraai (een
zogenoemde bodeplot), van dat element.Ieder element wordt getest en je krijgt de
uitdraai erbij.

Je wilt uiteraard een zo recht mogelijke karakteristiek hebben (niet onbelangrijk
voor radio stations).

Heel veel luister plezier ook voor jou gewenst !!

Ik geef een seintje wanneer ik de instrumentale LPs kan /ga rippen.

Ben nog niet klaar met de 2 moederborden re-cappen (te weinig elcos besteld)

PS - je hebt wel een koopje met wat de complete platen speler jou heeft gekost (geniet ervan)

guuz1

• Hero Member
« Reactie #62 Gepost op: 21 maart 2023, 21:41:17 »
Hoi Decktap,

Bedankt voor je update.

Een korte reactie op jouw opmerkingen:

1)

Citaat
Ja , ik ken die platen stofzuigers.Werkt het wel goed ?
Wordt de plaat niet statisch opgeladen wanneer je het gebruikt ? 

Ik heb alleen ervaring met deze Panasonic stofzuiger/roterende borstel platenreiniger.
De plaat wordt inderdaad wat elektrostatisch opgeladen, maar op een af andere manier lijkt het minder op de Technics SL-150 dan mijn vorige PHILIPS AF 877.
De laatste heeft een plastic polie , voor de snaar anndrijving , waarop het  aluminium plateau werd geplaatst.
Ik had de indruk dat eea veel beter isoleerde dan het  Technics DD  metalen plateau, dat geaard aan het chassis ligt.
(Misschien is de rubber mat van de Technics ook beter elektrisch geleidbaar vergeleken met de PHILIPS tegenhanger.
Het was duidelijk merkbaar dat de plaat werd opgeladen, want als je de plaat van het plateau afnam stonden de haren op je handen recht overeind en soms knetterde het zelfs.
Met de Technics heb ik dat probleem niet.

2)
Ik heb geen ervaring met de diverse Antistat devices die jij gebruikt

3)
Bedankt voor de info van het Denon DL103 element (blijkbaar een profesioneel element ontwikkeld voor Radio studio's).

Ik heb alleen ervaring met de SHURE M97HE (hypereliptical naald) en de B&O MMC20Cl (Contact Line diamant).
Zoals ik al eerder vertelde was dit SHURE M97HE element een enorme verbetering vergeleken met de Philips GP401 (eliptical  MD element), die standaard op deze AF877 speler werd geleverd.

4)
Het schijnt dat de B&O MMC20CL ook met een Bruel & Kjaaer uitdraai van de frequentie karakteristiek werd geleverd.

5)
Veel luisterplezier met je mooie speler.!!

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #63 Gepost op: 21 maart 2023, 22:11:32 »
Ik gebruik al vele jaren de Okki Nokki "Platen wasmachine" om vinyl LPs en singles schoon te maken. Ik heb daar een speciale vloeistof bij, die een oppervlaktespanning verlagend middel bevat, zodat de vloeistof diep in de groeven kan neerdalen. Met een zachte borstel wordt de vloeistof dan over de groeven verspreid en vervolgens wordt de plaat schoon gezogen en klinkt deze weer prima. Op YT zijn vast wel filmpjes te vinden over de Okki Nokki. Platen, waar veel krasjes op zitten, draai ik nat af. Dat geeft iets meer ruis maar maskeert heel veel getik. Omdat ik platen eigenlijk alleen maar draai om ze te digitaliseren verwijder ik de ruis en eventuele tikken softwarematig, pas frequentie karakteristiek aan indien nodig en doe dan nog eventuele andere bewerkingen indien nodig. Ik gebruik daarvoor (Magix) SoundForge, (Izotope) RX10 en (Steinberg) Spectralayers. En ik neem alles op met de Tascam DR-100, in 24 bit.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #64 Gepost op: 22 maart 2023, 10:40:11 »
Hi Losgoud,

Toen ik jouw mail gisterenavond  las, heb ik meteen een gedownloade RNI Top 50 recording van jou afgespeeld.
(We zijn nu weer terug op het oorspronkelijke topic !)

Hoewel die opname gereduceerd is tot *.mp3 formaat klinkt hij best goed op mijn thuis installatie (mediaplayer: Bryston BDP-1 plus DAC : Musical Fidelity MX  )

Vraag:

Zou jij de originele opname van  bv file  RNI Top50 060173 03.mp3 , (of een andere RNI TOP 50 opname  in HiRes  formaat (bv 96/24) beschikbaar willen stellen?

IVM de grootte van zo'n files,  stel ik me voor dat dat via een File Transfer Utility gedaan zou  moeten/kunnen worden (bv https://wetransfer.com/ )

Alvast bedankt als  je dit zou willen doen!

PS Ik ga het niet verder distribueren, dus geen Copyright issues IMHO.

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #65 Gepost op: 22 maart 2023, 10:53:23 »
Vraag:

Zou jij de originele opname van  bv file  RNI Top50 060173 03.mp3 , (of een andere RNI TOP 50 opname  in HiRes  formaat (bv 96/24) beschikbaar willen stellen?

Hallo guuz1, dat zou ik wel willen doen, echter dan zou ik de originele file (in 44.1 kHz, 16 bit stereo) moeten upscalen en dat is vermoed ik je bedoeling niet. Overigens is zo'n audiofile door een limiter/compressor gehaald zodat het vooral in de auto (en op de draagbare radio) goed klinkt (een "vol" geluid). Dus wat ik kan aanbieden als origineel is 44.1 kHz, 16 bit Stereo. Heb je daar interesse in?

guuz1

• Hero Member
« Reactie #66 Gepost op: 22 maart 2023, 11:00:53 »
Hi Losgoud,

Bedankt voor de snelle reaktie!

Ja , ik wil graag op je aanbod ingaan.

Het is meer uit nieuwsgierigheid.
Het is hoofdzakelijk om te horen hoe niet gecomprimeerde opnamen zouden klinken in vergelijking tot de aloude *.mp3 files (die nog steeds redelijk goed klinken).

Het hoeft niet het genoemde bestand te zijn; elk 44/16 wat je bij de hand hebt is prima!

Nogmaals bedankt voor je diverse mooie websites!

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #67 Gepost op: 22 maart 2023, 12:06:01 »
Bedankt voor je compliment over de websites, Guuz1.

In deze download vind je de originele output van OTSAV en de versie nadat ik deze door de limiter/compressor in Sound Forge had gehaald : https://we.tl/t-XVZtpwCfEP

Ik heb dus OTSAV indertijd gebruikt om deze audiofile te maken. OTSAV is radio automatiserings software. Aan de hand van de door mij samengestelde playlist mixt OTSAV dan het radio programma. Let wel dat ook OTSAV een ingebouwde Limiter/compressor heeft, die ik ingeschakeld had.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #68 Gepost op: 23 maart 2023, 10:24:34 »
Dank je LosGoud,

Helaas valt de geluids kwaliteit wat tegen (is slechter dan de MP3 ??).

Ik had meer zoiets verwacht als:

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #69 Gepost op: 23 maart 2023, 11:55:27 »
Zo zie je maar weer dat een mp3 helemaal niet slechter hoeft te klinken. Let wel dat de audiofiles in OTSAV uit de volgende bronnen kunnen komen : Een gedigitaliseerde vinyl opname, een CD rip, een (soms erg slechte) mp3, een stukje uit een FM opname, een stukje uit een studioband, een compact cassette, een cart en wat nog meer mogelijk is . Ik kan 't me niet meer herinneren (is mogelijk al 15 jaar of langer geleden dat ik die samenstelde) maar het zou zo maar kunnen dat alle files in OTSAV toen MP3's waren op 320 kb/s.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #70 Gepost op: 24 maart 2023, 00:30:30 »
Hoi Losgoud,

Geen muziek zonder techniek, maar ik heb veel plezier van jouw opnamen.

En dat is wat uiteindelijk telt!

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #71 Gepost op: 24 maart 2023, 21:17:29 »
Je hebt helemaal gelijk, Guuz1. Het gaat uiteindelijk om de plezier, die we aan onze hobby's hebben. In het pre-spotify/Itunes/etc tijdperk liep ik altijd met een zoeklijstje van singles en LPs op zak. Elke zaterdagmiddag stond ik bij Da Capo in Utrecht de bakken te doorzoeken. Twee keer per jaar naar de platenbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht en tussendoor ook vaak op platenbeurzen of in platenwinkels. Maar ja, als je dan alles op je lijstje gevonden hebt, dan is de lol eraf. Daarom ben ik toen maar op 't verzamelen van videoclips overgestapt. Dat was in 2007. En omdat die veel lastiger te vinden zijn is die zoeklijst nog steeds niet leeg  ;)

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #72 Gepost op: 28 maart 2023, 00:48:30 »

@losgoud ,

Jazeker ken ik de Okki Nokki was maschine.In de afgelopen jaren heb ik regelmatig ,
gedacht over aanschaf van zo`n apparaat.Maar ja , je zit met de plaatsing en
mijn beschikbare ruimte is beperkt.

Bovendien heb ik de Disco Antistat was apparaat al vanf begin jaren 80.Het apparaat
werkt nog steeds probleemloos.
Echter heb ik zo`n 5 weken geleden , een nieuwe gekocht.Zoals gezegd , had ik nieuwe
vloeistof nodig , en wou ik ook graag een extra rek erbij.

Tijd om eea te combineren en gebruik te maken van een aanbieding.Ik betaalde ongeveer
hetzelfde , als wat ik begin jaren 80 betaalde voor de Knosti was apparaat in guldens.

Mijn 2e overweging om geen Okki Nokki te kopen , was dat ik veel platen moet /wil
wassen.En ik vind dat het met de Disco Antist erg snel gaat.Ik leg de platen op
de spindle en draai ze rond (paar keer linksom en dan rechtsom.
Ik schroef de andere helft niet erop.En zelf heb ik nog niet meegemaakt , dat de
platen labels los laten.

Mijn volgende reden is dat ik ook de 45T singels in de platen was doe.
Dat gaat ook zeer snel.Volgens mij , is dat iets lastiger met de Okki Nokki om 7"
platen te wassen.

Je hebt het over "slechte platen" nat afspelen ?Wat gebruik je daarvoor ?
Ik ben bekend met de speciale setjes , die te koop zijn /waren om platen
nat af te spelen.Daar heb je een rolletje aan een plastic arm en op het rolletje
doe je dan een beetje van het meeleverde vloeistof.Gebruik jij dat ?

Het gebruik van deze setjes heeft wel een nadeel.In de jaren 70 en 80 zijn ze getest
door Stereo (Beeld) /Test.Ze voldoen redelijk goed.
Maar het nadeel is /was dat er residu achter blijft in de plaat groeven.
Wanneer je de plaat later "droog" gaat afspelen , komt al het residu op je
naald terecht.

Dat wil je natuurlijk niet hebben met een (erg) dure naald.Wil je de plaat , alsnog
"droog" afspelen , dan moet je een (erg) goedkoop MD element monteren en de hele
plaat "droog" afspelen.Zo heb je wel het meeste van het spul uit de groeven gehaald.
Je moet de naald wel regelmatig schoonmaken tussendoor.

Zelf heb ik het nooit gebruikt , juist om het achterblijven van residu.De vak
recensenten / HiFi journalisten kwamen tot de conclusie , 1 maal "nat" afgespeeld ,
is altijd nat afspelen (dan had je geen probleem met spul dat aan je naald blijft kleven).

Ik las een paar weken geleden , een paar recenties over de Disco Antist.Daar werd
beweerd dat er residu achterblijft nadat je het hebt gebruikt.De recensent heeft
echter een belangrijk punt vergeten te vermelden.
Hij /zij vertelde er niet bij , of het een spik splinter nieuwe vinyl plaat was , die
hij had /heeft gewassen.Of dat het een 2e hands exemplaar is geweest.
Wel belangrijk om te weten , lijkt mij.

Ik heb tot op heden , geen last gehad van rest spul op de plaat.En ik gebruik
de Disco Antist nog steeds met grote , ik mag zelfs zeggen , met erg grote
tevredenheid.

Een volgend bijkomend voordeel is , dat de platen na het wassen zo goed als
volledig anti - statisch zijn (en dat ook voor een heel lange tijd blijven).

Ooit ben ik eind jaren 70 op een schoolfeest geweest als hulp kracht , voor
in - en  uit-laden van disco apparatuur voor de Drive - Inn show.
De mensen van de Drive - Inn gebruikten de vloeistof van de Disco Antistat ,
om de platen (bijna alleen Top 40 - 45 T singels) nat af te spelen.

Het ging wonderwel erg goed.En het klonk ook nog best aardig.
Tja , het zal de scholieren een worst zijn geweest , of er stereo muziek
uit de boxen kwam.
Als er maar muziek (herrie) was.

Voor degene die dit ook willen proberen , neem eem geodkoop MD element.Mocht er
onverhoopt vloeistof in het element komen , en het dan onbruikbaar wordt ,
dan is de schade nog te overzien.
De Disco Antist vloeistof verdampt wel redelijk snel.

Je moet de naald druk wel een tandje hoger zetten , want je gaat aqua - planing
krijgen , op /in de plaat groeven.De vloeistof aanbrengen met een zachte kwast.

Ja , ik was ook regelmatig te vinden in de platen zaak , niet alleen op zatermiddag.
Zaterdag werd nl de Top 40 uitgezonden op Radio Veronica om 14.00 u als ik mij
niet vergis.De platen zaken hadden de nieuwe Top 40 reeds een paar dagen eerder ,
zodat ze de nieuwe platen /situatie op volgorde in de winkel konden leggen aan
de muur.

Zelf ben ik weinig naar platen beurzen geweest.Zoals ik in andere? posts reeds
vermeldde , heb ik veel (heel veel) platen gekocht van mensen , die hun collectie
wegdeden toen de audio compact disc kwam.Ook in de 2e hands winkeltjes , brachten
mensen hun vinyl platen.Ook daar heb ik erg veel weggehaald.

@guuz1 ,

Ja , ik heb erg veel plezier van mijn platenspeler en DL - 103 element.Echter gaat
opnemen voorlopig nog niet lukken.
Inmiddels ben ik wel klaar met de 2 ATX moederborden met recappen.Het is wel een
ge-hannes met het loodvrij soldeer en de kleine vias.Nog daargelaten de erg
smalle printbanen.

Ik heb inmiddels de ATX power supply open geschroefd en ja , ik had het kunnen
weten , ook daar bolle elcos.Maar volgens mij is hier nog lood soldeer gebruikt.
Ook voor deze heb ik nieuwe elcos besteld.

Ik heb inmiddels een top 3 of 4 samengesteld , voor degene die met loodvrij
soldeer aan de gang wil gaan.Wat kan je het beste daarvoor gebruiken.
Met het 2e bord ging het dan ook een stuk sneller.

Wanneer het gaat over statische lading op de vinyl plaat , is het goed om het
niet te veel te onder schatten.Het is bekend dat statische lading op de plaat ,
mogelijk gekraak /gespetter /tikjes / klikjes / soort ruis kan veroorzaken.

In een zeer extreem geval is het zelfs mogelijk , dat statische lading , de naald
uit de groef (kan) duwen.Dit heb ik zelf niet meegemaakt , maar het is ooit weleens
gebeurt (is ooit verteld door een tester).Een broodje "aap verhaal" ? Wie weet.

Zoals ik al zei heeft National Panasonic in de jaren 80 heel veel hulp apparaten
op de markt gebracht voor de vinyl (audio) enthousiast.
Zo`n hulp middel was de static discharge apparaat.Het kostte wel erg veel geld
vond ik zelf.Trouwens (bijna) alles van National was vrij duur.

Maar na lang dubben heb ik uiteindelijk het apparaatje gekocht.En sindsdien gebruik ik
het met erg veel plezier.Er zit een meter op , waarmee je kan zien of en hoeveel
statische lading op de plaat is.Ik moet hierbij opmerken , dat statische lading
praktisch nooit , egaal over het plaat oppervlak is verspreid.

Er kan plaatselijk zeer hoge concentratie van statische lading op de plaat voorkomen.
Dat wil echter niet zeggen , dat aan de andere kant van de plaat , op precies diezelfde
plek , een tegengestelde lading aanwezig is.Het zou zo kunnen zijn , maar dan is het meer
toeval.

Inmiddels schijnt er zo`n soor gelijk apparaat te koop te zijn
(maar ik heb er niet naar gezocht).Er werd wel over gesproken in een Youtube filmpje.

Verder kocht ik ook de microscoop om mijn naald(en) te controleren.Ik wou niet
steeds met het element naar de HiFi zaak gaan (de controle was toen over het
algemeen gratis).De microscoop van National voldoet erg goed.
Er zijn tegenwoordig soortgelijke apparaten te koop op Ali voor een stuk minder geld.

Vlak voordat ik de plaat ga afspelen om te rippen , ga ik altijd met het discharge
apparaat over de plaat , om eventuele lading te verwijderen.
Natuurlijk heb ik eerst de plaat met de platen borstel schoon geveegd.

Bjgevoegd een paar fotos.

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #73 Gepost op: 28 maart 2023, 16:04:56 »
Bovendien heb ik de Disco Antistat was apparaat al vanf begin jaren 80.Het apparaat werkt nog steeds probleemloos.

Ik heb de Disco Antistat (of voorloper) ooit in de jaren '70 gekocht en deze staat nog steeds ergens in de kast, maar gebruik ik al heel lang niet meer. Smaken en ervaringen kunnen verschillen uiteraard, maar ik vind de Okki Nokki voor mij veel handiger, met name omdat de platen weer schoongezogen worden en ook het vuil van de vorige plaat niet op de huidige plaat terechtkomt. Voor elke plaat wordt verse vloeistof gebruikt. Bij de antistat zou het wel erg duur worden om elke plaat in een eigen vers bad te zetten.

Mijn 2e overweging om geen Okki Nokki te kopen , was dat ik veel platen moet /wil wassen.En ik vind dat het met de Disco Antist erg snel gaat.Ik leg de platen op de spindle en draai ze rond (paar keer linksom en dan rechtsom.
Ik schroef de andere helft niet erop.En zelf heb ik nog niet meegemaakt , dat de platen labels los laten.

Mijn volgende reden is dat ik ook de 45T singels in de platen was doe. Dat gaat ook zeer snel.Volgens mij , is dat iets lastiger met de Okki Nokki om 7" platen te wassen.

Ook ik heb al héél veel LPs en singles gewassen op de Okki Nokki. Singles gaat overigens prima als je de afzuigarm voor singles gebruikt. Vooral ook omdat ik veel vinyl wilde wassen heb ik de Okki Nokki gekocht, dat gaat bij mij sneller dan in de Discostat. Zo zie je maar weer dan verschillende personen met dezelfde middelen totaal verschillende ervaringen.verwachtingen hebben.

Je hebt het over "slechte platen" nat afspelen ?Wat gebruik je daarvoor ? Ik ben bekend met de speciale setjes , die te koop zijn /waren om platen nat af te spelen.Daar heb je een rolletje aan een plastic arm en op het rolletje doe je dan een beetje van het meeleverde vloeistof.Gebruik jij dat ?

De vloeistof, die ik gebruik voor zowel de Okki Nokki als nat afspelen is deze : https://www.qsaudio.nl/vinyl-cleaner
Verder gebruik ik een systeem dat lijkt op dit : https://www.bol.com/nl/nl/p/platenspelerreinigingsset-1-set-analogis-clean/9200000059300073
De vloeistof gebruik ik niet, maar wel die buis met het borsteltje aan het eind. De buis en het gedeelte aan het eind vormt een reservoir voor de vloeistof zodat je meerdere platen kunt afspelen na het vullen van de buis/het reservoir. Als ik een plaat nat afspeel zuig ik 'm daarna droog op de Okki Nokki, dan heb ik geen last van eventueel residu dat in de groeven achterblijft.

Ik heb nog vele duizenden platen staan en als ik een keer "in the mood" kom om die te digitaliseren ga ik misschien wel zo'n ultrasone platenwasser kopen, die er in allerlei prijzen en maten zijn.

Een hobby die nooit verveelt  ;)

Groeten

Ben

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #74 Gepost op: 29 maart 2023, 11:07:36 »

@losgoud ,

Bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg en tips.
Ja , iedereen heeft zo zijn eigen idee over bepaalde zaken.
Ik wil niet zo ver gaan om te zeggen dat ik 1000 - den LP`s heb.
Maar heb wel veel 45T singles.

Met de Disco Antist werkt het voor mij redelijk snel.En over eventuele
stof delen die misschien nog in de vloeistof aanwezig zijn , valt het volgens
mij ook wel mee.

Trouwens je giet de gebruikte vloeistof weer in de fles terug , door een filter.
Het filter kan eventueel in gedistilleerd water worden gewassen en weer gebruikt.
Door de oppervlakte spanning van de vloeistof , is het zeer onwaarschijnlijk
dat er stof terug komt in de groef.

Maar 100 % uitsluiten is kan je het natuurlijk niet.Voor mij tot op heden ,
is het resultaat acceptabel.Aan de muziek /geluids kwaliteit hoor ik het in elk
geval niet.

Zelf ben ik niet actief op zoek geweest naar apparaten om platen nat af te spelen.
En wist dus ook niet van het bestaan van het Analogis Clean systeem.
Dus als ik het apparaat koop via Bol , dan vul ik het met de vloeistof van
Disco Antist , en speel ik dan de platen nat af.

Erg slim bedacht.En zo hou je het bij 1 type vloeistof.
Aangezien ik bekend ben met wat de Disco Antist vloeistof doet , is het zeker
de moeite waard , om dit eens te proberen.

Voor het geld hoef ik het niet te laten.En zeer slechte platen klinken misschien
dan net iets beter (lees minder na bewerking met software).

De vloeistof van Disco Antist verdampt redelijk snel.Dus dat is geen groot probleem.

Heel veel plezier met de hobby ..