Tussen alle bandrecorder geluiden lijkt het MD medium een beetje overstemd te geraken en niet de plaats te krijgen die het verdient.
Net zoals taperecorders destijds opgevolgd werden door cassetterecorders/decks werd de MD recorder opgevolgd door nieuwere ontwikkelingen en heeft het destijds de strijd met MP3 verloren. Niet omdat MD in kwaliteit minder was dan MP3 maar grotendeels vanwege verdere digitale ontwikkelingen, waaronder gebruik van PC, internet, etc).
Naar mijn mening was het Minidisc deck, even afgezien van de discussie analoog-digitaal, een waardige opvolger voor de taperecorder en heeft mijn Sony MDS-JE520 halverwege de jaren '90 mijn Teac X1000R naar de vliering verdrongen, vanwaar hij een goed jaar geleden gelukkig wel weer teruggekeerd is....met alle gevolgen van dien.
Het MD systeem is bijzonder gebruiksvriendelijk met al zijn mogelijkheden om reeds opgenomen muziek achteraf te editen d.w.z. te splitsen/verplaatsen/combineren/deels te deleten en noem het maar op. De kwaliteit is beter dan MP3, benadert de CD en loopt niet terug. Kortom een hele mooie combinatie van hardware en software. De gebruikservaring, met name het opnemen, heeft echter nog veel van de charme van een tapedeck en er beweegt nog het e.e.a..
Sedert een paar jaar heb ik ook nog een gebruikte Sony MDS-JB730. Voor de kosten hoef je de aanschaf van een goed tweedehands MD deck niet te laten en in tegenstelling tot de relatie met je partner mag je toch meerdere apparaten leuk vinden?