Auteur Topic: MD: Een beetje onderschat of misschien ondergewaardeerd medium  (gelezen 12274 keer)

Janboel

• Full Member
MD: Een beetje onderschat of misschien ondergewaardeerd medium
« Gepost op: 19 februari 2017, 15:36:58 »
Tussen alle bandrecorder geluiden lijkt het MD medium een beetje overstemd te geraken en niet de plaats te krijgen die het verdient.
Net zoals taperecorders destijds opgevolgd werden door cassetterecorders/decks werd de MD recorder opgevolgd door nieuwere ontwikkelingen en heeft het destijds de strijd met MP3 verloren. Niet omdat MD in kwaliteit minder was dan MP3 maar grotendeels vanwege verdere digitale ontwikkelingen, waaronder gebruik van PC, internet, etc).
Naar mijn mening was het Minidisc deck, even afgezien van de discussie analoog-digitaal, een waardige opvolger voor de taperecorder en heeft mijn Sony MDS-JE520 halverwege de jaren '90 mijn Teac X1000R naar de vliering verdrongen, vanwaar hij een goed jaar geleden gelukkig wel weer teruggekeerd is....met alle gevolgen van dien.
Het MD systeem is bijzonder gebruiksvriendelijk met al zijn mogelijkheden om reeds opgenomen muziek achteraf te editen d.w.z. te splitsen/verplaatsen/combineren/deels te deleten en noem het maar op. De kwaliteit is beter dan MP3, benadert de CD en loopt niet terug. Kortom een hele mooie combinatie van hardware en software. De gebruikservaring, met name het opnemen, heeft echter nog veel van de charme van een tapedeck en er beweegt nog het e.e.a..
Sedert een paar jaar heb ik ook nog een gebruikte Sony MDS-JB730. Voor de kosten hoef je de aanschaf van een goed tweedehands MD deck niet te laten en in tegenstelling tot de relatie met je partner mag je toch meerdere apparaten leuk vinden?

Marotick

• Koekiemonster
Re: MD: Een beetje onderschat of misschien ondergewaardeerd medium
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2017, 20:27:49 »
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb ook een prachtige MD recorder en die doe ik niet weg.
Ik heb destijds een SPDIF/ toslink in en uit op mijn computer gemaakt omdat ik dan goed digitaal kon uitwisselen met de computer en de MD.
Jack

johanh

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2017, 20:18:08 »
Zo is dat, ik zelf heb nog 'n 9 tal MD recorders, zelfs deze met dubbeldeck, kon ik van link naar rechts kopieren en ook LP opnemen, zoals je al eerder schreef, is deze echt iets dat Sony meer mocht promoten om deze destijds van 'n betere lanceringte voorzien, iets wat echt hun fout is geweest dat ze deze NIET echt bekend hebben gemaakt bij het grotepublik!
ik vind deze echt 'n zeer goede opvolger van de gewone cassettebandje

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2017, 00:27:10 »
Ik heb er twee, inderdaad mooie apparaten. Heb er 10 jaar geleden concertopnamen mee gemaakt van ons orkest, direct digitaal.
Momenteel gebruik ik ze eigenlijk nauwelijks.

disco

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2017, 23:42:36 »
Heel geinig medium inderdaad. Ook in de auto onovertroffen.

Hans en Reel to Reel

• Koekiemonster
  • Tja?....
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2020, 22:57:16 »
Toch even reageren op dit oude topic.
Ik heb me ook eens verdiept in de minidisc vroeger links laten liggen en alleen met echte tape bezig geweest en nog steeds.
Ik heb mezelf een Denon dmd 1000 en een Tascam 350 en wat schijfjes aangeschaft.
En verbazing wekkend wat een mooi systeem en heel gebruik vriendelijk.
Geluid is digitaal en is verder gewoon goed. Je neemt maar op en wist de track zo als het je maar uitkomt.
En de Tascam kan een gewoon toetsenbord aan zodat je makkelijk de nummers een naam kan geven.
Echt heel makkelijk in gebruik heb ook een walkman aangeschaft en via de aux in de auto gaat prima.
En denk ook dat het ook door mij ondergewaardeerd is geweest.
Ik ben er nu even leuk mee aan het spelen.

Hans

« Laatst bewerkt op: 15 maart 2020, 23:00:07 door Hans en Reel to Reel »

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2020, 23:25:30 »
MD is een medium waar ook ik veel gebruik van gemaakt heb. Bijvoorbeeld in de tijd dat ik nog radio programma's maakte stonden al m'n jingles op MD. Op vakantie ging altijd de MD walkman mee en tijdens een vakantie in de VS heb ik er verschillende opnamen van radiostations mee gemaakt. Alleen de LP opnamen vond ik slecht klinken (slechter dan mp3). De eerlijkheid gebiedt me wel te schrijven dat mijn voorkeur toch naar DAT uitging. Voor het werk kwam ik regelmatig in de VS en ik heb heel veel "180" bandjes met 32 kC samplefrequentie opgenomen, dan kon je 6 uur opnemen op één bandje in prima kwaliteit (FM gaat toch niet verder dan 15 kHz en DAT past geen compressie toe).

Groeten

Ben

fasteddie

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2021, 10:02:45 »
Beste forumleden,

Onderschat is dit medium zeker, ik maak er er al jaren gebruik van.

Helaas is mijn Sony JA333ES in de stress gesprongen...met minidisc erin en stroom erop....reageert het apparaat nergens meer op.
Het enige wat zichtbaar is op het scherm is in kleine letters in het rood TOC welke knippert. Het scherm zelf is voor de rest helemaal zwart.

Heeft iemand van jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Of weet iemand een reparateur van minidiscs waar ik mijn deck met een gerust hart heen kan brengen?

Ik hoor graag en alvast dank
Edwin

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2021, 13:37:27 »
Snaartje gebroken?
Dan draait hij niet, werpt niet meer uit en kan hij de index (TOC) niet lezen.

fasteddie

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2021, 08:07:06 »
Neen dat is het niet....snaartje recent vervangen....

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2021, 10:28:50 »
Is de disk zelf kapot?
Dan moet je hem er dus handmatig uit zien te krijgen.
Defecte sensor zou ook nog kunnen.

Hans en Reel to Reel

• Koekiemonster
  • Tja?....
« Reactie #11 Gepost op: 8 mei 2021, 12:26:22 »
Ik heb al eens gezeur gehad met een Sony dat aan de rechterkant als je de disk er in doet je een palletje indruk.
Deze deet het niet meer toen was aan de bovezijde een plaatje verschover deze zat toen verkeerd.
Zo'n pennetje zit bijvoorbeeld niet in mijn Denon md.
Is wel lang geleden dat dit gebeurd is het zat boven op het hele loopwerk.