Auteur Topic: AVIM Holland bandrecorder  (gelezen 813 keer)

p.lankhaar

• Hero Member
AVIM Holland bandrecorder
« Gepost op: 6 oktober 2022, 10:07:56 »
Leuk raadsel:
Iemand ooit dit apparaat gezien?

De voorkant:

De achterkant:

De zijkant met kap eraf:

En de andere kant:

Ik kocht de machine een keer mee met een aantal andere bandrecorders. Heb er al eens naar zitten kijken, maar ik kom er niet aan uit.
Als ik het loopwerk bekijk, zou ik bijna denken dat het een echo unit is.

Is er iemand die hier een idee over heeft?
Ik heb op aanvraag eventueel meer foto's.
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2022, 18:25:15 door p.lankhaar »

disco

• Hero Member
Re: AVIM Holland bandrecorder
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2022, 11:34:25 »
De bandsnelheid zal iets vertellen over zijn toepassing. Draait hij lage snelheid dan verwacht ik data-acquisitie of stemopname. Zo te zien is de bouw handwerk, bijzonder.

DdH

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2022, 15:56:18 »
Leuk! Ik houd van puzzelen.

Ik neem aan dat de zwarte delen kunnen worden uitgevouwen en dan heb je een 'hoera'-deck, schematisch: \ /, min of meer zoals Stellavox voor de kleine Nagra. [bijlage]
Wat me verbaast, is dat het weinige rubber dat ik zie, wordt gebruikt voor de schijnbare bandspanners.
Verder zijn de spoelschotels geen tridents, maar ik geloof dat dat niet per se hoeft bij professionele machines.
De bandloop doet me denken aan de RS1500/1700-serie van Technics.
Vier tracks lijkt mij een beetje overdreven voor een stemopname.
De echomachines die ik ken, hebben een oneindige/eindloze band.
Tot slot: ik zie geen rew/ff/play knop; afstandsbediening, waarschijnlijk. Is daar een aansluiting voor?

Dirk

p.lankhaar

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2022, 18:24:44 »
Dag Dirk,
Bedankt voor je bijdrage.
Ja, dat klopt. De zwarte delen moeten worden uitgevouwen. Eigenlijk moet ik daar ook nog even een plaatje van maken.

Bij de onderste rij knoppen staat inderdaad REC/LINE, wat Will al zei.
Over die knoppen, das inderdaad een goeie. Achterop zit een RS-232 verbinding. Op de onderkant van het apparaat het vrouwtje, en bovenaan het mannetje. Waarschijnlijk moet de machine op die manier verbonden worden?

Ik heb nog een aantal foto's bijgevoegd om het nog wat duidelijker proberen te maken.
Zitten ook een tweetal foto's bij van de binnenkant.

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2022, 19:36:27 »
Aan het geheel ontbreekt nog de loopwerk besturing of hoe krijg je anders het ding aan de gang, vooruit spoelen, achteruit spoelen, afspelen, opname en misschien meerdere snelheden.

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2022, 21:08:09 »
Aan het geheel ontbreekt nog de loopwerk besturing of hoe krijg je anders het ding aan de gang, vooruit spoelen, achteruit spoelen, afspelen, opname en misschien meerdere snelheden.

Dat zal aan die 5-pins aansluiting vanachter zijn.

Misschien eens zien waar dat de draden van die aansluiting naartoe gaan?

p.lankhaar

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2022, 15:46:35 »
Via een ander forum waar ik dezelfde vraag ook had gepost, hebben we intussen geconcludeerd dat het hoogstwaarschijnlijk om een 16mm film apparaat gaat.
Op de bandrecorder wordt mogelijk Perfo-audio tape gebruikt. Audio tape met een filmvertanding.

Die opmerking over de mechanische bediening functies is ook nog een dingetje ja. Ik heb niet meer dan op de foto.

Er staat er nog eentje op Ebay die er verdacht veel op lijkt.

Hier zitten wel mechanische bediening functies in, dus mogelijk is de mijne niet compleet.

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2022, 16:04:07 »

p.lankhaar

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2022, 08:45:52 »
Dat is inderdaad ook filmtape.
Alleen voor 8mm.

Als ik de vertanding bij mijn loopwerk bekijk, moet ik deze hebben.

16mm klopt ook beter bij de afmetingen van alle rollen op het mechanische gedeelte.

disco

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2022, 13:30:59 »
Als het een recorder is voor film met geluidspoor dan zal de liefhebber daar best zijn portemonnaie voor willen trekken.

DdH

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2022, 08:40:08 »
Omdat ik op tapeheads een franse film-professional tegenkwam, heb ik hem de vraag bij de ebay-advertentie https://www.ebay.nl/itm/254795181407?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=1346-175129-2357-0&ssspo=-xQ5-1cWT3y&sssrc=2349624&ssuid=&var=&widget_ver=artemis&media=COPY [bijlage] "kun je hier iets meer over vertellen" voorgelegd. Zijn antwoord was:

[ik citeer]
This is a 16mm full stripe magnetic dubber, it's based on the chassis of Eiki NT series 16mm projectors, I have a very similar item.
Sometimes for documentaries, or certain movies that were printed in 16mm there was a technique called "double band" which was simply 2 different reels for sound and image, one reel was image only, and the other reel was a full size 16mm magnetic tape. So special projectors has to be used to screen this type of films (like Bauer P6/7 Studio, Kinoton FP18). The image and sound were synchronized as they were running through the same motor at the exact same speed.
This was mostly used in studios with the work print before making the final print with sound and image together, so they can record effects, music, voices, on several tracks with good quality and strictly synchronized to the image. Then it was processed again all together with the image (optical or magnetic soundtrack).

Some of the dubbers, like mine, have to be linked mechanically to the reel axle of a 16mm projector in order to move the tape, there are no motors inside. Some others have independent motors with a sync input and output to keep sync with the 16mm projector.
Sometimes the double band technique was also used for playing a print with an other language. It was also cheaper for "low budget" projects as the final positive print doesn't have to be printed with sound which is more expensive than to have image and sound apart.

This one for sale seems to be a model with motor inside and maybe pulse sync, it can also act as a player for full size 16mm magnetic tape !
This kind of equipment uses standard 16mm ORTF reels with a core to hold the tape in place.
[einde citaat]

Dirk