Auteur Topic: De zin en onzin van ruisarme transistoren/ weerstanden en andere componenten  (gelezen 3534 keer)

bramhartog

• Hero Member
Re: De zin en onzin van ruisarme transistoren/ weerstanden en andere componenten
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2021, 13:17:12 »
Citaat
Hij plaatste moderne geluidsarme opamps

::)

Ik heb een bakkie vol ervan, ff geluisterd maar ik hoor ze niet! ;D

pvdm

• Full Member
  • Adventures of a vintage audio geek
    • Adventures of a vintage audio geek!
Re: De zin en onzin van ruisarme transistoren/ weerstanden en andere componenten
« Reactie #16 Gepost op: 21 april 2021, 13:24:11 »
Ik zie het nu pas; ik had het door google translate gehaald. Orgineel staat er "low noise opamps", dat zou vertaald moeten worden als "ruisarme opamps" natuurlijk, en niet als "geluidsarme opamps". Het komt doordat in het engels het woord "noise" zowel gebruikt wordt voor geluid als voor lawaai/ruis. De vertaling pakte de verkeerde keuze.
Studer A80/R, B67 Mk2, A810, A807. Revox PR99; Otari MX-55 N-M;Philips N4520, N4522, DCC; Tascam 32&34B; Teac X2000R, A-3300sx2Tr; Technics RS1500, SL-1900/Ort. 2MRed, SL-P777; Mackie 24.8; KEF Q700; HiFiMan Sundara; FiiO K5 Pro
Studer ftp site:
https://www.reeltoreel.nl/

Johan TEAC

• Sr. Member
  • The magic smoke keeps us bussy
« Reactie #17 Gepost op: 21 november 2021, 08:48:31 »
Leuk verhaaltje om hier nog even toe te voegen

Het gaat over mensen die geen kennis van elektronica hebben en heel stoer ruis transistors gaan vervangen.
Ik heb een GX210 in mijn bezit gekregen en deze speelde wel maar er kwam geen geluid uit en de auto-reverse werkte niet meer.
Ik heb het ding gekregen als sloop bak.

ding bekeken en eigenlijk was deze nog compleet.
op onderzoek uit blijkt de versterker continu ge-mute te worden door de autoreverse sturing.
wat verder doorgezocht en hee er zitten 945 in een recorder van ergens 70. die waren er toen nog niet.
geen enkele spanning klopte en nog even doorgezocht blijken ze alle transistors omgedraaid te hebben. het schuine kantje is niet hel vlakke kantje.

dus door dat iemand zonder verstand van elektronica en horend van ruis transistoren hebben ze deze recorder dus verziekt door de stuur transistors te gaan vervangen.
zou niet weten hoe deze ruis kunnen veroorzaken.

aan de andere kant heb ik er weer een mooi dametje bij :)

MVG Johan

TEAC A 3300 S(X) 3440 X1000R 2300SD AKAI 630 635 650

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #18 Gepost op: 21 november 2021, 09:42:39 »
Ik check altijd van een batch nieuwe torren de config van de pootjes tevoren.
Die is inderdaad niet altijd hetzelfde, zelfs niet bij hetzelfde type.
Ik doe dat ouderwets met de twee-diodenmethode met een ohmmeter om de positie van de basis vast te stellen.
Al sinds de jaren 70 toen er nog geen digitale testers bestonden.

disco

• Hero Member
« Reactie #19 Gepost op: 29 april 2022, 12:45:46 »
Johan noemde al het verbindingssnoer als potentiële ruisoorzaak, hetgeen ik kan onderschrijven. Indien -louter als test bedoeld- een niet-afgeschermde verbinding wordt aangelegd, dan worden al die 'fijne' radiogolven rechtstreeks op de ingang van de versterker aangeboden. Je moest eens luisteren welk resultaat dat geeft op de geluidsinstallatie. Voordelige verbindingssnoeren bevatten in de regel minder dan ideale afscherming (omdat op koper werd bespaard) en laten dit effekt ten dele horen.

Enkele jaren terug heb ik facebook verlaten omdat er in de desbetreffende groepen door holle vaten klingklare nonsense werd verkocht. Opgeleide en ervaren mensen werden ronduit ondersteboven geschreeuwd door lieden die een handeltje wilden bedrijven zonder kennis van zaken. Mogelijk ligt dit gegeven ten grondslag aan de "modificeerlust" die in dit draadje wordt beschreven.

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2022, 18:32:00 »
Het is dan altijd nog zo dat een transistor geplaatst in een bepaald ontwerp door de instellingen gedwongen wordt op een bepaalde manier te werken. Alleen de ene transistor doet dat beter dan de andere. Hetzelfde gaat op voor opamps, voor zover de pen toewijzing identiek is, ook deze ic's worden gedongen op een bepaalde manier te werken, alleen de ene opamp doet het beter dan de andere. In grote regeltafels zitten duizenden opamps en dat zijn altijd nog TL072 of NE5534. Waarom?, omdat het dan betaalbaar blijft. Ga echt niet denken dat ze daar een dure OPA met op  papier betere specificaties in gaan gebruiken, dan wordt zo'n regeltafel direct een flink stuk duurder. Interessant in dit verhaal is dat het Japanse ic 4559 uit de handel gaat. Zal denk ik nog wel even duren voordat overal de voorraad op is, maar toch. Iedereen doet tegenwoordig alles met die  klote mobiel, dat heeft gevolgen voor bepaalde onderdelen die in ene onder een minimum afname komen en dus niet meer worden gemaakt. Dit  gaat ook gevolgen hebben voor de kwalitatief hoogwaardige AD en DA converters die niet in een mobieltje zitten, dat slappe aftreksel haalt waarschijnlijk de 90dB niet eens. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen.

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #21 Gepost op: 2 november 2022, 23:07:38 »
In klein signaal transistoren zijn er altijd wel een lage ruis alternatieven: Voor de bekende zwartpoot Akai toegepaste 2SC458LG zijn er ook Japanse pin compatibel mogelijkheden net zoals bij de Europesche BC149 en BC159 probleem gevallen. BC549 of BC559 of nog beter BC550 of BC560.