Auteur Topic: Grundig Tk745 problemen hoge / lage tonen  (gelezen 2677 keer)

Bas86

• Newbie
  • *
Grundig Tk745 problemen hoge / lage tonen
« Gepost op: 8 juni 2020, 13:31:21 »
Hoi vintage audio liefhebbers!

Ook ik ben een retro/vintage audio liefhebber maar een beginner!

Kort over mezelf.

Ben 34 lentes jong ;) en vind ouder audio/video spul al leuk sinds mijn jeugd de bewegende delen VU metertjes, tijd en energie in opnames stoppen echt een gevoel hebben je hebt zelf een album gemaakt.

Aflopende 20 jaar bijna niks meer met deze hobby gedaan (wel andere hobby modeltreinen)

Heb ik dit sinds begin van dit jaar weer opgepakt.

Een aantal.recorders gekocht beetje opknappen, snaartjes vervangen (bah phlilps N series smurrie) condensatoren vervangen, schoonmaken enz.

Nu kom ik tegen mijn eerste probleem aan waar ik zelf niet uit kom, onvoeldoende kennis helaas

4 weken terug kocht ik een Grundig TK 745 HiFi Stereo recorder.

Na wat schoonmaakwerk werkte het geweldig, ook opnemen werkte heel goed mooi diep en warm geluid, de behuizing ook nog gaaf, de plastic kap vol krassen helaas.
Het stond op een school en werd gebruikt voor  duitse les boekjes voorlezen. Het was nooit intensief gebruikt en de aflopende 20 jaar lag het in een kast achterin het lokaal.

Probeem is :

1

Afspelen van de band (zelf met deze recorder opgenomen!) Enkel lage en midden tonen hoorbaar,  als ik de bass/klang knop heen en weer schuif wordt het nog doffer of een beetje helderder. Ofwel de hoge tonen zijn verdwenen?

2
Versterker (rec knop ingedrukt)  (aan pc/discman/telefoon) klinken de tonen heel hoog en scherp alsof er alleen tweeters aanwezig zijn.

3
Zodra ik de opname start en de recorder gaat opnemen met de hele scherpe hoge tonen. Na terug spoelen en afspelen hoor ik helemaal niks... alsof de recorder alleen de band gewist heeft. Tijdens opnemen en afspelen beweegt het VU metertje gewoon zoals het altijd deed.

4
Het enige wat ik vrijdag gedaan had, was een band even leeg maken 2 keer 2 uur laten draaien (rec) zonder geluid alle knoppen naar beneden voor een andere recorder die moeite had met wissen van de band.

5
Ik kan er niet achter komen wat er aan de hand is met het interne electronica, alles lijkt er goed en netjes uit te zien. Ding heeft in het verleden een paar keer onderhoud gehad in de 80er jaren.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt!

Hobbyman

• Hero Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
Re: Grundig Tk745 problemen hoge / lage tonen
« Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2020, 14:27:19 »
Goed , heeeeel goed de koppen schoonmaken / polijsten.
Kun je er met een oude tandenborstel bij dan met koperpoets goed borstelen,
daarna goed schoon maken met alcohol.

Bas86

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2020, 12:10:30 »
Goed , heeeeel goed de koppen schoonmaken / polijsten.
Kun je er met een oude tandenborstel bij dan met koperpoets goed borstelen,
daarna goed schoon maken met alcohol.

Geeft dat geen krassen? een kop mag toch niet in contact komen met harde materialen?
En welke tandenborstel Soft, Medium of hard ?

Heb zelf wel intussen flink gepoetst met 96% alcohol het geluid is zeker voor de helft weer terug.

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2020, 15:45:41 »
Een tandenborstel is niet hard.
Hard is bv. een vijl, of schuurpapier.

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2020, 21:55:22 »
Je kunt er polijstmiddel op gebruiken want de Permalloy koppen zijn kei-hard spul. Daarna zoals is gezegd goed schoonmaken met 96% alkohol of IPA (Iso Propyl Alkohol, 99,5%).

Bas86

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2020, 10:47:48 »
Een tandenborstel is niet hard.
Hard is bv. een vijl, of schuurpapier.
Je hebt 3 soorten tandenborstels soft medium en hard.
Ga het proberen met koperpoets goed poetsen met de tandenborstel en dan schoonmaken daarna een dagje laten drogen.

Las trouwens op een ander forum dat tandpasta ook goed werkt, is dit echt zo?

Zijn dit harde koppen in grundig recorders?

Wel vind ik dit echt een mooi systeem met servo sturing voor die tijd
Heb meerdere recorders, wat me ook opvalt is dar de bandsnelheid verschillen van elkaar.

Neem ik met 1 een 3000(k)hz toon op, speel ik het in een Philips af zie ik 3044 khz... pak ik een Akai zie ik 2960  khz

Kan ook nergens een potmeter vinden om de bandsnelheid aan te passen, bij me casette decks kan dat wel snelheid afstellen.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2020, 11:12:08 door Bas86 »