Auteur Topic: Mysterieuze schuurvondst. Wie kent deze serieuze recorder??  (gelezen 12285 keer)

guuz1

• Hero Member
Re: Mysterieuze schuurvondst. Wie kent deze serieuze recorder??
« Reactie #30 Gepost op: 10 november 2022, 19:05:06 »
Beste N4504,

Ik waardeer je  uitgebreide research ten zeerste, maar wij blijven het fundamenteel oneens (en dat mag ook best):

BV  die spoelmotoren zijn identiek aan mijn REVOX A700 (Pabbst Aussenlaufer)  en lijken in het geheel niet op de PHILIPS EL3501 spoelmoten. Die mooie trafo is niet de typische Philips teertrafo (overigens tropenbestendig)  etc.
(Philips maakte bijna alles in-huis, zelfs WC brillen, waarom zou men dan Pabst motoren en trafo's gaan inkopen?)..

Ik ga overigens naar dat betreffende museum omdat ikzelf 7 jaar in Eindhoven heb gewoond (Ca . 300 m van de Lichttoren)  ;-).

In die tijd kon je (als je maar brutaal was) gewoon naar de Personeelswinkel op Strijp gaan (ook al werkte je niet bij Philips).
IK ging er heen om telkens een nieuwe kop van mijn EL3541 recorder te kopen en heb er destijds mooie speakers (9710M en de "Bombardon" AD1255 ) gekocht (deze speakers zijn nog steeds gewild).

Ik zag op het filmpje nog de Radio (BX-700A), de  Zwart/wit TV  en latere Kleuren TV's van mijn ouders, mijn eigen Zwart/wit en Kleuren TV destijds, plus tal van meetinstrumenten, die ik nog steeds gebruik of gebruikt heb.
Het is voor mij een tijdreis, maar altijd leuk om deze specifieke vraag ook bij de Curatoren neer te leggen.

Dus je ziet :
Ik draag PHILIPS een warm hart toe, maar het kan niet ontkend worden dat naarmate de tijd voortschreed hun recorders steeds fragieler en "goedkoper"  werden (reden waarom AKAI en andere Japanners zo'n succes werden). 

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 10 november 2022, 19:48:29 »
Het is heel goed mogelijk dat bij het sluiten van de pro afdeling en het verplaatsen van productie dat daarbij gestopt is met het maken van motoren. Dus het is heel goed mogelijk dat er gewoon Pabst werd toegepast, dat wil nog niet zeggen dat het bij Revox vandaan komt. Ik stop ermee  omdat veel afbeeldingen niet meer zijn in te zien. Uit het hoofd dacht ik dat de methode van de koppen aansluiten ook grote gelijkenis vertoont met de EL, maar kan dit niet meer checken. Ook de afbeelding met de cassettes uit de mysterieuze schuurvondst kan ik niet meer terugvinden. En ik weet zeker dat het bij de mysterieuze schuurvondst thuishoorde omdat twee modulen met DNL waren gemerkt. Dat trok mijn aandacht omdat ik met een DNR module bezig ben. Voor jou blijft de vraag staan, als het een Studer/Revox machine is hoe daar dan DNL in terecht komt ;-). Je kunt in de link met een gedeelte van de service manual onderaan lezen hoe Philips dacht over technische gegevens en schema's. En DNL was destijds een selling point van Philips.

Ik heb ooit een paar afbeeldingen gezien van regeltafels die gemaakt zouden zijn door Philips, ik heb deze niet gezien in het filmpje. Dat kan twee dingen betekenen;
1) men vind het niet bijzonder genoeg of het neemt te vele ruimte in (paar vierkante meter).
2) het is niet door Philips gemaakt met het label Philips, maar door een dochter van Philips.

Ben benieuw of je de pro recorders tegenkomt in het museum, dus Pro-12 en verder.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #32 Gepost op: 10 november 2022, 20:20:14 »
Hoi,

Ik had al vermeld dat er in het museum twee EL3501 's en een mengtafel te zien zijn:

"""
Maar ik ben van plan, als ik weer eens in Eindhoven ben,  om naar de Hurksestraat te gaan ( museum van PHILIPS producten)
https://www.youtube.com/watch?v=mMSKczU7n58

een EL3501 op 4:22

++

Kijk  het maar even na ! 

Maar we sluiten hiermee de discussie.

Ik heb weliswaar enkele recorders, maar ik pretendeer niet een kenner te zijn.
En ik heb al helemaal geen ervaring met studio's.

(enkel een liefhebber van muziek met electronica als hobby, wat handig is om die ouwe meuk weer te repareren)

guuz1

• Hero Member
« Reactie #33 Gepost op: 10 november 2022, 21:06:03 »
Hoi,

En hierbij o.a. nog wat    foto's van de  EAB Recorder  n.l.

DNL Laden,
de Pabst spoelmotoren en
de STUDER (REVOX), 2 Track  heads, zoals toegepast in de REVOX A77, B77 , A700

waar jij nog op zoek naar was.

(ze staan op de thread van het Transistor forum: 
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=68779

De Duitsers hebben bevestigd dat het NIET door EAB Muenchen gefabriceerd is.
Er zitten Philips onderdelen (PTI, Hilversum), maar toch ook Duitse: Pabst, REVOX (STUDER).

Zoals gezegd, gok ik op een eigenbouw van een begaafd PTI technicus (met hulp van zijn collega's in PTI);  Gemaakt in de werkplaatsen, na de officiele werktijd.
Maar dit is mijn persoonlijke gok!!

Nog Vriendelijke groeten  en  Hartelijk bedankt voor deze discussie

Mart

N4504AV

• Jr. Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 10 november 2022, 22:35:27 »
Hoi,

Ik had al vermeld dat er in het museum twee EL3501 's en een mengtafel te zien zijn:
Had ik gezien, mengpaneel is opgebouwd uit het modulaire systeem SM4. Philips heeft ook veel grotere systemen gebouwd zoals LDC15, LDC25, MD12. Philips  recorder Pro 12, Pro 36, Pro 71. Niet gezien in het filmpje, dat kan betekenen dat ze geproduceerd zijn door een dochter van Philips, wel het Philips naamplaatje hebben, maar niet geproduceerd in "Eindhoven". Ik had ook het idee dat de maker van het filmpje meer geïnteresseerd was in zend- en ontvangapparatuur dan in recorders ed.

Ik heb de nodige Philips recorders, mengpaneeleenheden en wat meetapparatuur, ben ook geen kenner en verbaas me nog dagelijks wat ik tegenkom met het label Philips. Dat gezegd hebbende, ik weet niet als ik een Pro 71 tegenkom of ik hem dan zou kopen mits de prijs redelijk is. Er is denk ik 0,0 aan onderdelen beschikbaar. Dat is weer het grote voordeel van een N4504 en afgeleiden, voor een paar tientjes heb je een hele bak met reserve onderdelen. Mijn visie, veel succes met eventueel verder zoeken. 

Janboel

• Full Member
« Reactie #35 Gepost op: 11 november 2022, 12:12:11 »
Leuk dat dit topic weer tot leven gekomen is. Ondanks een aantal aanknopingspunten en onderbouwde aannames blijven er natuurlijk vraagtekens over.
Als er sprake zou zijn van een samenwerking tussen Philips en EAB zou het DNL systeem met toestemming of zelfs in opdracht van Philips in een prototype toegepast kunnen zijn. Misschien gaat het om een project dat niet tot volle wasdom gekomen is.
Philips bandrecorders werden overigens vanaf enig moment (vijftiger jaren?) in Oostenrijk gebouwd en ontwikkeld. Ook had Philips een Elektro Akoestiek afdeling in Breda.
Als je daarvan de beginletters achter elkaar zet?
Als het min of meer om een prototypes gaat, kan ik me voorstellen dat je aanvankelijk met bestaande onderdelen uit de markt werkt en deze bij het produktieklaar maken deels vervangt door onderdelen uit eigen stal. Over Papst motoren gesproken. Revox gebruikte deze in de A77 maar ook dezelfde motoren die Revox gelabeld werden.
Een lang verhaal kort: Net als nu met bijvoorbeeld automotoren zullen er in de zestiger jaren, toen taperecorders volop in ontwikkeling waren, wel samenwerkingsverbanden geweest zijn en het zou me niet verwonderen als we het in die hoek moeten zoeken. Hebben jullie daar misschien meer ideeën over?

Groet, Jan

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2022, 21:09:06 »
Het DNL systeem is in Hasselt (België) ontwikkeld door dhr. vd. Sluijs. In 1972 en werd een jaar later toegepast op een paar Philips cassette recorders en pas in 1976 op de N4504 R2R. Op zich een mooie feature. Werkt goed en is opname onafhankelijk, toch +10dB extra s/n.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #37 Gepost op: 14 november 2022, 23:51:21 »
Gebasserd op de datum op de Pabst spoelmotor (10 '70),
EN DE eerste publikatie van een transistor DNL in Elektuur (ergens in 19730 ,
kan de EAB recorder volgens mij, dus na deze datum gedateerd worden (waarschijnlijk mid 1970's).

Ik ben het met Jan oneens dat een Prototype heel andere spoelmotoren zou hebben als het uiteindelijke serieprodukt (heel wat designfouten en kinderziekten komen zo niet aan het licht).

Ik denk at EAB voor Elektro Akustiek Breda toch niet correct is.
Ik denk eerder aan de voorletters /naam van de getalenteerde zelfbouwer.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #38 Gepost op: 15 november 2022, 00:13:00 »
Philips Breda  Elektro Akoustiek,    einde 1970', s

Janboel

• Full Member
« Reactie #39 Gepost op: 15 november 2022, 13:44:54 »
Ik wil alleen maar aangeven dat er ook in het verleden wel wat kruisverbanden bestaan zullen hebben. Als EAB in Duitsland deze recorder gemaakt heeft, zou dat in opdracht van bijvoorbeeld Philips geweest kunnen zijn. Philips fabriceerde in vroegere tijden heel veel onderdelen zelf maar dat hoeft m.i. niet uit te sluiten dat ze voor professionele apparaten, kleine series of prototypes af en toe niet eens buiten de deur winkelden. Uiteindelijk liet Philips overigens hun stereoapparatuur deels in Japan maken. Zoals in het begin van dit draadje gemeld, dateert de capstan motor van de mysterieuze schuurvondst uit 1961, terwijl van DNL te lezen valt dat Philips het begin 70er jaren toepaste. Als in tijdschriften (Elektuur) te lezen valt hoe je een DNL schakeling kunt maken, dan vraag ik me af in hoeverre deze schakeling door Philips gepatenteerd (en zelfs uitgevonden) was.
Met mijn voorbeeld van Papst en Revox motoren, die precies hetzelfde waren, wil ik maar aangeven dat er een nauwe samenwerking tussen deze twee firma's geweest moet zijn, maar bij welke partij het eigendom van het ontwerp van specifiek deze motor lag ?
M.a.w. voor mij sluit de toepassing van DNL in deze recorder niet per se uit dat hij door EAB in München gemaakt is noch dat de aanwezigheid van "niet Philips" motoren zou betekenen dat Philips er niets mee te maken zou hebben.  Er zijn natuurlijk ook legio voorbeelden van externe industriële ontwikkelingen die stopgezet zijn en later opgevolgd werden door interne projecten.
De gedachte van een zeer deskundige hobbyist met toegang tot onderdelen en machines kun je natuurlijk ook niet uitsluiten, maar wat wilde die er dan mee? En dan ook nog andermans naam/logo EAB en Philips DNL op de recorder ? Ook lijkt er nog een tweede exemplaar te bestaan en dat een hobbyist er twee gemaakt heeft kunnen we denk ik wel uitsluiten --> https://www.circuitsonline.net/forum/view/158246/1
Het blijft voor mij een beetje mysterie en dat houdt het wel zo leuk. M.i. niet een kwestie van ja of nee, eens of oneens , maar van mogelijkheden en waarschijnlijkheden. Zou leuk zijn als we nog wat meer aanknopingspunten vonden of iemand die er bij / nabij is geweest.

Groet, Jan

« Laatst bewerkt op: 15 november 2022, 17:23:57 door Janboel »

guuz1

• Hero Member
« Reactie #40 Gepost op: 15 november 2022, 17:28:36 »
Hoi Jan,

Fotohuis heeft op een ander Forum nog navraag gedaan naar de DNL publicaties & Schema's/printplaten in gepubliceerd in Elektuur (zowel met discrete transistors als ook later met een speciaal IC).
Ik ben oud genoeg om deze publicaties nog te herinneren maar heb al mijn Elektuurs vanaf 1971 moeten weggooien vanwege vele verhuizingen/plaatsgebrek..

Als er simpelweg een discreet DHL circuit is gebruikt is de recorder jonger dan 1973.
De spoel motoren zijn overigens van 10 1970, de capstan van 1961. Het lijkt een beetje op een allegaartje, ook gezien de relais, de speciale telefooncentrale componenten etc..

Navraag by Funkstunde.de  heeft al bevestigd dat EAB Muenchen geen recorders heeft gebouwd.

Er zijn blijkbaar minimaal 2 identieke EAB machines: er heeft zich n.l. ook een tweede eigenaar gemeld.

Dus mijn opinie: 
een Hobbyproject van een kundig technicus/technici, met ondersteuning van personeel in de verschillende technische werkplaatsen (na werktijd dat kon/mocht nog in die tijd;  Ik zelf heb die ervaringen ook met de afdelingswerkplaatsen en de Centrale Technische Dienst van THE in de mid zeventiger jaren.
Je kon bv prachtige trafo's laten wikkelen (als student moest je dan zelf het koper/kernmateriaal etc. kopen in het magazijn en voor een paar pakjes shag werd een prachtige trafo (a la REVOX A700) in de pauze voor je gewikkeld; Prachtig geïmpregneerd in Epoxy (onder vacuüm) . Werd natuurlijk niet voor iedereen gedaan, je moest wel een streepje voor hebben).
Ik heb zo'n trafo b.v. laten wikkelen voor de "Nieuwe Edwin versterker, gepubliceerd in Elektuur, 1971.

Ik zie zo iets dergelijks ook mogelijk in PTI, Hilversum).
( iK heb nog kennissen, die daar destijds gewerkt hebben; ik zal eens navragen).

De andere optie dat Philips Elektro Akoustiek Breda, een bedrijfje een speciale opdracht heeft gegeven voor een kleine serie is natuurlijk ook mogelijk (maar dan zou men m.i. er nog steeds Philips op hebben laten zetten).

Jan, als ik me niet vergis, heb jij de EAB schuurvondst gedaan, dus misschien kun jij nog bij de verkoper informeren wat hij nog weet?

Janboel

• Full Member
« Reactie #41 Gepost op: 15 november 2022, 18:20:18 »
Hallo Guuz en allen,

De persoon waar ik hem van kocht ruimde naar ik me herinner de schuur van een overleden kennis of familielid op en kon me er weinig over vertellen. Ik geloof dat er wel nog meer oude apparaten (radio's ) aanwezig waren. Dit was in Breda maar kan volledig toeval zijn.  Het "voelde" wel enigszins hetzelfde als de Philips N4450 die ik eerder in Volkel kocht. Bleek van een voormalig Philips ingenieur te zijn geweest en kwam met kunststof opbergsysteem met vele losse condensatoren, weerstanden, schakelaars, nieuwe koppen en wat dies meer zij.
Het zou interessant kunnen zijn van de andere bezitter van dezelfde recorder te horen waar zijn exemplaar vandaan komt.
Denk dat "lampje", de huidige eigenaar van "mijn" voormalige AEB al eens contact met hem heeft gehad over het logo.
Wat dat laatste betreft: De uitvoering van het logo moge niet van serieproductie kwaliteit zijn, maar het ontwerp vereist wel andere dan uitsluitend technische vaardigheden.

Groet, Jan

Hub

• Jr. Member
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 12 april 2023, 15:05:17 »
Misschien een late reactie maar wil het wel vermelden.
Inmiddels bezit ik beide (en  wellicht de  enige) EAB recorders.
Er zit een minimaal verschil in.
Op een recorder zaten geen koppendeksels en zijn ook niet uitwisselbaar met de tweede.
Dan is er ook iets gewijzigd aan het veersysteem voor het terugtrekken van de aandrukarm.
Elektrisch en elektronisch zijn beide identiek.
Helaas is de bedrading en opbouw van componenten zo ingewikkeld dat het niet in kaart te brengen is.
Bij een recorder werkt inmiddels de oorspronkelijke besturing.
Bij de ander heb ik een alternatieve besturing ingebouwd.
Ook heb ik de capstan motor bij deze recorder vervangen door een uit een B77 de oude was niet meer in balans te krijgen.
Om terug te komen op de spoelmotoren kan ik aangeven  dat deze zowel in de Braun en ASC recorders werden toegepast.
Sterker nog in deze EAB recorders zijn evenals Braun en ASC de rotors geslepen zodat hier de rembanden hier hun werk doen.
Pabst was geen onderdeel van Revox en was een van de weinigen die buitenrotor motoren maakte die in heel veel recorders werden toegepast.
Inmiddels werken  beide recorders, zowel mechanisch als opnemen en weergave.
bij weergave is echter een storende 50 Hz brom hoorbaar welke al in de weergave versterker wordt veroorzaakt.
Om die reden heb ik de weergave versterker ontleed en op schema gezet.
Op enkele weerstandswaarden na is deze identiek aan het schema van de A77
Op Tansistorforum heb ik hierover ook al een topic geplaatst.