Hoi Jan,
Fotohuis heeft op een ander Forum nog navraag gedaan naar de DNL publicaties & Schema's/printplaten in gepubliceerd in Elektuur (zowel met discrete transistors als ook later met een speciaal IC).
Ik ben oud genoeg om deze publicaties nog te herinneren maar heb al mijn Elektuurs vanaf 1971 moeten weggooien vanwege vele verhuizingen/plaatsgebrek..
Als er simpelweg een discreet DHL circuit is gebruikt is de recorder jonger dan 1973.
De spoel motoren zijn overigens van 10 1970, de capstan van 1961. Het lijkt een beetje op een allegaartje, ook gezien de relais, de speciale telefooncentrale componenten etc..
Navraag by Funkstunde.de heeft al bevestigd dat EAB Muenchen geen recorders heeft gebouwd.
Er zijn blijkbaar minimaal 2 identieke EAB machines: er heeft zich n.l. ook een tweede eigenaar gemeld.
Dus mijn opinie:
een Hobbyproject van een kundig technicus/technici, met ondersteuning van personeel in de verschillende technische werkplaatsen (na werktijd dat kon/mocht nog in die tijd; Ik zelf heb die ervaringen ook met de afdelingswerkplaatsen en de Centrale Technische Dienst van THE in de mid zeventiger jaren.
Je kon bv prachtige trafo's laten wikkelen (als student moest je dan zelf het koper/kernmateriaal etc. kopen in het magazijn en voor een paar pakjes shag werd een prachtige trafo (a la REVOX A700) in de pauze voor je gewikkeld; Prachtig geïmpregneerd in Epoxy (onder vacuüm) . Werd natuurlijk niet voor iedereen gedaan, je moest wel een streepje voor hebben).
Ik heb zo'n trafo b.v. laten wikkelen voor de "Nieuwe Edwin versterker, gepubliceerd in Elektuur, 1971.
Ik zie zo iets dergelijks ook mogelijk in PTI, Hilversum).
( iK heb nog kennissen, die daar destijds gewerkt hebben; ik zal eens navragen).
De andere optie dat Philips Elektro Akoustiek Breda, een bedrijfje een speciale opdracht heeft gegeven voor een kleine serie is natuurlijk ook mogelijk (maar dan zou men m.i. er nog steeds Philips op hebben laten zetten).
Jan, als ik me niet vergis, heb jij de EAB schuurvondst gedaan, dus misschien kun jij nog bij de verkoper informeren wat hij nog weet?