Auteur Topic: N4520  (gelezen 98 keer)

Jeffrey

• Jr. Member
  • **
  • Niet dagelijks online
N4520
« Gepost op: 12 mei 2022, 12:02:09 »
Dag liefhebbers van het vlaggenschip van de Philips-tapedecks! Ik geniet nog wekelijks van mijn N4520, maar wat gebeurt me nu??
Het lampje van de linker VU-meter gaf opeens de geest! En dat na pas 44 jaar!
Maar alle gekheid op een stokje: mijn vraag luidt: in hoeverre is een LEEK in staat om dat lampje te vervangen en bovenal: zijn die dingen nog te krijgen?
Dank jullie wel voor de aandacht en nog een mooie dag!

Jeffrey.
😉😉😉Jeffrey

guuz1

• Hero Member
Re: N4520
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2022, 09:21:12 »
Hi Jeffrey,

De lampjes zijn nog verkrijgbaar o.a. bij https://shop.mfbfreaks.com/product-categorie/componenten/gloeilampjes/
 (maar kunnen evt. ook door LED lampjes worden vervangen).
Echter,  ze zitten op een klein printplaatje gesoldeerd (zgn. draadlampjes).
Je moet dus kunnen solderen.

In de service manual staat een "exploded view"  tekening, waaruit duidelijk blijkt welke schroeven moeten losgemaakt.
Groot voordeel vergeleken met Japanse VU meters, bv TEAC is dat je de VU meter zelf niet hoeft te openen.
Ze gebruiken een standaard meter zonder lampjes en de de lampjes zijn gemonteerd  op een printed circuit stripje onder de meter.

Als je denkt demonteren en solderen binnen je capaciteiten zijn, kan ik details geven in een volgende mail. 

Zie ook:

https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?p=291580&hilit=lampje+N4520#p291580

NB>  Het is belangrijk je netspanningskeuzeop 240 V ~ te zetten.  tegenwoordig loopt in mijn buurt de netspanning regelmatig op tot 245V ~ !!

Fotohuis

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2022, 12:46:36 »
Inderdaad de selector op 240VAC zetten, scheelt onnodige warmte ontwikkeling en de (nieuwe) lampjes gaan dan weer langer mee.

Jeffrey

• Jr. Member
  • **
  • Niet dagelijks online
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 15:04:42 »
Dag Guuz1 en Fotohuis,

Beide dank voor de ruggensteun, e.e.a. is al een stuk duidelijker voor me geworden en wat dat solderen betreft, ken ik wel een persoon binnen mijn vriendenkring die handig is met zo'n ding. Wat ik overigens vergeten ben te vermelden is, dat behalve 't lampje ook de VU-meter 't niet meer doet.
Is dit reden tot een 'grotere operatie' of ...............???

Dank voor het meedenken! Groet, Jeffrey!
😉😉😉Jeffrey