Auteur Topic: Grundig TK-40: zamac- en versterkerprobleem  (gelezen 910 keer)

C.B.

• Full Member
Grundig TK-40: zamac- en versterkerprobleem
« Gepost op: 6 april 2022, 18:37:49 »
De titel zegt het al; ik heb een Grundig TK-40, waaraan er wat scheelt. Het zamac (of zoiets) "onderstel" van de opname-/afspeelkop breekt als g'ernaar kijkt, en de versterker levert niks dan een aanhoudend, luid, heel vervelend gebrom, waar de volumeregeling geen vat op heeft... Het ontbreekt mij vooralsnog aan voldoende kennis om alles juist door te meten enz...
Maar is er een waarschijnlijke oorzaak, is het iets veelvoorkomend bij buizentoestellen, zijn het de weerstanden of de condensators,...?
Ik zou hem graag houden, want er is voor mij maar weinig plezantere elektronica dan met buizen. Ok, er zijn er zo meer, die ook 4 sporen stereo kunnen opnemen buiten alleen afspelen, die goedkoop te vinden zijn,... maar zelf repareren doe'k liever uiteraard.
Mechanisch is er niks mis mee.

Cyriel

C.B.

• Full Member
Re: Grundig TK-40: zamac- en versterkerprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2022, 19:50:51 »
Het zamacprobleem is opgelost met wat puzzelwerk, een beetje schrijfblokkarton en en halve tube lijm.
Het probleem van de brom is ook gekend: de elco die van de spanning uit de gelijkrichter echt "propere" gelijkspanning maakt (noemt dat niet de afvlakelco?) moet vervangen worden. Ik hoorde dat van iemand, dat dat wel vaker een probleem was, en toen ik er mijn oscilloscoop aangehangen en inderdaad, na vergelijken met een batterij en mijn regelbare voedingske, bleek het daar te zitten.
 Ik heb wel eens gehoord dat door het toestel met een gloeilamp in serie op te starten, hij weer "gerepareerd" kan worden, maar hoe doe ik dat het best?

Cyriel

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2022, 00:06:56 »
Ik heb op een plankje twee stopcontacten (wandcontactdozen) in serie gezet.
In de ene steek je een snoer met fitting voor een geschikte gloeilamp van 40 a 75 W, in de ander je versterker of radio.

C.B.

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2022, 09:58:46 »
Ik heb op een plankje twee stopcontacten (wandcontactdozen) in serie gezet.
In de ene steek je een snoer met fitting voor een geschikte gloeilamp van 40 a 75 W, in de ander je versterker of radio.

Bedankt!

Cyriel

C.B.

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2022, 17:23:32 »
Ik heb de bandrecorder eerst opgestart met een lamp in serie (7w - 25w -7w en 25w in parallel - 60w) en de brom is aanzienlijk verminderd. Maar dat is nog te veel. Gelukkig had ik twee condensators van 47 microfarad gekocht. Die heb ik gemonteerd, maar de brom is nog altijd aanwezig...
Ze hadden wel geen condensator van 10 microfarad (voor in het 'blik' van 50-50-8 microfarad). Zou dat het probleem zijn?

Cyriel