Auteur Topic: de PR99, watertanden?  (gelezen 1758 keer)

Marotick

  • Koekiemonster
  • ******
  • Berichten: 561
de PR99, watertanden?
« Gepost op: 20 juni 2021, 14:37:10 »
Veel mensen willen of zoeken een PR99 en dan liefst een MK3.
De MK3 is de laatste versie van de PR reeks en bijna iedereen denk dat die dan ook de beste is. Maar is dat ook zo?
Als we naar het gehele PR concept kijken dan zien we dat de B77 daar aan de basis heeft gestaan. Wat is er dan zo bijzonder aan de PR99?
De PR99 serie is een geprofessioneele versie van de B77.
De PR machines zijn allemaal 19 en 38 cm/sec. recorders, want ja een professionele recorder neemt het beste op met half spoor en op 38. Die kwaliteit krijg je nooit met een kwart spoor recorder op 9,5.
Maar de PRretjes hebben ook nog iets anders in huis, trafo's aan de ingangen en trafo's aan de uitgang.
Dat heet dan symetrische in en uitgangen.
Dat is mooi want door de in en uitgangs trafo's zijn de ingangs en uitgangs verbindingen gescheiden van de massa van de recorder. Op zich is dat al wat overbodig want door de voedings transformator is de recorder al aarde vrij, maar toch.
De transformatoren hebben nog een groot voordeel want de verbinding waarop de recorder zijn signaal ontvangt kan honderden meters lang zijn en hoeven ook niet afgeschermd te zijn. De storingen die onderweg door de draad wordt opgepikt zijn in allebei de draden even groot en in fase met elkaar en daardoor worden die storingen geheel geëlimineerd door de ingangs trafo. Dat effect is meteen weg als 1 van de draden aan massa (aarde) wordt gelegd. Prachtige voordelen die symetrische in en uitgangen hebben, maar als je een studio hebt dat om de revox heen is gebouwd dan zullen de aansluitingen kort zijn en dan heb je niets aan die symetrische in of uitgang.
Die trafo's hebben ook nog wat nadelen. Een transformator brengt een wisselen magnetisch veld over van de éne spoel naar de ander door het mu metaal dat door de primaire spoel een magnetisch veld opwekt. Wordt dat signaal te groot dan loopt het magnetisch veld vast en zal toename van het signaal niet leiden tot een toename in de andere spoel. Dat magnetisme verloopt volgen een hysteresislus. Ook is geeft een trafo niet een 100% de doorgegeven frequentie bereik door, hoewel de hele dure trafo's daar toch verrassend goed in zijn.
Heb je een PR99 en zijn de kabels van en naar de PR kort dan zou je kunnen overwegen om de trafo's weg te laten of het signaal direct toe te voegen aan de ingangs versterker en direct van de output versterker naar de ingang van bijvoorbeeld een mengpaneel.
Maar als je dat doet heb je weer bijna een B77.
Bijna want de MK1 en de MK2 heeft iets dat de MK3 niet heeft, synchronisatie.
Meersporen recorders hebben dat ook want stel op een 16 meersporen recorder staat op spoor 1 t/m 12 een orkestje en nu moet er alleen nog een zanger bijgevoegd worden.
Als dat orkest afgespeeld zou worden via de weergave kop dan kan de zanger het hele orkest prima horen en als die dan begint mee te zingen wat doe je dan met de zang? Opnemen op spoor 13? Dat lijkt logisch maar als dan het hele orkest bij de weergave kop is dan begint de zang bij de opname kop en daar zit algauw enkele centimeters tussen, dus tijdsverschil.
Bij een meersporen recorder is het mogelijk om het orkest af te spelen via de opname kop die dan even geschakeld staat om weer te geven.
Als nu de zanger met het orkest meezingt en zijn zang wordt opgenomen op spoor 13 dan is er geen tijdsverschil tussen orkest en zang.
Spoor 14, 15 en 16 zou nog gebruikt kunnen worden door een koortje oid.
Bij de PR MK1 en 2 is dat ook mogelijk. Eén van de sporen kan weergegeven worden via de opname kop terwijl het andere spoor van de opname kop iets kan opnemen. De 2 signalen zijn dan geheel gelijktijdig.
Ik denk dat dit zo weinig gebruikt werd dat ze dat bij de MK3 maar hebben laten vallen.

Jack Marotick

DdH

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 120
Re: de PR99, watertanden?
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2021, 14:10:27 »
Dag Marotick,

"Tapedeck- en opnametechnologie voor gevorderden"  ;)

Ik vond het uitstekend uitgelegd en heel interessant, ook al beschouw ik mijzelf als een beginner; hartelijk dank!

Dirk

Rveke

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 1
Re: de PR99, watertanden?
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2022, 20:00:07 »
Niet alle PR’99 zijn high speed.
Ik heb bvb eentje van elk.





ben buchta

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 15
  • audio en nog eens audio
Re: de PR99, watertanden?
« Reactie #3 Gepost op: 3 november 2022, 23:48:41 »
beste,

er zijn nog andere verschillen tussen deze toestellen en tussen de B77:

a) PR zijn volledig in metal gebouwd: alleen vocht kan deze recorders klein krijgen

b) PR kan een (beetje) beter FF en FR, door groter band spanning en linker arm, maar nog steeds niet ideaal voor archives

c) I heeft dezelfde Bias oscillator dan B77; II en III hebben een echte power oscillator (LPR band kan zonder modif niet
     afgeregeld worden

d) II en III hebben en regelbare hoog equalizer in reproduce

e) alleen bij III is het mogelijk om de voor-na band controle af te regelen voor de TWEE snelheden

f) II en III kunnen via IR gestuurd worden via bv B206 ontvanger of dg ; dus ook de locator (!)

g) I en II hebben een quasi onbruikbare dyn micro ingang, zolang de optionele ingangs trafos er niet zijn

h) opgelet PR : er bestaan mono machines;  ook  reproduce only; of  volspoor...

i) B77 heeft een handvat; PR moeilijker te transporteren ( ik doe opnames in kerken,etc...)

j) III is gevraagd want dit is het minst oude toestel; II is het meest volledige

k) opgelet : de A77 is nog steeds beter dan deze B en PR : minder scrape flutter

l) toestellen zijn alleen voor 27 cm spoelen ontworpen !! ev 18 cm, maar al met meer jank !! NOOIT kleiner spoelen
   gebruiken; er is geen band trek regeling: deze wordt door het koppel/toerental van de AC motoren bereikt: een
   meesterwerk...maar alleen voor 27 cm spoelen!!

m) herhaling : NOOIT de band geleider die de hoogte bepaald wijzigen

dit zijn zo ongeveer de grootste verschillen; ook fader start, papierkorf op de PR

succes

Ben