Auteur Topic: Beovox M100-2  (gelezen 4474 keer)

RaoulRevox

• Jr. Member
  • **
  • Buizenfreaky
Beovox M100-2
« Gepost op: 10 juli 2014, 16:19:18 »
Vraagje, heeft iemand ervaring met deze speakers (5 weg systeem), heb ze op de kop kunnen tikken maar zie al direct dat de "filler" luidsprekers ge-refoamd moet worden vraag is of het de moeite is om daar kosten aan te doen?? Heb geen idee hoeveel die spullen gekost hebben, ik weet wel dat ze van 1980 zijn.
grt
Raoul

Integra

• Newbie
  • *
  • Teac / Tascam freak!!!
    • foto's oude studio
Re: Beovox M100-2
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2014, 17:17:03 »
Ik heb zelf de M100 proto.
De productie M100 en M100-2 heb ik ook gehad...

De M100-2 (sorry) is wel de minste van het stel.

Refoamen kan bij diverse bedrijven, mogelijk kun je het zelf.
Meestal zijn ook de mid domes gaan doorhangen waardoor de spreekspoel aanloopt. Ook dit kan door refoamen verholpen worden (maar geen makkelijke klus!)
Verder zul je eigenlijk ook het filter moeten reviseren, want de bipolaire elco's die er in zitten zijn z?ker verlopen in waarde. Gevolg is dat de kantelfrequenties niet meer kloppen.
Hierdoor klinkt de speaker niet zoals het hoort maar kan ook schade brengen aan de units.

Mijn Proto's zijn geheel gereviseerd, filter met MKC's en v.d. Hul bekabeling. Nieuwe mid dome units, gerefoamde filler units, gereviseerde tweeters en nieuwe supertweeters.

Proto is van 1974, M100 is geloof ik van 1978, M100-2 zou inderdaad van 1980 kunnen zijn, zijn door een eenvoudiger filter (waardoor ze helaas wel minder presteren) makkelijker aan te sturen.

RaoulRevox

• Jr. Member
  • **
  • Buizenfreaky
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2014, 14:30:43 »
Hey Intigra,

Bedankt voor de info, nu weet ik al wat meer over dit stel haha.
Ja ik zal zien wat ik er mee doe, misschien verder verkopen of zo??

grt
Raoul

Integra

• Newbie
  • *
  • Teac / Tascam freak!!!
    • foto's oude studio
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2014, 14:56:16 »
Of toch herstellen.  Het zijn wel imposante speakers om te zien, en slecht klinkt de M100-2 nu ook weer niet ;)
Alleen er zit wel werk in...

RaoulRevox

• Jr. Member
  • **
  • Buizenfreaky
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2014, 14:38:33 »
OK, de "filler" speaker is hersteld (gerefoamd) alsook enkele draden van de netwerkprint die afgebroken waren. Whoaaa what a sound.....
Volgende stap is de componenten van de netwerkprint checken en eventueel vervangen. Verder een degelijke aansluit klem monteren per speaker want z'on din stekkerke daar heb ik het niet zo voor. De poten waren er niet bij maar geen centje spijt, als grondstaander functioneert die uitstekend, heb zelf pootjes onder gezet maar zodanig dat de speaker iets naar achter held. Heb nu even m'n B&W DM14 opzij gezet....haha. De woofer is een SEAS H190 33F WFA, de filler speaker is een 3" cone van Peerless, de mid-range is een ITT Schoub-Lorenz LPKM 130/50/ 120T, de eerste tweeter is een SEAS 1"1/2 en de hoogste tweeterr is een Philips type.
Werk aan de winkel....
grt
Raoul

Integra

• Newbie
  • *
  • Teac / Tascam freak!!!
    • foto's oude studio
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2014, 15:29:42 »
Alle condensators op het filter vervangen ;)
Eventueel kunnen die in het "laag" gedeelte blijven zitten, maar de rest, gewoon vervangen. Gaat ie beter klinken (want frequentie overgangen kloppen weer) en minder risico op opblazen.

En verder, ze moeten inderdaad achterover hellen... hoeveel is smaakgebonden, hoe verder achterover, hoe meer mid/hoog en minder laag.
Gewoon rechtop zetten resulteert in bonkend laag, veel staandegolf vorming en gebrek aan hoog (en weinig detail in het mid :P )
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2014, 15:31:39 door Integra »