Auteur Topic: A77 verliest snelheid na indrukken <PLAY>  (gelezen 226 keer)

Tint@gel

• Newbie
  • *
A77 verliest snelheid na indrukken <PLAY>
« Gepost op: 6 november 2023, 21:53:25 »
Geachte forumgenoten,
Met veel interesse lees ik regelmatig door verschillende topics over de Revox A77 heen en ik heb daar al de nodige informatie gelezen die ik zelf ook kon gebruiken bij het reviseren van mijn eigen (geërfde) machine en kocht ook onderdelen van Super Jack Marotik via MP. Ik ben daardoor een heel eind gekomen met de revisie en gebruik mijn A77 MKIII nu vaak en ben daar best een beetje trots op. Prachtige onverwoestbare machine.
Nu loop ik alleen de laatste tijd steeds regelmatiger tegen het volgende probleem aan. Vanavond ook weer en nu werd het tijd om eens een vraag in dit forum te stellen. Hopelijk is er iemand die raad weet hiermee. Ongetwijfeld!
Het geval wil dat als ik de machine aan zet en vervolgens op play druk de band op de juiste snelheid begint te spelen, maar dan vrijwel meteen langzaam vertraagt tot dat hij nagenoeg stil staat. Als ik hem dan weer stop hoor ik dan het vliegwiel/de capstan eerst een beetje 'brommen' en vervolgens een beetje janken als dit weer op de juiste toerental wordt teruggebracht. Druk ik dan weer op play, dan gebeurt weer hetzelfde. Maar soms gaat het ook in een keer goed of na enige tijd proberen.
Heeft iemand van jullie een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Ik heb al eens wat electronica op de Drive en Speed control print vervangen. Maar ik vermoed dat ik de oorzaak toch daar ergens moet zoeken.
Ik hoor graag jullie suggesties. Bij voorbaat hartelijk dank!
« Laatst bewerkt op: 7 november 2023, 18:11:54 door Tint@gel »

bramhartog

• Hero Member
Re: A77 verliest snelheid na indrukken <PLAY>
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2023, 10:49:03 »
Ik lees dat de machine gereviseerd is?

Want dit probleem lijkt gewoon op motor condensatoren die "op" zijn.

Ik geloof vast dat "Ome Jack" deze ook wel verkoopt!

Tint@gel

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2023, 18:21:32 »
Hallo Bram,
Dank voor je reactie!
Bedoel je met de 'motorcondensatoren' de Rifa's van o.m. 0,47uF, want die heb ik al vervangen.
Of bedoel je die hele grote elco's?

bramhartog

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2023, 21:47:10 »
Het gaat hier om de grote elco's, de rifa's zijn vonkenblussers voor schakelaars en relais.

Tint@gel

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2023, 23:01:54 »
Ok. Dat zou kunnen, want die heb ik nog niet vervangen.
Ik ga kijken wat Jack in de aanbieding heeft. Dank je voor de tip!