Dag Frank (en anderen die dit lezen),
De drukrol-arm was met de hand redelijk goed te bewegen, dus die was nog niet vastgekoekt.
Het mechanisme van de Crossfieldkop en de daaraan gekoppelde bandafhouder-pen kon ik ook bewegen, maar dat ging aanzienlijk stroperiger.
Kuni -eigenlijk heet hij Matthias- heeft me uitgelegd hoe de arm eraf moet. Vooral de
\
O
/
borgveer verwijderen was lastig.
Schoonmaken van beide vuile draaipunten aan de onderkant van de koppenbrug met IPA en daarna een heel klein beetje kogellagervet: soepel!.
Alles weer in elkaar gezet en het mechanisme -dit keer
inclusief X-kop en pen- bewoog zoals het hoort.
Dat wil zeggen: af en toe, als ik het een handje hielp door de arm met mijn vingers in de goede richting te duwen.
Als ik dat niet deed, maakte het complete mechanisme de beweging tot halverwege en sloeg vervolgens af.
Ik vermoedde dat de 'solenoid' (ik weet de correcte Nederlandse term niet) niet voldoende kracht meer heeft en de bijbehorende microswitch niet voldoende activeert. Of is het "Hij doet het wel of hij doet het niet, nooit iets ertussenin"?
Gelukkig heb ik nog een 8 cm-spoeltje met band, zodat ik daarlangs kan. Toen ik de solenoid een handje hielp: succes!

Valt er iets te smeren aan een solenoid? Zoja, waarmee?
Nog twee vragen:
* Waar zoek ik de beruchte RIFA-vonkblussers/snubbers in dit model voordat ze ontploffen en waarmee kan ik ze het beste vervangen?
* Ik meen iets gelezen te hebben dat bij dit model de VU-meters alleen bij opname actief zijn en niet bij weergave. Klopt dat?
Hartelijke groeten van
Dirk