Auteur Topic: probleem  (gelezen 440 keer)

kidaed

• Newbie
  • *
probleem
« Gepost op: 19 september 2023, 11:08:09 »
Hallo ik heb een grundig TK 140 Deluxe en ik ervaar het volgende probleem. Bij de meeste banden kan ik of de ene kant of de andere kant afspelen door middel van de 1-2 of 3-4 knop . Nu heb ik ook een band waarop ik zelf als klein kind staat en daarop hoor ik de ene kant goed maar als ik hem de andere kant op speel dan is het net of het versneld word afgespeeld zegt dit iemand iets . En kan dat opgelost worden.

m.v.g Ida

C.B.

• Sr. Member
Re: probleem
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2023, 13:07:40 »
Die andere kant op een tragere snelheid afspelen?

guuz1

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2023, 10:06:30 »
Hallo,

Het volgende kan het geval zijn;

1)
De Grundig TK140  https://www.radiomuseum.org/r/grundig_de_luxe_tk140l.html

is een zgn. 4 spoors recorder, dat betekent dat je als je met een volle spoel links (zoals gebruikelijk) 2 sporen (1 & 2 ) kunt opnemen  (2 kanaals stereo, of 2 x aparte tracks mono).
Vervolgens, als de rechterspoel uiteindelijk vol is, moet je de (nu volle) rechterspoel links monteren en de nu lege linkerspoel rechts.

Je kunt nu nogmaals 2 sporen opnemen (3 & 4).
Een 4 sporen recorder heeft dan totaal 4 sporen;  logisch  :-)

zie: plaatje

2) Een  (mono) 2 sporen recorder heeft 1 spoor heen (mono) en 1 spoor (mono)  terug.
(ook hier moet je de spoelen aan het eind verwisselen), om het tweede spoor te gebruiken.

2)
Als je vader eerst een 2 sporen recorder heeft gehad (met de opname van jezef) kun je die banden eigenlijk niet goed afspelen op een 4 sporen recorder.
Je hoort dan 1 spoor  tamelijk goed en het andere  spoor achterstevoren (als je de TRACK schakelaar omschakelt).

Dit is volgens mij het  geval.

Test
laat die betreffende band helemaal afspelen, plaats de volle spoel links en de nu lege spoel rechts en speel weer af.

Nu moet weer 1 kanaal goed klinken  en het andere achterstevoren.

Grote kans dat je jezelf nu wel goed (vooruit) hoort!  Dit is nl kanaal # 2 van de mono opname.

Ben benieuwd of dit zo lukt;  laat het even weten!

kidaed

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2023, 16:41:17 »
Bedankt voor de reactie . Wij hebben hier nog eens lopen spitten en hebben dus de gebruiksaanwijzing gevonden van de bandrecorder waar de banden mee opgenomen zijn en dat is de :
Philips tweesporen bandrecorder 4304 . We gaan nog verder zoeken of die toevallig ook nog hier staat ergens en hopelijk kunnen we de banden dan wel afspelen . Ik houd u op de hoogte

guuz1

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2023, 23:30:43 »
Hoi,

Je kunt de het tweede spoor (van de 2 sporenband) ook eenvoudig op je viersporen recorder afspelen.

1)
1 "kant"  van de oude  2 sporenband  (Volle spoel links, lege rechts)  helemaal afspelen
 De sporenschakelaar ( 1-4 /2-3) op de 4-sporen recorder  heeft maar in een stand een verstaanbaar signaal ,  in de andere stand hoor je het tweede spoor (van de 2 sporen band) achterstevoren. 
Dit is normaal

2)
Als de linkerspoel dan helemaal leeg is (en de rechter spoel  dus vol), de 2 spoelen verwisselen: de volle weer naar  de linker spoelschotel en de lege spoel weer naar de rechter spoelschotel. En de band weer inrijgen op dezelfde manier.

Herhaal 1) : je hoort nu 1 weer een verstaanbaar spoor (nl datgene wat je eerst achteruit hoorde) , maar nu is het verstaanbare spoor van 1)  achterstevoren.

Dus een tweesporen band kun je op een 4 sporen bandrecorder afspelen (alleen is het geluid wat zwakker, iets meer ruis, omdat het spoor niet ten volle wordt benut.

Als je de oude 2 sporenrecorder aan de praat krijgt moet je ook de spoelen verwisselen!
 (een casettebandje moet je toch ook omdraaien  om de andere kant te kunnen horen!  Maar dat ging wat makkelijker.)

Succes ermee!!