Auteur Topic: Denon bandrecorder 7H-41 wie kent deze  (gelezen 667 keer)

Rob W

• Jr. Member
  • **
Denon bandrecorder 7H-41 wie kent deze
« Gepost op: 13 december 2023, 10:20:45 »
Beste leden,

Ik heb via een kennis een bandrecorder gekregen van het merk DENON. Op de deksel/stofkap staat Solid State 4-track type 7H=41

De recorder is een klein beetje defect. Op de motor zit een kleine poelie waarop een rubber profiel hoort te zitten. Maar deze is compleet vloeibaar geworden en door de recorder verspreid (zelfde effect als de riemen van een Philips recorder).

Ik kan van deze bandrecorder (die er veel weg heeft van de Sony TC serie eind jaren 60 begin 70) geen enkele informatie vinden, laat staan een user of service manual.
Ik heb na lang zoeken 1 foto gevonden van een DENON 7H-40 en daar lijkt die wel op, maar ook van dat type verder niks te vinden.

Ik zal zsm wat foto's bijvoegen.

Rob

Rob W

• Jr. Member
  • **
Re: Denon bandrecorder 7H-41 wie kent deze
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2023, 12:58:11 »
Hierbij een foto die ik op Facebook gevonden heb

GWilbrink

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2023, 13:53:32 »
Zover ik weet heeft Denon haar tape recorders in de jaren 60 laten maken door andere fabrikanten. Kwaliteit is dus lang niet zo hoog als Denon in de jaren 80. Ik ken ‘t model zelf niet, maar het lijkt wel op een jaren 60 modelletje. Misschien dat je de pulley kan vervangen voor eentje van een totaal ander merk? Als het niet van al teveel waarde is zou ik er niet veel moeite in gaan stoppen; de jaren 60 machines van Denon zijn lastig goed werkend te krijgen en als ze werken zijn ze lang niet zo goed als een modelletje van tien jaar nieuwer.

Maar als je graag een uitdaging wilt, ga vooral je gang! ;D
Keep things simple, and even simpler!

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2023, 22:03:01 »
Van buitenaf lijkt het een soort Sony-mechanisme te zijn.
Misschien in die richting zoeken?

GWilbrink

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2023, 22:20:17 »
Valt te proberen, ik weet niet precies welke fabrikant Denon had ingehuurd. Stuur anders wat foto’s van de recorder en ‘t mechanisme.
Keep things simple, and even simpler!

Rob W

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2023, 18:01:04 »
Hierbij wat foto’s van het mechaniek. Veel voorkomend systeem wat je ook bij Akai en Sony veel ziet.
Het brons kleurige wieltje hoort een rubberen profiel te hebben wat nu is vergaan.
Het wieltje wordt opgesloten door 2 witte ringen met een wat ruw oppervlak voor grip.
Dit wordt aangedrukt met een redelijk zware veer en borg.

De poelie heeft een as maat van 6 mm. De dikte is 5 mm en ik vermoed dat de buiten maat ongeveer 25 mm zal zijn geweest.
De twee spoel houders kunnen heen en weer bewegen waardoor er tegendruk op de rubberen poelie ontstaat wat weer grip creeert.

Vrij simpel allemaal. Nu alleen wieltje vinden met rubber dan kan die weer spoelen. Afspelen doet die inmiddels weer prima.

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2023, 21:18:37 »
Liep er geen riem tussen die poelie en een wiel achter/onder het linkerplateau?

Rob W

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2023, 19:52:17 »
Nee geen riem. De poelie op de motor drukt tegen de linker spoel schotel bij terug spoelen.
Bij vooruit spoelen drukt de poelie tegen een metalen ring die achter de rechter rubberen wiel zit.
Die is nu niet te zien op de foto’s

Er loopt een riem van de linker spoel houder die naar de band teller gaat.
Een 2e riem loopt van de rechter spoel houder naar het vliegwiel. Ik denk dat die zorgt voor de bandspanning tijdens afspelen.

Gek genoeg zijn beide riemen nog in prima staat.