Auteur Topic: Dual 1226  (gelezen 478 keer)

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Dual 1226
« Gepost op: 11 maart 2023, 17:14:23 »
Ik heb hier zo'n apparaat, maar direct na het starten van de tafel slaat hij weer af.
Iemand hier ervaring mee?

Verder ontbreekt de headshell. Bij een andere Dual idem.

Dus als iemand het antwoord weet of twee headshells heeft liggen hou ik me aanbevolen.

guuz1

• Hero Member
Re: Dual 1226
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2023, 20:43:17 »
Hi Sterremuur,

Geen ervaring  mee, maar misschien helpt de Service manual

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2023, 22:14:45 »
Ik heb een iets eerdere versie ervan. Een beetje ingewikkelder, maar een gelijkaardige basis.

Ik verdenk de hefboom die de motorschakelaar bedient. Die is via een soort tandje gekoppeld aan het grote gele tandwiel - in rust valt dat tandje dan in een inkeping op dat tandwiel, hetgeen dus de hefboom beweegt en zo de motor uitschakelt. De hefboom wordt ook bewogen door de arm; als de arm naar links bewogen wordt, wordt op die manier ook de motorschakelaar bediend; op de 'eindcyclus' begint het gele tandwiel te draaien door de plateau. Uiteindelijk valt dan dat tandje weer in die inkeping en slaat hij af. De afstelling dus vooral denk ik.

Maar hierdoor komen we misschien bij een tweede mogelijkheid: dat gele tandwiel mist -bij mij in ieder geval- een paar tandjes, zodat als hij de 'begincyclus' doorlopen heeft, hij gewoon blijft lopen zonder dat tandwiel aan te drijven. Hier zou er dan ook iets kunnen aan schorten.

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2023, 22:16:56 »
De meeste Duals vanaf de jaren '60 hebben dezelfde headshell, dus de meeste zijn onderling inwisselbaar. Ge ziet dat bv. de armen quasi allemaal dezelfde zijn.