Auteur Topic: Denon PMA 737 rechts kraakt  (gelezen 1491 keer)

Jippetje

• Hero Member
Denon PMA 737 rechts kraakt
« Gepost op: 30 december 2022, 18:58:27 »
Ik heb een 737 die spontaan rechts minder geluid doorlaat als links.
Kraakt ook een vervormt. Vanzelf beide aansluitingen A/B geprobeerd, helaas geen verschil.
Alleen bij het gebruik van de platenspeler.
Bij het gebruik van de Cd spelen geen probleem.
Wie heeft er  een idee.

Jan
« Laatst bewerkt op: 30 december 2022, 19:21:10 door Jippetje »

guuz1

• Hero Member
Re: Denon PMA 737 rechts kraakt
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2022, 10:55:51 »
Hallo Jan,

Als de versterker DENON PM737 goed werkt op de AUX ingang op beide kanalen, moet de fout ervoor zitten

De fout moet dan in de Input schakelaar of de PHONO (MD ) voorversterker zitten.
(zie 2 bijlagen en het service manual).

In de PHONO voorversterker zit een dubbel FET en een Mitsubishu Opamp.

Zonder metingen verdenk ik de laatste;

Maar systematisch zoeken, met een signaal generator en eventueel een scoop (als je die hebt), waar precies het probleem optreedt.
(de dubbel FET, zou nl. ook wel eens stuk kunnen zijn).

Ik ga bij het bovenstaande ervan uit dat de voedingsspanningen naar de Phono amp OK zijn. (meten!).

Ik heb geen ervaring met DENON versterkers, maar de fout moet in deze hoek zitten  als ik zo naar het schema kijk.

Een goed uiteinde vanavond, en al het Beste voor 2023 toegewenst!!

Jippetje

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2022, 12:30:19 »
Dank je voor je reactie, ik ga er volgend jaar induiken.

Natuurlijk voor jou, en een ieder die deze topic leest een goed en gezond 2023.

Jan

Jippetje

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2022, 13:52:35 »
Kon toch niet wachten
Heb de pickup van de buren even geleend, het licht niet aan de versterker. Deze Dual doet het perfect.
Conclusie ligt aan mijn Pickup. Heb helaas geen andere naald  om uit te proberen of het evt. daar aan licht.
De buren vonden het niet z'n goed idee om die van hun Pickup te wisselen. (kan ik me iets bij voorstellen)
Waar zou ik evt in de Pu kunnen zoeken?
Jan

Dit wordt echt pas volgend jaar

guuz1

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2022, 15:46:34 »
Jan,

Ik zou eerst even de bekabeling van de platenspeler doormeten met een Ohm Meter:

Linker Kanaal  : TIP RCA plug   -> aansluiting op MD   PU element  WIT       0 Ohm
Rechter kanaal: TIP  RCA plug  -> aansluiting op MD   PU element    ROOD  0 Ohm

Massa versterker - > elk van de 2 resterende aansluitingen op het PU element  (BLAUW resp. GROEN).  0 Ohm

https://www.henleyaudio.co.uk/cartridge-installation

NB In sommige platenspelers zit een MUTE schakelaar (sluit de signaal draden naar aarde  als de arm omhoog gaat) : daar kan ook een kortsluiting of los kontakt zitten.

Het is niet waarschijnlijk dat het MD element zelf stuk is :  Meest waarschijnlijk is los kontakt of misschien de naald.

Maar je kunt in geval van twijfel de weerstand van de twee spoeltjes van het MD element doormeten met je Ohm meter.
(maar dit zou ik voorlopig niet doen, want als je Ohm meter te veel stroom levert, brand je de spoeltjes van het element door).

Dus eerst zoeken naar onderbrekingen in de hete en koude aansluitingen van de aansluitkabels (idem kortsluitingen).

Daarna de naald laten controleren: Laat je adviseren in de winkel.  Neem evt de platenspeler mee!

Opmerking van de Platenwinkel destijds (ik was 16) :  "maar meneer, er zit helemaal geen naald meer in"  (was afgebroken).

Jippetje

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2023, 19:52:25 »
Guuz

De draadjes aan de Headshell zaten verkeerd.
Deze heb ik zo aangeschaft en niet nagezien.
Dus blind de cartridge aangesloten op de kleuren van de draadjes, 

Ontzettend dom van mij.

Sorry voor het ongemak.

Jan 

guuz1

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2023, 14:26:05 »
Jan,

Mooi dat het opgelost is!

Maar ik snap het nog niet helemaal (kun je dat svp nog toelichten?):

1)
Was de kleurcodering van de  draadjes van de headshell zelf fout  of was er een fout gemaakt met de kleurcodering van het element zelf?
Of waren de draadjes van de headshell simpelweg verkeerd verbonden qua kleur met die van het het element?

2)
Of waren de draden vanaf de headshell simpelweg verkeerd verbonden met de RCA kabels?

3)
Over welke platenspeler en welk element gaat het trouwens?

Nog het allerbeste toegewenst!

Jippetje

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2023, 14:31:10 »
Guuz

De draadjes van de headshell verkeerd verbonden met het element.
Als ik mij goede herinnerd zaten de plussen bij elkaar.
Ging om een Marantz, element was de Goldring 820, speelt nu weer prima.

Ik heb zelf nu een Denon dP-51f met een AT VM-95-SH Element, maar wil het liefst overstappen naar een MC element.
De AT vindt ik iets te aanwezig in het hoog midden en het laag bevalt wel, heb me laten vertellen dat bv een Denon DL 103 / 110 in het hoog genuanceerde (minder aanwezig) klinkt, vandaar. of dit klopt ?????
Word aangestuurd door een Denon PMA 1080A, MM 2,5mV -52 DB /  MC 0,2mV -74DB / 0,5mV input -142DB

Jan
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2023, 15:34:49 door Jippetje »

guuz1

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2023, 13:53:55 »
Hoi Jan,

Geen ervaring met de DENON DL103/110.

Is altijd een gok of je het geluid mooi vindt. (Kun je het neit aan je smaak aanpassen met de toonregelijng van de versterker?).

Ikzelf  heb goede ervaringen met de Shure N87HE (MD element) en de B&O MMC20 CE (Moving Micro Cross Elenet).

Geen ervaring met enig Moving Coil element.

Maar het hangt van zo veel dingen af: Je speakers, je versterker, de akoustiek van je kamer, de muziek die je draait, je smaak enz.

Ik zou de reviews op internet lezen en dan naar een HiFi zaak gaan om evt. te kunnen luisteren

Jippetje

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2023, 15:34:04 »
Guuz

Ik zal eens gaan luiteren bij HiFi Klubben lijkt mij inderdaad een uitstekend idee.
Bedankt voor het mee denken.

Gr Jan 

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2023, 15:28:29 »
Jan ,

Zoals guuz1 al heeft benoemd en heeft aangegeven , zijn er veel factoren die invloed hebben , op het uiteindelijk luister resultaat en plezier.

Van mij nog wat opmerkingen.De akoestiek van de kamer.Veel stoffering - dikke gordijnen / stoffen bankstel - vloerbedekking en vloerkleden - hebben een dempend effect op midden gebied frekwenties.

Waardoor het hoog wat meer overheerst.Maar de meest makkelijke manier om daarvoor te compenseren is de hoge en lage tonen regeling.
Geeft dat weinig soelaas , zou je kunnen experimenteren met de boxen (iets) anders te plaatsen.

Wat verder van de achterwand plaatsen / de boxen iets achterover kantelen / de hoek tov de achterwand groter of kleiner maken.
Het fenomeen staande golven , heeft ook direct invloed op de luister ervaring en de muziek beleving.

Zoals de naam impliceert , blijft een staande geluidsgolf , iets langer aanwezig voordat het is uit gewerkt.Terwijl de muziek gewoon door speelt.Deze geluidsgolf gaat dan frekwenties in het gebied van zijn frekwentie versterken terwijl andere frekwenties worden tegen gewerkt.
Dit is zeker geen recept voor een plezierige luister ervaring.

Door de plaats / stand van de boxen te veranderen , zou je dit fenomeen minder aanwezig kunnen laten zijn.Zelf luister ik altijd alleen met de koptelefoon , wanneer ik een opinie wil vormen over het gedrag van een element.

Het element dat je nu gebruikt is een zgn MD element.Voor jouw element wordt een totale ingangs capaciteit van 100 - 200 pF (pico farad) aanbevolen.
Dit is dus de ( kabel) capaciteit vanaf de aansluitpinnen van het element t/m de capaciteit in de ingangs versterker.

Ik zou eens kritisch kijken , naar het snoer dat nu aan de pickup hangt en zit aangesloten op de MD ingang.Door de capaciteit te veranderen kan je het hoog een beetje temperen.
Maar dan moet je wel weten wat de capaciteit per meter is van de kabel.

Je noemt 2 elementen - maar bedenk wel dat er verschillen zijn tussen deze 2.
De 103 was oorspronkelijk door Denon ontwikkeld voor gebruik in radio studios.Je kan ze nog steeds kopen , dwz dat ze alreeds een 60 jaar worden gemaakt.
Alle eventuele fouten /problemen zullen er onderhand wel uit zijn gehaald.

De 110 is van een latere datum , maar heeft ook goede eigenschappen en presteert ook zeer goed.In 1992 maakte Denon ook nog de DL-160 - was iets duurder dan de 110.
Nadat de vinyl productie was gestopt en er ook minder platenspelers werden verkocht is Denon gestopt met de 160.

Nu is er alleen de DL - 110 , is vergelijkbaar met de 160 , maar is wel behoorlijk in prijs gestegen.
Ik heb in de jaren 90 de 160 gekocht en er een tijd platen mee gedraaid.Het element voldoet zeker en geeft zeker een prima geluid.

Later heb ik de 103 in gebruik genomen en die zit tot vandaag op de SME arm.De 2 wav bestanden (16 bit - 44.1 kHz ) die ik heb geplaatst in de post  van de Digitale Harddisc zijn met dit element opgenomen.

Een waarschuwing , voor als je de 103 wilt gaan kopen.De 103 is iets groter dan de 110.
Er zitten 2 flinke magneten in.Is ook nodig want het is een low output element - 0.2 mV.
Je hebt een voor versterker nodig of een step up trafo.

De 110 is een high output ( 2.3 mV ) element.En kan direct op de MD ingang van de versterker worden aangesloten.
Volgende waarschuwing : bij een MC ( Moving Coil ) element , kan je de naald NIET zelf vervangen.
Wanneer de naald of de cantilever is gebroken /versleten , moet het door een speciaal bedrijf worden vervangen.

Afhankelijk van de prijs van het element en het type naald dat erop wordt gezet , praat je al gauw over een honderd Euro.Wanneer de cantilever nog goed is , en alleen de naald moet worden vervangen ben je goedkoper uit , maar het is toch nog meer als 100 Euro.
Veel gebruikers kiezen er dan ook voor om een nieuw element te kopen.

De laatste waarschuwing , de 103 heeft forse magneten.De mini spoelen zitten vast aan de cantilever en die bewegen.De cantilever inclusief de spoelen / naald worden dus vervangen bij het vernieuwen.

Daarom kan /mag je de DL - 103 NIET gebruiken met een metalen head shell en /of een metalen draai plateau.
Het metalen plateau gaat de 103 volledig aantrekken - naald kracht instelling gaat niet lukken.

Dus Jan , stof om over na te denken.

Jippetje

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2023, 11:12:21 »
Bedankt voor je geweldige uiteenzetting.

Mijn Versterker Denon PMA 1080R Origineel (nog niets in vervangen) kan de  0,2 mV in Mc aan. (zie eerdere vermelding)
Ik heb de Denon dP-501f Draaitafel met originele kunstroof Denon heatshell en geen ijzer draai Plato.
Speakers zijn de Kef 103/4 reference.
Lijkt mij toch een redelijke combinatie,
De Cinch kabel van de dP51 is vervangen door een veel betere Cinch kabel van Andijk.

Maar ik ga experimenteren, en luisteren
zoals jullie voorstellen.

Jan