Auteur Topic: A77 afregelen zonder testband..  (gelezen 6341 keer)

RaoulRevox

• Jr. Member
  • **
  • Buizenfreaky
A77 afregelen zonder testband..
« Gepost op: 13 juli 2015, 15:54:47 »
Beste tappers, Is het mogelijk een recorder (A77) 2spoor HS af te regelen zonder testband?
Raoul

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: A77 afregelen zonder testband..
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2015, 23:13:34 »
Ja, als je van een echt goede recorder een testtape opneemt met zo goed mogelijk afgestelde koppen en levels, bijvoorbeeld een toon van 1000 en 10000 Hz.
Je hebt altijd een referentie nodig.
Opnamebias kan grofweg op gehoor, maar het blijft suboptimaal.

Hans en Reel to Reel

• Koekiemonster
  • Tja?....
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2015, 23:56:18 »
Kon dat ook niet met een frequentie meter op ik dacht zo uit mijn hoofd 800 en 1600 Hz tijdens het afspelen.?
Sorry ik dacht dat het alleen om de snelheid ging niet goed gelezen.

RaoulRevox

• Jr. Member
  • **
  • Buizenfreaky
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2015, 10:40:23 »
Dank je collegas,
Het toestel is afgeregeld volgens de gegevens van de SM A77 HS 2 spoor. Ik had al eerder (vroeger dus) een opname gemaakt, voor de revisie, 1000Hz 0dB, en heb hierop de huidige afregeling gebaseerd.
Bias 10kHz -20dB 4,5 over top op 19cm en 3 over top voor 38cm. (volgens tabel van de gebruikte tape). Opnames klinken goed.
Wanneer ik nu een toon van 1000Hz opneem op 0dB voor beide kanalen meet ik op die uitgangen van de replay amplifiers beide ook hetzelfde signaal. Tot hier geen probleem.
Maar nu draai ik de band om in weergave en dus kanaal I wordt nu kanaal II en omgekeerd en daar zie ik wel een verschil van +-3dB wat voor mij iets te veel is.Mijn vermoeden is dat ik echt een test tape zal moeten gebruiken om in de eerste plaats de weergave amplifiers juist af te stellen en daarna de rest va
Raoul

RaoulRevox

• Jr. Member
  • **
  • Buizenfreaky
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2015, 10:42:14 »
Oei op ne verkeerde knop gedrukt. enfin mijn vraag is waar of wie zou mij zo'n test tape kunnen bezorgen (tegen vergoeding uiteraard)?
grt
Raoul

Hobbyman

• Hero Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2015, 12:40:00 »
Oei op ne verkeerde knop gedrukt. enfin mijn vraag is waar of wie zou mij zo'n test tape kunnen bezorgen (tegen vergoeding uiteraard)?
grt
Ik heb er eigenlijk ook 1 weer nodig want heb het op een rec. gehad die bij play
al direct ging wissen en zodoende hier en daar wat testtonen verloren gegaan.

ben buchta

• Jr. Member
  • **
  • audio en nog eens audio
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2022, 21:09:11 »
Beste tape deck vrienden,

het is quasi onmogelijk een recorder af te regelen (dus azimuth en opname nivo) zonder een volspoor test band!
ook is het absoluut noodzakelijk steeds een nieuw blanco tape hier voor te gebruiken, het wordt niet genoeg gezegd...

test banden kon men relatief goedkoop bij Tonstudio Buthard kopen; helaas is deze nu op pensioen;

bij http://www.tonbandgeraetewerkstatt.sittingers.com/Kontakt.html zou het met wacht tijden mogelijk zijn zo een band te bestellen;

het spreekt vanzelf dat een scoop met twee ingangen noodzakelijk is; dan kan men ook de scrape flutter beoordelen (bij de A77 trouwens zeer goed) tijdens de azimuth controle

een tolerantie van 1 dB mag als zeer goed beschouwd worden : geen twee tapes zijn dezelfde...

succes

Bne

C.B.

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2022, 21:29:21 »
Ben Buchta gaat gelijk hebben, maar ik heb de kop van mijn Sony TC-252 onlangs afgeregeld met een band die ik opgepakt had op mijn Akai 1721, mijn enige recorder met de koppen in fabrieksverzegeling; mijn oscilloscoop aan de TC-252 en dat werkte redelijk. De meters gaan niet in PB en de lijnuitgang kunt ge bijstellen met de volumeknoppen en de toonknop, dus heel juist gaat het toch nooit zijn.

Maar voor een A77 gaat het wel nauwkeuriger moeten zijn.