Auteur Topic: Dual CS 506  (gelezen 4894 keer)

Bert2

• Sr. Member
Dual CS 506
« Gepost op: 28 januari 2015, 13:28:54 »
Goede middag allemaal,

Ik heb onlangs voor de lol een Dual CS 506 aangeschaft via MP
Die ben ik aan het nakijken en smeren etc,

Bij het inschakelen (Motor) hoor je een zacht tikje dus dacht ik dat de condensator wel eens slecht zou kunnen zijn.
Ik zag een spark killer 0,01 uF 250V  (Y) en daar zitten al wat kraakjes in onder het doorschijnende plastic.
(1) Wat kan ik het beste als alternatief gebruiken en waar te bestellen (niet bij Conrad a.u.b. )?

(2) Is er een mogelijkheid om die beruchte extra massa draad te laten vervallen bijvoorbeeld door de massa intern op beiden L-R kabels te solderen,
Ik heb wel eens ergens gelezen dat er interlink kabels zijn met een extra massa draad maar die zijn heel erg duur.

Ik wil proberen al die vaste snoeren te veranderen dus alle aansluitingen ook de 220V op de plint (Frame) te maken?

Bert2

x

Dillinger

• Newbie
  • *
Re: Dual CS 506
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2015, 14:22:43 »
Beste Bert,

Zelf ben ik onvoldoende technisch onderlegd om me aan een tapedeck te wagen, dus dat laat ik graag aan anderen over en via dit forum kijk ik dan ahw over hun rug mee.
Het knutselen aan zo'n platenspeler durf ik echter wel aan. Ik heb er al verschillende onder handen gehad (505 en 1226 van Dual).
Veel informatie is te vinden op www.dual-board.de en www.dual-reference.com
Je zou je vraag ook kunnen stellen op www.vinylengine.com/turntable_forum
Maar misschien heb je dat al gedaan. Hoe dan ook, hopelijk heb ik je op deze manier een (klein) beetje verder geholpen.

Folkert

Bert2

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2015, 23:29:27 »
Hoi Folkert,
Ja ik ben al aardig op de hoogte en ik ben al wat verder met het herstel van de Dual
Ik ben er inmiddels achter beter niet met de massa te klungelen (Aard lussen)er zit overigens geen massa aan de Arm (element)
Het is een leuk apparaat om aan te knutselen en eventueel wat dingen te verbeteren.
alle kabels heb ik afgeknipt en zet alles aan de achterkant van de Plint zodanig dat ook alles inwendig af  of aan te koppelen is.
er komen nog voetjes onder waardoor alles 2,5 cm hoger word dus hebben de aansl pluggen aan de achterkant voldoende ruimte.
Gr. Bert
x

Dillinger

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2015, 12:08:20 »
Goed om te horen. Mocht je nog een verse steuerpimpel nodig hebben, laat het dan even weten want die heb ik nog wel liggen.

Bert2

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2015, 14:51:41 »
Bedankt Folkert, maar een pimpel zit volgens mij niet in de CS506
Maar als ik wat wil weten kan ik het misschien aan je vragen.
Ik ga overigens de aansluitingen aan de achterkant weer veranderen zoals het nu zit het bevalt me eigenlijk niet.

Alles op de afslag na werkt weer geluid is prima
Vraagje aan Folkert zie foto
deze messing plaatjes gaan niet soepel over elkaar heen, iemand heeft dit ooit ingevet ik heb alles schoongemaakt maar het gaat nog steeds niet soepel mijn vraag is moet dit soepel gaan of moet het juist wat weerstand geven?
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2015, 11:18:27 door Bert2 »
x

autounion

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2016, 06:27:27 »
De koperen plaatjes moeten vetvrij en  moeten absoluut soepel gaan, zonder enige vorm van weerstand, ok niet strak op elkaar monteren.
Het luistert redelijk precies.  de platenspeler moet echt goed waterpas staan .
Sommige van die afslagstrips ( zilveren strip op de foto)  hebben een mini kogeltje in een uitsparing liggen..
Die kogel ligt een beetje verborgen onder andere delen, maar moet voor de werking wel aanwezig zijn.

Bert2

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2016, 10:35:26 »
Hoi Autounion,

Klopt het kogeltje is nog aanwezig,
ik had de boel vet vrij gemaakt en zelfs de plaatjes gepolijst maar dat mocht niet baten dus heb ik het  borgringetje weggelaten en een ander klemmetje over dat asje gezet zodat er iets meer ruimte bij dat plaatje was, toen werkte het weer zoals hoort.
Ik gebruik de Dual niet meer omdat ik inmiddels een hele goede Sony PS6750 heb en die is uiteraard beter dan deze Dual die staat nu weer achter het zolder gordijn. 
Leuk dat je nog op zo een oud bericht reageert , en welkom als nieuw lid.

Bert   
x