Auteur Topic: De magnetische laag laat los, wat nu : prullenbak of....  (gelezen 289 keer)

losgoud

• Full Member
De magnetische laag laat los, wat nu : prullenbak of....
« Gepost op: 14 mei 2021, 09:05:30 »
Ik ben een aantal banden uit de eerste helft van de jaren '70 aan het digitaliseren. Ik ben slechts één "piep-band" tegengekomen, da's niet slecht  ;).

Ik ben nu bijna door de stapel heen en wat er nog staat zijn twee Shamrock banden (in de mint groene doos), 1 Ampex band en een aantal bandjes, afkomstig van Alfasound in de UK (merk band onbekend, maar zou zomaar Ampex of Sctotch kunnen zijn). De banden, die er nog staan, zijn bekend om hun "problemen".

Bij de shamrocks worden de banden wat doorzichtig als je ze afwikkelt, bij de Ampex valt er spontaan een stuk magnetische laag af en bij de bandjes van Alfasound plakt het nogal (bruine voorkant, zwarte achterkant en dat plakt aan elkaar) waardoor de magnetisch laag loslaat.

Mijn vraag is nu de volgende : is het één van jullie wel 's gelukt om zo'n band toch nog zover te krijgen dat je 'm kon afspelen zodat je de inhoud van de band naar digitaal (of ander analoog) kon omzetten?

Ik heb een fruitdroger staan, dus dat kan ik gaan proberen, maar ben benieuwd of er ander en/of beter advies is (behalve weggooien).

Groeten

Ben

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
Re: De magnetische laag laat los, wat nu : prullenbak of....
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2021, 09:45:45 »
Bakken kun je altijd proberen.
Maar als de boel begint te snipperen gaat het hier direct de kliko in.
Zelf heb ik geen masterbanden van de Beatles. :D

Johan TEAC

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2021, 09:02:26 »
Bakken hoe precies weet ik niet maar je moet goed oppassen. je zit op een temperatuur die kritisch is ook voor de spoel.
Of een keer afspelen en daarna je speler helemaal schoon moeten maken. Ik heb zelf de originele opnamen van het grote meneer cactus lied moeten weg gooien.
Of accepteren als verloren
Ik heb veel van die banden gehad gaan bij mij nu direct de kliko in.
het probleem is de vervuiling van je machine.is het dat waard.

muziek die verloren is gegaan staat gegarandeerd op Youtube en met een goede DA converter is daar best nog wel wat van te maken
maar het gaat jou om het digitaliseren dus muziek op Youtube zoeken.

MVG Johan
TEAC A 3300 S(X) AKAI 650

losgoud

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2021, 10:18:13 »
Bedankt voor jullie reacties. De banden komen uit de nalatenschap van een offshore radio medewerker en bevatten uniek materiaal, wat niet op youtube staat of ergens anders te vinden is. Vandaar mijn vraag, prullenbak is de laatste optie, eerst kijken of ik de banden nog kan redden.

Banden afspelen of heen en weer spoelen zal de opnamen voor eeuwig vernielen omdat de magnetische laag loslaat.

"Piepbanden" heb ik al vaak kunnen afspelen en digitaliseren, maar "plakbanden" heb ik nog niet eerder geprobeerd.

Groeten

Ben
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2021, 10:29:30 door losgoud »

Marotick

• Koekiemonster
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2021, 10:36:01 »
Hoi Ben, Ik begrijp dat je er alles aan wilt doen om wat van dat materiaal te redden. Ik denk dat je heel voorzichtig de band moet behandelen. Ik zou eerst alles uit de bandgeleiding weghalen wat niet noodzakelijk is voor het weergeven. Wiskop, opnamekop en de bandsteuntjes etc. Alleen de weergavekop en de aandrukrol en toonas heb je nodig. Misschien wilt de band dan niet meer op de juiste hoogte langs de weergavekop lopen maar mogelijk kan je een tijdelijk steuntje maken aan de onder of bovenkant van de band zodat de hoogte klopt. Het is misschien een idee om de band op een langzame snelheid af te spelen en later in de computer dat te corrigeren. Dat alles om de band zo min mogelijk te ontlasten.
Mocht je hulp nodig hebben ik wil het hier ook proberen.
Dat bakken zou ik mee wachten totdat je iemand treft die er ervaring in heeft.
Jack

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2021, 11:34:40 »
Het tapebakken is uitgevonden en gepatenteerd door Ampex in 1993.
Het patent en de beschrijving heb ik hier staan:

https://sterremuur.nl/manuals/Tapedecks/Ampex/TapeBakkenPatent-USP5236790.pdf

losgoud

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2021, 12:51:45 »
Bedankt voor je advies, Marotick. Voor de Ampex band ga ik het proberen met een uitgekleed band-geleide-pad (daar valt de magnetische laag spontaan van de kunststofdrager af).

Sterremuur bedankt voor het document. Ik had al wat zitten lezen hier en daar op internet, maar dit document zal me verder kunnen gaan helpen.

Overigens heb ik al 's een aantal Betamax, VHS en VCC videobanden met succes kunnen bakken. Na een dagdeel in de fruitdroger kon ik ze probleemloos afspelen en digitaliseren.

Groeten

Ben

losgoud

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2021, 12:19:36 »
Ik heb gisteren twee Alfasound bandjes van half negen 's ochtends tot 5 uur 's middags in de fruitdroger gedroogd. Na een nachtje acclimatiseren heb ik ze een uurtje geleden afgespeeld en kunnen digitaliseren (op lage snelheid afgespeeld, geen obstakels uit het bandpad verwijderd, bleek niet nodig te zijn). Tijdens het afspelen heb ik wel m'n oog constant op de band gehouden om te kijken of er magnetische laag losliet. Dat was niet het geval.

Nu ga ik eerste de rest van de Alfasound bandjes drogen.

Bedankt voor jullie adviezen en hulp!

Overigens zijn adviezen nog steeds welkom.

Groeten

Ben

Johan TEAC

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2021, 14:04:50 »
Hou ons op de hoogte

losgoud

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2021, 15:12:18 »
Vandaag heb ik weer 4 bandjes succesvol kunnen afspelen en digitaliseren nadat ze gisteren ruim 8 uur in de fruitdroger hadden gelegen.

Het werkt dus prima (tot nu toe).

Groeten

Ben

Johan TEAC

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2021, 16:45:22 »
Die fruit droger heeft die een temperatuur instelling? Je maakt me heel erg nieuwsgierig. :D

losgoud

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2021, 19:05:54 »
Er zit geen temperatuurinstelling op. Ik heb 't apparaat al verscheidene jaren. Het merk is Severin.

Zoals ik al eerder schreef heb ik videobanden, die geen beeld meer gaven, weer afspeelbaar en digitaliseerbaar kunnen krijgen door ze een tijdje in de fruitdroger te leggen.

Eén van die nu wel afspeelbare Alfasound bandjes had ik voor de behandeling al gedeeltelijk afgespeeld (totdat ik zag dat het mis ging). De magneetlaag had zich dus al vastgehecht aan de rug van de tape. Toen ik die band vandaag afdraaide zag ik precies tot hoe ver ik die band had afgespeeld, op dat punt werd de rug van de band weer zwart/grijs in plaats van zwart/grijs met een laagje bruin aan de linker- en rechterkant van de band.

Groeten

Ben