Auteur Topic: Teac X3 VU meters probleem  (gelezen 578 keer)

McBo

• Newbie
  • *
Re: Teac X3 VU meters probleem
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2021, 10:44:58 »
Met een wow and flutter meter.
Ik heb deze:

Prachtig apparaat. Maar hoe gebruik je dit dan? Ik kan mij voorstellen dat de meter een bepaalde mate van wow en flutter aangeeft. Maar wat zorgt voor die wow en flutter en hoe kan je dit afregelen.

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2021, 11:55:17 »
Bij platenspelers en recorders zijn er frequentiebepalende onderdelen, zoals capstan, tussenwiel, motor as, platter.
Aan de meter kun je zo'n patroon herkennen, dan weet je naar welk onderdeel je moet kijken.

Je gebruikt een testplaat of -band met een referentie van 3150 Hz.Je kunt ook zelf een testband opnemen met de toon uit de ingebouwde frequentiegenerator, maar dat moet met een zeer stabiele recorder gebeuren, anders meet je de W&F van de opnemende recorder erbij.

Doe je dit met je af te regelen recorder dan loop je de kans dat de w&f van opname en weergave elkaar opheffen, met een te rooskleurig resultaat, óf  dat bij weergave in "tegenfase" de boel versterkt zodat je meting twee keer te hoog is.

In dat laatsts geval, dus max. w&f, is de feitelijke waarde ongeveer de helft.

Maar het geeft een indicatie.

Let op: neem je de toon op, en bekijk je direct de w&f via de tape-monitor stand, dan is er ook een vaste relatie tussen opname en weergave en is de meting ook vrijwel nul.

McBo

• Newbie
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2021, 12:34:41 »
Hoi MCBo

een goed opgenomen tape met een test signaal en op een scoop bekijken aan de uitgang.
als je in het bezit ben van een wow en flutter meter (die van sterremuur) kan ook.

dan met de scoop de loopjes bekijken en kijken waar de verstoring vandaan komt.

meet het feedback signaal van de capstan motor met een scoop en kijk of het stabiel is.
het kan zomaar een slechte verbinding zijn van je feedback.
Zijn de potmeters van de servo regeling nog goed  als je aan de printen heb zitten rommelen willen die er wel eens los gaan zitten

misschien staat de PB amp te hoog afgesteld   
als je die met de vu meters af stel mag de output niet hoger staan dan 75 80 %

Probeer eens een andere tape  VB: op een Teac opgenomen band lijkt snel overstuurd op een akai.

MVG Johan

Bruikbare tips Johan. Bedankt. Ik ga eerst de print voor de snelheid regeling nog maar eens goed bekijken.

leo

• Hero Member
« Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2021, 20:23:24 »
ik heb de 104c

McBo

• Newbie
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2021, 22:11:44 »
Bij platenspelers en recorders zijn er frequentiebepalende onderdelen, zoals capstan, tussenwiel, motor as, platter.
Aan de meter kun je zo'n patroon herkennen, dan weet je naar welk onderdeel je moet kijken.

Je gebruikt een testplaat of -band met een referentie van 3150 Hz.Je kunt ook zelf een testband opnemen met de toon uit de ingebouwde frequentiegenerator, maar dat moet met een zeer stabiele recorder gebeuren, anders meet je de W&F van de opnemende recorder erbij.

Doe je dit met je af te regelen recorder dan loop je de kans dat de w&f van opname en weergave elkaar opheffen, met een te rooskleurig resultaat, óf  dat bij weergave in "tegenfase" de boel versterkt zodat je meting twee keer te hoog is.

In dat laatsts geval, dus max. w&f, is de feitelijke waarde ongeveer de helft.

Maar het geeft een indicatie.

Let op: neem je de toon op, en bekijk je direct de w&f via de tape-monitor stand, dan is er ook een vaste relatie tussen opname en weergave en is de meting ook vrijwel nul.

Goede uitleg, weer wat geleerd. Bedankt !