Auteur Topic: USAK: Uiterst Simpel Aansluit Kastje  (gelezen 4665 keer)

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
USAK: Uiterst Simpel Aansluit Kastje
« Gepost op: 18 april 2009, 15:43:33 »
Wie kent het niet: aansluitingen tekort voor recorders. Ge?nspireerd door Akai's DS-5 heb ik enkele jaren geleden zelf zo'n kastje gebouwd voor 4 recorders. Calimero gaat nog een stapje verder en bouwt een actieve tapeswitch voor 6 recorders.
Maar soms is een simpele oplossing net zo effectief, hoewel uiterlijk misschien minder fraai.

Wat is het probleem: op drie lokaties kom ik recorderaansluitingen tekort. Om drie kastjes te bouwen gaat me net iets te ver, aangezien op twee plekken het helemaal niet zo kritisch is hoe een en ander geschakeld wordt, te weten: a) beneden in de huiskamerinstallatie en b) op mijn werkkamer naast het al bestaande kastje.

Het schakelkastje a la DS-5 dient er vooral voor om te kunnen dubben van zelf te kiezen bronnen, maar als je dat nou helemaal niet nodig hebt?
Beneden hoeft dat helemaal niet. Ik heb daar een receiver staan en heb daar momenteel een tapedeck, minidiskdeck, DCC en cassettedeck bij staan. De receiver heeft echter maar 1 tape in- en uitgang.

Wat is de quick-and-dirty oplossing: precies! alle ingangen en uitgangen gewoon parallel aansluiten, maar dan wel netjes via bufferweerstanden!
Het werkt dan gewoon als een passief mengpaneel.

Ik had nog een paar mooie aluminium kastjes liggen uit mijn HF-verleden en verder had ik alleen maar cinchbusjes nodig en een handvol weerstanden.
Cinchbussen heb ik goedkoop verkregen voor een kwartje per stuk en weerstanden kosten driemaal niets. Dus: vanmorgen flink aan de gang gegaan:

Ontwerpstadium

Met de connectors op hun plek

en de weerstandjes geplaatst

en de Dymotang gehanteerd

Ik heb voor de ingangen 4,7 kOhm gebruikt en voor de uitgangen 5,6 kOhm maar dat is volgens mij erg arbitrair.

Een goede grap voor de uitgangen zou nog een instelbaar potmeterje kunnen zijn, bereikbaar via een klein gaatje bij de bus, voor een schroevendraaiertje.
Ik verneem namelijk wel flinke niveauverschullen vanwege de specificaties van de verschillende appararten.

Het eerste kastje, dat hierboven beschreven is, ligt inmiddels achter de receiver in de huiskamer en weergave van alle vier de apparaten gaat prima.
Tegelijkertijd gebruiken is toch onzin, dus een niet-gebruikte recorder staat gewoon uit.

?EE/2009

Annerob

• Sr. Member
  • Jeepy!!!
Re:USAK: Uiterst Simpel Aansluit Kastje
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2009, 22:00:12 »
Je hebt idd eigenlijk een mengpaneel zonder faders gebouwd, Eric...  ;D

Hoe is het met de verliezen? Ik kan me voorstellen dat de opname regelaars een flink stukkie hoger moeten?
Bij een mengplanel wordt na de faders normaal gesproken de boel nog ff versterkt...
Analoog = genieten!

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2009, 23:18:44 »
Ik ga er van uit dat de recorders wel een beetje reserve hebben.
Een lijnsignaal neem ik altijd op met de knoppen rond 5 voor 12.
De 625 komt wat verder.
Ik heb het niet bekeken nog maar de 210D gaf prima geluid en de input zwengelde nog steeds tegen het rood aan, en ik had niks aan de stand van de potmeters veranderd, dus het valt wel mee.
Ik heb er nog eentje gemaakt voor hier boven op de werkkamer, maar daar moeten eerst nieuwe weerstanden in. Ik ben er nu door heen.

disco

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2009, 01:15:58 »
Een idee voor versie twee (mocht je behoefte krijgen): een plastic bakje met een schakelaar per recorder, die ook de massa schakelt. Moet theoretisch wat ruis schelen :)

sterremuur

• Manuals
  • Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2009, 11:35:44 »
Die heb ik al gemaakt: zie http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=6263.0

Ik had gewoon behoefte aan iets simpels.

Je ziet: ik heb de afgelopen jaren niet stilgezeten. ;)