Auteur Topic: Teac A-3340 issues.  (gelezen 1671 keer)

valkyrienineball

• Jr. Member
  • **
Teac A-3340 issues.
« Gepost op: 9 februari 2022, 12:54:50 »
Hallo allemaal,

Ik wil hier een aantal issues bespreken die ik momenteel heb met mijn Teac A-3340.
Misschien komen er op deze manier al wat antwoorden op vragen die ik momenteel heb.

Mijn machine is door de vorige eigenaar niet echt netjes onderhouden, ik had heel wat schoonmaakwerk met de koppen, na schoonmaken en demagnetiseren klinkt het al beter maar nog lange niet goed.

Het frontpaneel is net iets te grondig schoongemaakt helaas, de belettering is op veel plekken helemaal weg, mocht ik tzt een andere tegenkomen dan zal ik deze zeker vervangen.
Hij draait goed, spoelt goed voor- en achteruit. remt nu goed na een kleine afstelling.

Er zijn opname problemen met spoor 1, die doet niks als ik in stereo 2-track wil opnemen, spoor 3 doet het prima.
Spoor 2 en 4 nemen ook op maar erg dof.

Deze machine heeft echt wat aandacht nodig.

Kan het frontpaneel gemakkelijk losgehaald worden zodat ik bij de potmeters kan komen, om krakende potmeters te verhelpen ?

Alle tips zijn welkom.

groeten,  Bart
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2022, 15:30:25 door valkyrienineball »

Decktap

• Full Member
Re: Teac A-3340 issues.
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2022, 13:05:09 »
Zelf heb ik dit deck niet.Maar het onderste zwarte paneel meot volgens mij makkelijk te verwijderen zijn.
De knoppen van de potmeters voorzichtig eraf trekken.En 6 schroeven loshalen.Het paneel moet dan eraf kunnen

valkyrienineball

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2022, 13:42:15 »
Ik ga het vanavond maar eens proberen in ieder geval.
Misschien kan ik dan meteen even alle schakelaars een keer inspuiten en schoonmaken, hopelijk zijn de draden niet te kort en kan ik er makkelijk bij.

Gisteren ook een AN-50 van Teac kunnen bemachtigen, voor degenen die willen weten waar het allemaal op komt te draaien:

Mijn Marantz 1040, een kleine tank met een machtig geluid.

Deze Atkinson monitoren heb ik al meer dan 20 jaar in de woonkamer staan, hebben dringend een opknapbeurt nodig.

Vanavond verder.....

« Laatst bewerkt op: 14 februari 2022, 11:52:34 door valkyrienineball »

valkyrienineball

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2022, 16:25:48 »
ik zie net in een youtube filmpje dat de motoren ook olie nodig hebben, via de oliebuisjes.

Mag dat naaimachine olie zijn of speciale ole ?

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2022, 21:45:51 »
Ik heb ook zo'n recorder gehad en had veel last van vuile schakelaars onder het koppenkapje.
Die zou ik ook goed reinigen.

DdH

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2022, 12:08:19 »
Valkyrie,

Let op: Niet alle TEAC-motoren hebben die busjes/slangetjes; soms zelfs dezelfde modellen.
Alleen als bij jouw motoren de slangetjes zichtbaar zijn (goed kijken!), kun je daar (een klein) beetje olie in doen, anders niet.

Ik heb ook een Marantz 1040 gehad en was er heel tevreden over, zeker als je de prijs in aanmerking neemt.

Dirk

valkyrienineball

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2022, 12:18:11 »
Mijn droom is ooit een Marantz 140 met een 3200 voorversterker te bemachigen maar die zijn echt aan de prijs.

Voorlopig doet mijn 1040 het perfect trouwens dus vervangen is nog niet aan de orde.

Ik heb inmiddels een oplossing gevonden om bij mijn potmeters te kunnen komen met kontakt 60, ik heb met een stukje krimpkous een extra pijpje bevestigd aan het standaard te korte pijpje.
Hiermee kom je tot diep in de machine bij de potmeters en hoeft er aan de voorkant niks open.

Ik zag iemand op youtube dit doen, was een goeie tip.

Mijn vraag gaat meer over de soort olie die in de motoren gebruikt mag worden, ik hoor berichten dat naaimachine olie mogelijk te dun zou zijn....

mvg,  Bart

wim-nl

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2022, 14:19:22 »
synthetische motorolie 0w20 of 5w20.
Gr, Wim

Decktap

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2022, 14:33:19 »
@valkyrien... ,

Volgens mij moet je minimaal 2 maar beter 3 soorten schoonmaak middel gebruiken voor de potmeters.Er is op dit forum al wat over gezegd

valkyrienineball

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2022, 11:57:25 »
Ik heb alles een goede schoonmaakbeurt gegeven maar het opnemen geeft nog steeds een probleem.

Ik vermoed dat het of in de opname kop zit maar in zo'n oude machine moeten natuurlijk ook alle caps vervangen gaan worden.
Hier zit ook een uitdaging, ik ga het eens op de rug leggen, de printplaten zijn vrij goed toegankelijk vanuit de onderkant.

Lijkt me het verstandigst de printplaten eens 1 voor 1 onder handen te gaan nemen, doormeten en caps vervangen.

Wordt zeker vervolgd, ik wil de machine goed hebben draaien.

bramhartog

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2022, 15:02:51 »
Misschien kun je hier eens goede foto's van de koppen plaatsen?
Ze kunnen ingesleten zijn of ontregeld en kun je eens kijken of er niet aan de stelschroefjes van de koppen gedraaid is?

Maar eerst zou ik de schakelaartjes achter de koppen deksel aanpakken, net als Sterremuur zegt, die geven vaak problemen door slechte contacten.

Suk6, Bram

valkyrienineball

• Jr. Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2022, 16:34:24 »
Ik zal eens een paar foto's plaatsen van de koppen, de schuifknoppen heb ik flink onderhanden genomen maar zonder resultaat helaas.

Ik merk dat het signaal op de source prachtig binnenkomt maar wat er naar de opnamekop gaat is bagger, helaas heb ik niet een band in huis waar een goede opname staat om te checken of de weergavekop goed functioneert.
Voor hetzelfde geld is dat wel goed.

Of de uitlijning van de koppen goed is kan ik helaas niet checken, die meetapparatuur heb ik niet en heb daarmee ook geen ervaring.

Het schoonmaken van de potmeters heeft geholpen, er kraakt niks meer daarin.

Vanavond zal ik wel wat foto's hebben, denk ik.

Groeten,  Bart

valkyrienineball

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2022, 18:55:00 »
Okee, ik ben een beetje aan het speuren op internet en Youtube.

Daar hebben ze het over beruchte transistoren van het type 458.

Ik zie verscheidene filmpjes waar deze vervangen worden, wodt dit hier ook gedaan naast het vervangen van elco's ?

sterremuur

• Global Moderator
  • Koekiemonster
    • Sterremuur!!
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2022, 19:04:23 »
De 2sc458 zou ik altijd vervangen.
De huidige versies zijn wel goed, die uit de jaren 70 niet.

valkyrienineball

• Jr. Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2022, 19:22:28 »
De 2sc458 zou ik altijd vervangen.
De huidige versies zijn wel goed, die uit de jaren 70 niet.

Zijn ze tegenwoordig wel te krijgen ?
Ik ga maar eens op zoek, ik hoor overal dat de machines na vervangen van elco's en transistoren weer als nieuw gaan klinken, dat zou wat wezen.....