Auteur Topic: Cassette-tape probleem.  (gelezen 2574 keer)

Gauss

• Jr. Member
  • **
Re: Cassette-tape probleem.
« Reactie #45 Gepost op: 22 augustus 2021, 10:14:11 »
Bedankt voor je belangrijke aanvulling, Losgoud.

De samenwerking tussen capstan, roller en tape is een delicate samenwerking, waarmee ik bedoel dat de geringste storing van invloed is op het tape-transport en dus op de geluidsweergave en dus of je zit te genieten van een opname of dat je je zit te ergeren!  ;)

Je wijst er terecht op dat een belangrijke stap in probleem-analyse is, het onderzoeken van de conditie van de roller.
Je hebt er zelfs een keer er eentje een nacht in de Dreft gezet (zie reactie #26).
En dankzij Hobbyman (reactie # 42) kennen we het gunstig effect van glycerine op het rubber van de roller.

Maar niet alleen de conditie van de roller, maar ook of die de juiste tegendruk geeft tegen de capstan.

In zijn reactie # 27 weest Decktap op het belang ervan dit te controleren, alvorens allerlei verdere onderzoeken in gang te zetten.
En om dit uit te sluiten heeft hij een ingenieuze manier getoond om dit meetbaar te maken bij een R2R-recorder.

Maar bij de kleine afmetingen van het aandrijf-systeem van een cassette-recorder lukt dat niet.
Daarom deed ik dat via een omweg: een smalle strook kunststof verpakkingsmateraal hield ik tussen de draaiende capstan/roller.
Aan de trekkracht kon ik globaal concluderen dat de tegendruk van de roller goed was.

En toen pas daarná zocht ik verder en kwam ik uit bij het feit dat de capstan slipt door vuil op de band.

Fout-zoeken is vaak een kwestie van in de goede volgorde zaken uit te sluiten, totdat je uiteindelijk de bron van het probleem vindt.  8)

Big M

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Netlog pagina Maurice
« Reactie #46 Gepost op: 31 mei 2022, 21:40:05 »
Ik weet dat het inmiddels al lang geleden is dat dit draadje actief was.
Ik wilde echter melden dat ik, mocht daar vraag naar zijn, ongeveer 90% van wat de Shadows hebben uitgebracht in mijn verzameling heb. Ik zou een cassette kunnen opnemen, een MD of eventueel een Reel to reel tape met daarop Shadows muziek.
Ik speel zelf ook in een Shadows coverband, waarin ik de sologitarist ben.
Dus ja, ook hier een Shadows fan. Ook Jumping Jewels, ook Spotnicks en ook Ventures fan.

Gr Maurice
An Akai a day keeps sorrow away!
Turnin' Hubs and swingin' Vu's is Reel Romance!

guuz1

• Hero Member
« Reactie #47 Gepost op: 1 juni 2022, 00:25:11 »
Hoi Maurice,

Is dit jullie band : "Les Ombres" ?

https://www.youtube.com/watch?v=EV4Nzq3zBwo

Petje af!  Bedankt!

BTW

Ken je ook jullie collega's van Lutjebroek:  "The Blue Devils".  Hierbij hun versie van Apache vergeleken net het origineel.

guuz1

• Hero Member
« Reactie #48 Gepost op: 1 juni 2022, 00:26:37 »
en het origineel

guuz1

• Hero Member
« Reactie #49 Gepost op: 1 juni 2022, 00:34:35 »
Blue Devils

Big M

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Netlog pagina Maurice
« Reactie #50 Gepost op: 1 juni 2022, 19:25:21 »
Jazeker ken ik de blue devils.
Ben bij hen in de oefenruimte geweest en toen heb ik de "glisando" in Apache geleerd van Kees.
Ook een stukje in La Comparsa van ZZ en de Maskers.

Big M

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Netlog pagina Maurice
« Reactie #51 Gepost op: 1 juni 2022, 19:26:11 »
Hoi Maurice,

Is dit jullie band : "Les Ombres" ?   Zo heet mijn bandje wel, maar dat zijn wij niet.

https://www.youtube.com/watch?v=EV4Nzq3zBwo

Petje af!  Bedankt!

BTW

Ken je ook jullie collega's van Lutjebroek:  "The Blue Devils".  Hierbij hun versie van Apache vergeleken net het origineel.

Dit zijn wij:

https://youtu.be/F9pJZprEcME
« Laatst bewerkt op: 1 juni 2022, 19:28:14 door Big M »

guuz1

• Hero Member
« Reactie #52 Gepost op: 1 juni 2022, 20:07:11 »
Cool, Maurice!