@Gauss ,
Ja , zelf heb ik tot nu toe in eerste instantie , de Akai schoonmaak middelen gebruikt.Daarna van een ander merk en altijd goed gegaan.Zelf doe ik een beetje op een wattenstaafje en dan wrijf ik over de rubber rol totdat deze geen band residu meer afgeeft.
Ik doe dit altijd met een stilstaande rol.Daarna maak ik de capstan schoon.Vroeger met Akai spul maar nu met alcohol (kan ook isoproponyl zijn).
Hierbij zorg ik ervoor dat er geen alcohol op de rubber rol komt (deze is al schoon gemaakt).Dit is ook met een stilstaande capstan.
Ten overvloede , de fabrikant heeft altijd aan gegeven om de rubber rol niet met alcohol schoon te maken.Heb ik weleens een enkele keer gedaan.Maar heeft nog niet voor problemen gezorgd.
Toen heb ik MEK gevonden - en was een goedkoop alternatief voor de Akai rubber cleaner.Werkt tot op heden erg goed (is zeer brandbaar en slecht voor je hersenen - alleen in goed geventileerde ruimte gebruiken)
Tot nu dus , nu er Platen cleaner is , die is speciaal om rubber mee te behandelen.Bij de 1st keer wrijven komt er waarschijnlijk erg veel zwart op de wattenstaaf.Bij de 2e keer zal het minder worden enz.
Dan nu over het band transport.Ik ken jouw HK en Technics decks niet.Maar ik begrijp uit jouw posts , dat er een controle is op de opwikkel spoel.Als de opwikkel spoel een beetje hapert , zal de band transport stoppen.
Je vroeg waarom de walkman het bandje zonder problemen afspeelt , en de 2 meer gesophistikeerde decks van jou niet.In een vorige post heb ik al gezegd dat in de service manual van de HK /Technics waarschijnlijk staat met welke kracht de rubber rol op de capstan moet drukken.
Bij de Akai GXC-760D staat het wel in de service documentatie.Heb je dit al reeds gecontroleerd ?En zo ja - klopt het met wat de fabrikant opgeeft ??
Je begrijpt dat dit net zo belangrijk is , als een rubber rol in goede staat.En dan ben ik benieuwd wat de kracht is van de rubber rol , bij de walkman.
Is de aandruk kracht daar vele malen hoger dan bij de 2 decks ??Dat verklaart al een deel van het geheel.
De 2e opmerking die ik wil maken is , dat er hoogstwaarschijnlijk , bij de walkman , geen controle is op de opwikkel spoel.Maw , ook al slipt de band een (klein) beetje , de walkman zal niet afslaan , maar gewoon doorspelen (zonder dat je iets in de gaten hebt).
Ik heb naast de GXC-760D en de GX-630D R2R , ook een Denon DR-M44.De Denon heeft een soort van knullig opwikkel systeem.
Ze werken met een tussenwiel die tussen de opwikkel schotel en de as van de motor wordt geduwd.Deze zelfde motor wordt ook gebruikt voor het terug spoelen.
Alleen wordt het tussenwiel nu tegen de afrol schotel geduwd.
Voor mij is dit tot nu toe de enige zwakke plek van dit deck.De Denon heeft trouwens nog steeds de originele rollers - 2x capstan systeem.Met direct drive capstan motor.Dit is een andere motor.
Maar de rubber rollers hebben verschillende afmetingen (tel uit je winst).
Bij de 760D moeten de rollers worden vervangen en dan ga ik de druk op capstan ook meten.Na 40+ jaar , zal het misschien afwijken.
Ik zou dus zeker een unster aanschaffen en de druk controleren.Want anders is het gevaar , dat je nu voor een deel , aan symptoom bestrijding aan het doen bent.
En daar zit je volgens mij , niet op te wachten ,,,,,