Auteur Topic: Cassette-tape probleem.  (gelezen 5856 keer)

Gauss

• Jr. Member
  • **
Re: Cassette-tape probleem.
« Reactie #15 Gepost op: 7 augustus 2021, 21:51:45 »
@ losgoud:
We hebben zo'n beetje alle mogelijkheden bekeken waarom de Shadows-cassette niet normaal afspeelbaar is.

Je vestigt de aandacht nog op:
- de pinchwheels (rollers);
- tape-reiniging;
- en en slotte als niets meer helpt: trial and error! Gewoon iets proberen.

De rollers van de drie recorders die ik in mijn inleidende post noem, zijn alle drie OK: schoon, niet vervormd en veerkrachtig. Dus daar ligt het probleem niet.

Tape-reiniging. Het apparaat waar je in je reactie #12 de aandacht op vestigt, heeft me op een idee gebracht die, als ik even tijd heb, ga uittesten.
Komt er in het kort op neer de ik de cassette in een houder plaatst en motoriseert met de aandrijving van een manicure-set. Ondertussen laat ik de tape door een lapje met een druppel IPA lopen.
Als er sticky-shed op zit, moet het op deze manier te verwijderen zijn.

Tenslotte: trial and error. Zoals jij met BASF-tape in verschillende recorders geprobeerd hebt om de tape in ieder geval één keer goed af te spelen, zodat je hem kan kopiëren, ga ik dat proberen met een oude Tandberg.
Een mechanisch bakbeest. Misschien lukt het daarmee.

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #16 Gepost op: 8 augustus 2021, 13:55:04 »
@Gauss ,

Ik ging ervan uit dat je dat principe reeds kende.Rubber rol en capstan.
Vandaar dat ik dus steeds over de rubber rol sprak en wou weten hoe zijn staat was.

Maar voordat je de rol vervangt , maak het eerst schoon met Platen cleaner en laat het resultaat weten.
De rol is niet bol zoals je reeds aangaf.Platen cleaner gaat de rol (zeer) stroef maken en de bandloop wordt beter.

Als de rol reeds erg oud is , of teveel heeft geleden van schoonmaken met water , ja , dan is vervangen de enige oplossing.

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 8 augustus 2021, 18:20:58 »
@Decktap,
Citaat
.... maak het eerst schoon met Platen cleaner en laat het resultaat weten.
Op jouw advies heb ik de "Platen Cleaner voor rubber rollers" besteld.

Praten we over het zelfde middel: AF PCL-100?
https://www.bol.com/nl/nl/p/af-platen-platencleane-pompspray-optimale-reiniging-voor-pickup-rollen/9200000124087479/

Ik laat weten of dit middel het wonder kan verrichten dat de cassette weer normaal afspeelbaar is!

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #18 Gepost op: 8 augustus 2021, 19:39:02 »
Ja , hetzelfde wat ik heb.Alleen nog niet op de rubber rol van de recorder gebruikt.
Wel op ander soort rubber rollen.En maanden lang bijna dagelijks.

Dus ik weet wat het kan.

In het verleden maakte ik de rubber pinch rol van cassettedeck schoon met MEK (methyl ethyl keton)
Zoals ik reeds eerder in andere post aangaf.

Haalde ik vroeger bij de apotheek net zoals aceton.Maar ik weet niet of je het vandaag nog bij de apotheek kan /mag halen.

MEK is ook geschikt om het rubber waarover de pick up arm schuift mee op te "ruwen".Dat heb ik ook redds verschillende malen gedaan.

Ik heb nog ruim wat MEK over , maar nu dus ook Platen cleaner (MEK is vloeistof en Platen cleaner zit in een spuitbus)

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 10 augustus 2021, 18:43:25 »
Ja , hetzelfde wat ik heb. Alleen nog niet op de rubber rol van de recorder gebruikt.
Wel op ander soort rubber rollen.En maanden lang bijna dagelijks.
Dus ik weet wat het kan.

Ik kreeg gisteren de rubber-cleaner binnen.
Uiteraard op de rollers aangebracht en dan een tijdje laten intrekken.
(De cleaner laat een laagje op het rubber achter, dat langzaam verdampt.
Daarna moet het rubber meer grip hebben.)

Vol verwachting op een gegeven moment de Shadow probleem-cassette in de recorder gedaan.
En....???
Maakt geen bal uit!
Probleem is er nog altijd: de tape is niet normaal afspeelbaar.

Er rest nog één mogelijke remedie: de tape over de gehele lengte schoonmaken.
Zodra ik daar de tijd voor heb, begin ik daar aan.
Want dat is niet in een paar minuten gedaan.

Hobbyman

• Hero Member
  • Audio repareren is mijn hobby.
« Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2021, 18:51:59 »
Wrijf het aandruk rolletje maar eens goed strak af met wat glycerine kamferspitus op een doekje tot dat het goed  dof op droogt. Ook voor snaren en tussen wielen.
Verkrijgbaar bij div. apotheek of kruitvat.

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2021, 18:57:24 »
Wat ik bij zowel een R2R recorder als een oude N1502 videorecorder wel 's gedaan heb is een stuk keuken-tissue bevestigen om de wiskop. De band dan afspelen, zodat de "smurrie" op de tissue terecht komt. Het wiskopje van een cassettedeck is zo klein dat dat geen optie zal zijn, maar een stuk tissue om de afspeel/opneemkop is misschien wel mogelijk. Ik ben vandaag weer een paar BASF "piepers" tegen gekomen en ga dit de komende dagen 's proberen.

Groeten

Ben

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2021, 19:56:28 »
@Gauss ,

Misschien 1 van mijn posts alweer vergeten ? Ik heb nooit gezegd dat je het alleen maar erop moet spuiten en laten verdampen.
Hoe ik mijn rollen schoon maak.Met een wattenstaafje , en dat impliceert dat ik dus een actie moet plegen.

Ik heb gezegd (in andere post naar jou) - je kan ook een niet pluizend stukje papier om het wattenstaafje doen.En dan over de rubber rol wrijven.
Zo heb ik het altijd geleerd.

Als het rubber niet meer stroef is , dan komt er wel zwart op jouw wattenstaafje te zitten.
En soms moet je de behandeling een paar keer herhalen.Maar dat moest je vroeger ook al doen met de schoonmaak vloeistof van de fabrikant.

Uit jouw post kan ik niet opmaken of je over de rol hebt gewreven met een wattenstaafje.Eventueel een niet pluizend doekje gebruiken.

Maar ja , als de rol zijn levensduur reeds heeft bereikt , dan valt er weinig te verbeteren.

Platen cleaner is geen wonder middel.Je kan ook het voorgeschreven schoonmaak middel voor rubber rollen kopen.Ben je zo 25 Euro of meer kwijt.
Zal je ook met een wattenstaafje moeten doen.

En anders MEK gebruiken - je kan proberen of de apotheek het nog verkoopt ...

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2021, 20:22:44 »
@ Decktap,
Nee, ik heb het precies zo gedaan als jij!
Ook met een niet-pluizend stukje papier over de roller wrijven: het vergroot de grip.
Ik had jouw adviezen goed gelezen, waarvoor ik je nogmaals bedank.
Want zonder elkaars adviezen en aanwijzingen worden we niet wijzer!

Op de rol spuiten gaat niet eens, dan spuit je het compartiment onder.
Ik ga zeker de behandeling nog een paar keer herhalen.

Maar de rubber-cleaner is geen tovermiddel.
Het doet wat het moet doen: reinigen en verbeteren van de grip.
Maar het kan geen problemen oplossen die niet in de roller zitten maar in de tape!
Want ik ben er nu vrijwel zeker van dat in de tape zelf de bron van de moeilijkheden zit!

Daarom ga ik op een van de recorders het advies van losgoud overnemen: de tape over de volle lengte reinigen.

En op weer een andere recorder neem ik het advies van Hobbyman over.
Trial and error. Gewoon proberen en kijken wat helpt.

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2021, 16:03:09 »
@Gauss ,

Ja , zelf heb ik tot nu toe in eerste instantie , de Akai schoonmaak middelen gebruikt.Daarna van een ander merk en altijd goed gegaan.Zelf doe ik een beetje op een wattenstaafje en dan wrijf ik over de rubber rol totdat deze geen band residu meer afgeeft.

Ik doe dit altijd met een stilstaande rol.Daarna maak ik de capstan schoon.Vroeger met Akai spul maar nu met alcohol (kan ook isoproponyl zijn).

Hierbij zorg ik ervoor dat er geen alcohol op de rubber rol komt (deze is al schoon gemaakt).Dit is ook met een stilstaande capstan.

Ten overvloede , de fabrikant heeft altijd aan gegeven om de rubber rol niet met alcohol schoon te maken.Heb ik weleens een enkele keer gedaan.Maar heeft nog niet voor problemen gezorgd.

Toen heb ik MEK gevonden - en was een goedkoop alternatief voor de Akai rubber cleaner.Werkt tot op heden erg goed (is zeer brandbaar en slecht voor je hersenen - alleen in goed geventileerde ruimte gebruiken)

Tot nu dus , nu er Platen cleaner is , die is speciaal om rubber mee te behandelen.Bij de 1st keer wrijven komt er waarschijnlijk erg veel zwart op de wattenstaaf.Bij de 2e keer zal het minder worden enz.

Dan nu over het band transport.Ik ken jouw HK en Technics decks niet.Maar ik begrijp uit jouw posts , dat er een controle is op de opwikkel spoel.Als de opwikkel spoel een beetje hapert , zal de band transport stoppen.

Je vroeg waarom de walkman het bandje zonder problemen afspeelt , en de 2 meer gesophistikeerde decks van jou niet.In een vorige post heb ik al gezegd dat in de service manual van de HK /Technics waarschijnlijk staat met welke kracht de rubber rol op de capstan moet drukken.

Bij de Akai GXC-760D staat het wel in de service documentatie.Heb je dit al reeds gecontroleerd ?En zo ja - klopt het met wat de fabrikant opgeeft ??

Je begrijpt dat dit net zo belangrijk is , als een rubber rol in goede staat.En dan ben ik benieuwd wat de kracht is  van de rubber rol , bij de walkman.

Is de aandruk kracht daar vele malen hoger dan bij de 2 decks ??Dat verklaart al een deel van het geheel.

De 2e opmerking die ik wil maken is , dat er hoogstwaarschijnlijk , bij de walkman , geen controle is op de opwikkel spoel.Maw , ook al slipt de band een (klein) beetje , de walkman zal niet afslaan , maar gewoon doorspelen (zonder dat je iets in de gaten hebt).

Ik heb naast de GXC-760D en de GX-630D R2R , ook een Denon DR-M44.De Denon heeft een soort van knullig opwikkel systeem.
Ze werken met een tussenwiel die tussen de opwikkel schotel en de as van de motor wordt geduwd.Deze zelfde motor wordt ook gebruikt voor het terug spoelen.
Alleen wordt het tussenwiel nu tegen de afrol schotel geduwd.

Voor mij is dit tot nu toe de enige zwakke plek van dit deck.De Denon heeft trouwens nog steeds de originele rollers - 2x capstan systeem.Met direct drive capstan motor.Dit is een andere motor.
Maar de rubber rollers hebben verschillende afmetingen (tel uit je winst).

Bij de 760D moeten de rollers worden vervangen en dan ga ik de druk op capstan ook meten.Na 40+ jaar , zal het misschien afwijken.

Ik zou dus zeker een unster aanschaffen en de druk controleren.Want anders is het gevaar , dat je nu voor een deel , aan symptoom bestrijding aan het doen bent.

En daar zit je volgens mij , niet op te wachten ,,,,,

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2021, 22:50:11 »
Bedankt Decktap voor je uitvoerige post!
Ik kom op verschillende punten morgen wel nader terug.

Maar voor dit moment beperk ik me tot dit:
Citaat
Bij de 760D moeten de rollers worden vervangen en dan ga ik de druk op capstan ook meten. [.....]
Ik zou dus zeker een unster aanschaffen en de druk controleren.Want anders is het gevaar , dat je nu voor een deel , aan symptoom bestrijding aan het doen bent.

Ik ken een unster alleen maar als een (digitale) bagage-meter.
Zou jij een schetsje kunnen maken hoe jij met een unster de roller-druk gaat meten?

Zelf bewandel ik een iets andere weg, nl. via de trekkracht.
Uit dun maar sterk polypropyleen verpakkingsmateriaal heb ik een strip van 5mm breed geknipt.
De randen goed gepolijst.
De achterzijde heb ik geschuurd met schuurpapier 2500.
Deze strip steek ik tussen de draaiende capstan/roller eenheid.
Gladde zijde bij de capstan, ruwe zijde bij de roller, zoals bij een tape.
Aan de kracht waarop de strip wordt meegetrokken kan ik heel globaal afleiden of de druk van de roller op de capstan goed genoeg is en dus of de trekkracht om de tape op de juiste wijze te transporten voldoende is.
Zo constateerde ik dat bijvoorbeeld de WalkMan een grote trekkracht heeft!
Ik verbaasde mij daar over bij zo'n klein apparaat.

Verder zat ik er aan te denken om de achterzijde van de strip te verbinden met een unster.
Dan zou je meer precies moeten kunnen aflezen hoe groot de trekkracht is.
Maar voorlopig is dat nog maar een idee.

Hoe zit jouw werkwijze in elkaar?

losgoud

• Sr. Member
« Reactie #26 Gepost op: 12 augustus 2021, 19:09:51 »
Over aandrukrollen reinigen geschreven...

Op advies van de kenners hier op 't forum heb ik de aandrukrollen van m'n Revoxen indertijd een nachtje in de vloeibaar Dreft gelegd. Daarna uitgespoeld en ze hadden weer prima grip. Dat was een uitstekend advies!

Ik dacht toen, laat ik dat ook 's proberen met de aandrukrol van een oude VCR (N1502) video. Na een nachtje in de Dreft zag deze eruit zoals links op de foto hieronder. Na verloop van tijd verdwenen de "aderen" en na wat poetsen met Glycerine van 't Kruidvat gisteren ziet deze er nu uit als rechts op de foto hieronder. Een vervanger is denk ik de beste optie, maar die zijn niet meer te koop. Nog maar wat meer poetsen met glycerine of platenreiniger?

Decktap

• Sr. Member
« Reactie #27 Gepost op: 12 augustus 2021, 20:02:18 »
@Gauss ,

Zelf heb ik 2 veer unsters die 40+ jaar oud zijn.Een is tot 600 gram en de ander tot 2000 gram.
Maar jij hebt een digitale versie.
Om de werkwijze wat duidelijk te maken heb ik een 2 tal tekeningen gemaakt.

De ene is om de druk van de rubber rol op de capstan te meten.En de andere om de frictie van het plastic rolletje te bepalen.Ik denk dat de tekeningen voor zich spreken.

Hou er rekening mee dat in de 1e tekening de kracht die je meet , de som is van de
drukkracht van de rubber rol + de kracht van de frictie van het plastic rolletje.
Wanneer de frictie van het plastic rolletje bekend is , wordt deze in mindering gebracht van het totaal.

Dan hou je dus alleen de kracht over waarmee de rubber rol op de capstan drukt.En klopt dat met wat de fabrikant zegt ?

Hoe bepaal je de frictie van het plastic rolletje ? Kijk naar tekening 2.
Probeer de loop van het touw en van de unster zoveel mogelijk hetzelfde te houden bij alle 2 metingen.
Op het plastic rolletje plaats je een merkteken.Trek nu zolang aan het touw totdat het teken beweegt.Kijk dan wat de unster aanwijst.

Dit is dan ongeveer de frictie van het plastic rolletje.

Mijn veer unsters hebben op het eind van het rechte stuk een inkeping.
Ik maak een lus van touw en leg dat over de as van de rubber rol.Met de unster ga ik net zolang
duwen totdat de rubber rol van de capstan los komt.
Dan weet ik de drukkracht.

Echter weet ik niet hoe secuur de unsters vandaag zijn.Ik zal ze dus moeten ijken met
een , juist ja , digitale unster.Maar goed dat heeft nog even.

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 12 augustus 2021, 20:43:03 »
@ Decktap,
Geniáál!!
Na jouw vorige post was ik al aan het denken geslagen op welke manier je het meten van de druk van de roller op de capstan zou fiksen?!
Maar dit zou ik niet hebben kunnen bedenken.
Bedankt voor je duidelijke tekeningen.
Het wijst zich inderdaad van zelf.
Je hebt er goed over nagedacht dat je de rollerdruk moet corrigeren voor frictie van het plastic wieltje.

Overigens zag ik digitale unsters overal voor weinig te koop.
Vakantietijd. De mensen willen zelf hun bagage wegen.
Wel even letten op bereik en nauwkeurigheid
Een digitale unster is ook handig als je pakketjes verstuurd.

Gauss

• Jr. Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2021, 21:04:14 »
Over aandrukrollen reinigen geschreven...
Op advies van de kenners hier op 't forum heb ik de aandrukrollen van m'n Revoxen indertijd een nachtje in de vloeibaar Dreft gelegd. Daarna uitgespoeld en ze hadden weer prima grip. Dat was een uitstekend advies!

Ik dacht toen, laat ik dat ook 's proberen met de aandrukrol van een oude VCR (N1502) video. Na een nachtje in de Dreft zag deze eruit zoals links op de foto hieronder. Na verloop van tijd verdwenen de "aderen" en na wat poetsen met Glycerine van 't Kruidvat gisteren ziet deze er nu uit als rechts op de foto hieronder. Een vervanger is denk ik de beste optie, maar die zijn niet meer te koop. Nog maar wat meer poetsen met glycerine of platenreiniger?

Weer een nieuwe behandel-methode van de rubber rollers die ik niet kende!
En we hebben ook nog het advies van Hobbyman om de rollers te behandelen met Glycerine-Kamferspiritus.

Anderen zeggen: IPA.
Er zijn er zelfs die Aceton gebruiken (zéér vluchtig, laat geen residu achter; reinigt uitstekend, tast natuur-rubber niet aan, volgens deze gebruikers).
Blijkbaar is er geen eenduidige handelwijze hoe met de rollers om te gaan.

Het rubber van de rollers bestaat voor een groot deel uit natuurrubber, aangevuld met hulpstoffen (vulcaniseer/zwavel, roet, vulmiddel, plasticeermiddel, etc. al naar gelang het recept van de fabrikant.
Maar hoe dan ook, met de tijd zal het rubber degenereren, al was het alleen al door de zuurstof in de lucht.

Daarom denk ik dat  het goed is om het rubber regelmatig in te smeren (met een wattenstaafje goed inwrijven, zoals Decktap aangeeft), ter reiniging maar ook ter verzorging, conservering en behoud van het rubber.
En door de recorder regelmatig te gebruiken, wordt het rubber ook over de volle breedte "gemasseerd" door de druk van de capstan en behoudt het zo zijn veerkracht.